ITPP2/443-371/08/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-371/08/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2008 r. (data wpływu 23 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym pismami z dnia 21 i 26 maja oraz 6 czerwca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na bieżącą konserwację wałów przeciwpowodziowych rzek i kanałów sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 01.41.12-00.00 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 21 i 26 maja oraz 6 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na bieżącą konserwację wałów przeciwpowodziowych rzek i kanałów sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 01.41.12-00.00.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia bierze udział w przetargach na "bieżącą konserwację wałów przeciwpowodziowych rzek i kanałów" polegających na ręcznym i mechanicznym wykaszaniu traw i porostów wraz z ich wygrabianiem na wałach przeciwpowodziowych, skarpach rzek i kanałów. Przedmiotowe usługi sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 01.41.12-00.00. "usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni". Prace wykonywane są przy użyciu kos, kosiarek spalinowych oraz ciągników rolniczych z kosiarka rotacyjną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę VAT należy zastosować dla bieżącej konserwacji wałów przeciwpowodziowych rzek i kanałów" polegających na ręcznym i mechanicznym wykaszaniu traw i porostów na wałach przeciwpowodziowych, skarpach rzek i kanałów wraz z ich wygrabianiem.

Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowe usługi mieszczące w grupowaniu PKWiU 01.41.12-00.00 "usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni" opodatkowane są stawką w wysokości 3%. Jednak z dniem 30 kwietnia 2008 r. wygasa przepis art. 146 ustawy o podatku VAT (załącznik 6) i od dnia 1 maja 2008 r. wchodzi zapis art. 41 ust. 2 wskazujący, że stawką 7% opodatkowane są usługi wymienione w załączniku nr 3, w którym pod poz. 135 wskazano usługi o PKWiU ex 01.04 - usługi związane z rolnictwem oraz chowem i chodowlą zwierząt z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt. Według Wnioskodawcy od dnia 1 maja 2008 r. wykonywane przez niego usługi polegające na ręcznym i mechanicznym wykaszaniu traw i porostów wraz z ich wygrabianiem na wałach przeciwpowodziowych rzek i kanałów powinny być opodatkowane stawką 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jednocześnie dla szczegółowego określenia zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym stawek podatkowych dla świadczonych usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, poprzez zapis w art. 8 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Przepis art. 41 ust. 1 stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast zgodnie z treścią art. 41 ust. 2 powołanej ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku tym, w pozycji 135 wymieniono usługi z grupowania PKWiU ex 01.4 "Usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt z wyjątkiem usług weterynaryjnych, podkuwania koni i schronisk dla zwierząt". Użycie przez ustawodawcę"ex" przy grupowaniu PKWiU, oznacza, że dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Z przedłożonego wniosku wynika, iż usługi polegające na ręcznym i mechanicznym wykaszaniu traw i porostów wraz z ich wygrabieniem na wałach przeciwpowodziowych, skarpach rzek i kanałów, Spółdzielnia kwalifikuje w grupowaniu PKWiU 01.41.12-00.00 "usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni".

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż wykonywane przez Spółdzielnie usługi polegające na ręcznym i mechanicznym wykaszaniu traw i porostów wraz z ich wygrabieniem na wałach przeciwpowodziowych, skarpach rzek i kanałów opodatkowane są od 1 maja 2008 r. stawką 7% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (poz. 135 załącznika nr 3 do ustawy).

Jednocześnie wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie statystyczne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl