ITPP2/443-370/09/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-370/09/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2009 r. (data wpływu 7 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia miejsca świadczenia nabytej usługi związanej z uczestnictwem pracownika naukowego Akademii w konferencji naukowej i obowiązku rozliczenia podatku z tytułu tego nabycia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia miejsca świadczenia nabytej usługi związanej z uczestnictwem pracownika naukowego Akademii w konferencji naukowej i obowiązku rozliczenia podatku z tytułu tego nabycia.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Akademia jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z prowadzoną działalnością naukową Jej pracownicy biorą udział w konferencjach naukowych, mających na celu wymianę poglądów i doszkalanie się w zakresie objętym tematem tych konferencji. Koszty związane z udziałem pracowników naukowych w konferencjach ponosi Akademia, która rozlicza również należny z tego tytułu podatek od towarów i usług. W marcu 2009 r. odbyła się konferencja naukowa w Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii, w której wziął udział pracownik naukowy Akademii. W związku z powyższym została wystawiona faktura, na której nie został wyszczególniony podatek VAT. Faktura ta została przesłana Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle wyżej opisanego stanu faktycznego obowiązek rozliczenia podatku ciąży na Akademii, czy podatek ten winien rozliczyć angielski usługodawca.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym, a czynnikiem decydującym o powstaniu obowiązku podatkowego jest miejsce świadczenia usługi. Miejsce świadczenia określa bowiem państwo, w którym dana czynność powinna zostać opodatkowana. Regułę ogólną w tym zakresie wyznacza norma art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jednakże ustępy 2-6 tego artykułu oraz art. 28 wprowadzają odstępstwa od tej reguły. Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a) ustawy, w przypadku świadczenia usług m.in. w dziedzinie nauki i edukacji, a także usług pomocniczych do tych usług, miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi te są faktycznie świadczone. W ocenie Wnioskodawcy, udział pracownika naukowego w konferencji naukowej należy kwalifikować jako nabycie usługi w dziedzinie nauki i edukacji albowiem celem, dla którego konferencje tego rodzaju są organizowane jest wzajemna wymiana poglądów naukowych oraz kształcenie jej uczestników, co mieści się w ramach semantycznego zakresu pojęcia nauka i edukacja. Według Wnioskodawcy, za usługi w zakresie nauki i edukacji, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a) ustawy, co do zasady, należy uznać usługi mieszczące się w ramach działu 80 PKWiU. Za takim zakwalifikowaniem tej usługi, Jego zdaniem, przemawia również to, że miejsce wykonania usługi jest równocześnie miejscem jej wykorzystania i skonsumowania, co zgodne jest z tzw. zasadą opodatkowania konsumpcji, na której oparta jest konstrukcja art. 27 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie w ocenie Akademii brak jest powodów, dla których należałoby określić inne miejsce świadczenia niż miejsce, w którym usługi są faktycznie świadczone.

Konkludując Wnioskodawca stwierdził, że usługa polegająca na organizacji konferencji naukowej jest usługą w zakresie nauki i edukacji, a w myśl art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a) ustawy, miejscem świadczenia tego rodzaju usług jest miejsce, gdzie są one faktycznie świadczone. Przyjmując taką kwalifikację, podmiotem obowiązanym do rozliczenia podatku z tego tytułu nie jest Akademia, lecz angielski podmiot organizujący przedmiotową konferencję.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ustawy).

Podkreślić należy, iż w przypadku usług istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca ich świadczenia, bowiem od określenia miejsca świadczenia zależeć będzie miejsce ich opodatkowania.

Ogólna reguła wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od tej ogólnej zasady ustawodawca przewidział wyjątki, które w zależności od charakteru usługi, określają miejsce jej opodatkowania w odmienny sposób. I tak, w ust. 2 pkt 3 lit. a) powołanego artykułu wskazano, że w przypadku świadczenia usług w dziedzinie kultury, sztuki, sportu, nauki, edukacji, rozrywki oraz usług podobnych do tych usług, takich jak targi i wystawy, a także usług pomocniczych do tych usług - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Unormowanie zawarte w cytowanym przepisie nawiązuje do treści artykułu 52 lit. a) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L . Nr 347/1 z późn. zm.), zgodnie z którym miejscem świadczenia usług związanych z działalnością kulturalną, artystyczną, sportową, naukową, edukacyjną, rozrywkową lub podobną, w tym działania podejmowane przez organizatorów takiej działalności oraz, w stosownym przypadku, usługi pomocnicze do takiej działalności jest miejsce, w którym usługa jest faktycznie świadczona.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Akademia, będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w związku z udziałem Jej pracownika naukowego w konferencji naukowej w UK otrzymała od podmiotu angielskiego, organizującego tę konferencję, fakturę niezawierającą podatku. W ocenie Wnioskodawcy przedmiotową czynność należy traktować jako nabycie usługi w dziedzinie nauki i edukacji, albowiem celem, dla którego konferencje tego rodzaju są organizowane jest wzajemna wymiana poglądów naukowych oraz kształcenie jej uczestników, co mieści się w ramach semantycznego zakresu pojęcia nauka i edukacja. Dodał, że za usługi w zakresie nauki i edukacji, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a) ustawy, należy zasadniczo uznać usługi mieszczące się w ramach działu 80 PKWiU.

Podkreślenia wymaga, że przepis art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a) ustawy nie zawiera bezpośredniego odwołania do klasyfikacji statystycznych. Należy jednak uznać, iż opisana we wniosku czynność uczestnictwa w konferencji naukowej, mającej na celu wymianę poglądów i doszkalanie się w zakresie objętym tematem tej konferencji, jest związana z usługami w dziedzinie nauki i edukacji, wymienionymi w tym przepisie. Wskazać należy, że do czynności tej nie odnosi się bezpośrednio żaden z przepisów zawartych w art. 28 ustawy.

Zatem w świetle art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, miejsce świadczenia nabytej usługi znajduje się na terytorium kraju, gdzie była ona faktycznie świadczona, tj. kraju, gdzie odbyła się konferencja naukowa. Tym samym czynność, o której mowa we wniosku, nie podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, co jest zgodne z jedną z głównych zasad podatku od wartości dodanej (a więc podatku opodatkowującego konsumpcję), w myśl której podatek ten powinien - co do zasady - obciążać usługę w miejscu jej konsumpcji (w tym przypadku na terytorium U). O sposobie rozliczania podatku i jego wysokości, oraz o podmiocie zobowiązanym do jego rozliczenia przesądzają w takim przypadku przepisy kraju, w którym znajduje się miejsce świadczenia usługi.

Ponadto należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów. Wobec powyższego załączona do wniosku faktura nie była przedmiotem merytorycznej analizy, a oceny stanowiska Wnioskodawcy dokonano wyłącznie na podstawie opisu stanu faktycznego zawartego we wniosku.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl