ITPP2/443-375/09/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-375/09/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 maja 2009 r. (data wpływu 11 maja 2009 r.), uzupełnionym pismami datowanymi dnia 7 maja 2009 r. (data wpływu 15 czerwca 2009 r.) oraz dnia 13 lipca 2009 r. (data wpływu 17 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Ograniczenie stref skażeń jako element budowy bezpieczeństwa ekologicznego-doposażenie jednostki OSP" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2009 r. wpłynął wniosek, uzupełniony pismami z dnia 7 maja i 13 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Ograniczenie stref skażeń jako element budowy bezpieczeństwa ekologicznego-doposażenie jednostki OSP"

W przedmiotowym wniosku, oraz pismach stanowiących jego uzupełnienie, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina realizowała projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, w ramach konkursu, Oś priorytetowa 6 Środowisko przyrodnicze, działanie 6.2 Ochrona środowiska przed zanieczyszczeniami, Poddziałanie 6.2.2 Bezpieczeństwo ekologiczne pod nazwą "Ograniczenie stref skażeń jako element budowy bezpieczeństwa ekologicznego-doposażenie jednostki OSP". Ma on na celu zabezpieczenie regionu na wypadek klęsk żywiołowych i katastrof ekologicznych oraz zmniejszenie negatywnych skutków oddziaływania na środowisko regionu, poprzez poprawę stanu gotowości bojowej jednostki ochotniczej straży pożarnej poprzez zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego z napędem 484, oraz z funkcją ograniczania stref skażeń. Samochód został nabyty w dniu 5 marca 2009 r. W dniu 8 maja 2009 r. Gmina złożyła wniosek o płatność do Regionalnego Centrum Projektów Środowiskowych Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - Instytucji Zarządzającej na lata 2007-2013.

Prawnopodatkowy status Gminy w zakresie podatku od towarów i usług, wynika z wykładni przepisu art. 4 ust. 5 VI Dyrektywy i art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Gmina posiada osobowość prawną, wykonuje zadania publiczne i działa poprzez organy. Organem wykonawczym jest Wójt, wykonujący zadania za pomocą Urzędu Gminy. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), zapewnienie bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej jest zadaniem własnym gminy. Zakupiony samochód pożarniczy jest własnością Gminy i nie będzie służył czynnościom opodatkowanym. Będzie wykorzystywany do akcji gaśniczych oraz udzielania pomocy ofiarom wypadków drogowych.

Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług określa, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina jest podatnikiem VAT-czynnym. Świadczy usługi opodatkowane w zakresie rozprowadzania wody, odbioru ścieków i wynajmu lokali. Zakupiony samochód nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych. Gminie nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku na podstawie § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym w piśmie datowanym dnia 7 lipca 2009 r., zadano następujące pytanie:

Czy jest możliwe odzyskanie podatku od towarów i usług występującego w ramach projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Regionalnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania kosztów podatku od towarów i usług, w związku z powyższym koszty podatku powinny być uznane jako koszt kwalifikowalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubieganie się o zwrot podatku, w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 10 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Gmina, będąc czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zakupiła samochodu ratowniczo-gaśniczego, który nie będzie służył wykonywaniu przez nią czynności opodatkowanych. Wskazała, że nie będzie przysługiwał Jej zwrot podatku określony w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego, oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odzyskania podatku naliczonego przy zakupie przedmiotowego pojazdu jeżeli otrzymane środki na jego zakup, nie stanowią środków, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww rozporządzenia (Gmina błędnie wskazała, iż przepis ten określa zasady odzyskania podatku naliczonego), oraz prawo do odliczenia tego podatku, skoro zakupiony pojazd nie będzie służył czynnościom opodatkowanym wykonywanym przez Gminę.

Jednocześnie należy wskazać, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl