ITPP2/443-368/10/EŁ - Opodatkowanie podatkiem VAT transakcji przejęcia majątku spółki osobowej w zamian za udziały.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-368/10/EŁ Opodatkowanie podatkiem VAT transakcji przejęcia majątku spółki osobowej w zamian za udziały.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2010 r. (data wpływu 21 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa ulic G., K. i C. umożliwiających dostęp do obszarów usługowych w N." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2010 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Przebudowa ulic G., K. i C. umożliwiających dostęp do obszarów usługowych w N.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Urząd Miejski jako jednostka prowadząca obsługę Gminy Miejskiej realizuje projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w Ramach Osi Priorytetowej 5, Działanie 5.2, Poddziałanie 5.2.1 Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. W dniu 17 grudnia 2009 r. zawarto umowę pomiędzy Województwem a Gminą Miejską o dofinansowanie projektu pn. "Przebudowa ulic G., K. i C. umożliwiających dostęp do obszarów usługowych w N.". Projekt jest realizowany w okresie od 3 listopada 2008 r. do 31 grudnia 2010 r. Beneficjentem jest Gmina a podmiotem realizującym projekt Urząd Miejski, jako jednostka pomocnicza organu. Do 30 września 2009 r. podatnikiem podatku od towarów i usług był Urząd Miejski i do końca września faktury były wystawiane na niego. Z dniem 30 września 2009 r. Urząd został wyrejestrowany a podatnikiem od 1 października 2009 r. jest Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego. Z tym dniem stała się nabywcą towarów i usług i jest wskazywana na fakturach dokumentujących zakupy.

Projekt jest realizowany w ramach zadań własnych Gminy, zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591). Celem tego projektu jest poprawa dostępności do obszarów usługowych poprzez przebudowę ulic wraz z przebudową oświetlenia oraz rozbudową i przebudową kanalizacji deszczowej w obszarze tych ulic. W ramach projektu nastąpi poprawa atrakcyjności terenów aktywnych gospodarczo poprzez rozbudowę i unowocześnienie infrastruktury drogowej warunkującej rozwój lokalny. Przedsięwzięcie obejmuje zmianę nawierzchni ulic z gruntowej na utwardzoną, przebudowę istniejącej w strefie ulic kanalizacji deszczowej z dostosowaniem do odbioru wód opadowych i roztopowych, przebudowę i wydłużenie istniejącego kolektora oraz przebudowę oświetlenia.

Zakres projektu obejmuje zakupy towarów i usług związanych wyłącznie z projektem, a mianowicie:

* wydatki na przygotowanie projektu: koszty studium wykonalności, dokumentacja projektowa, wydatki związane z określeniem wartości rynkowej nieruchomości oraz z podziałem działek (wystąpi podatek od towarów i usług),

* wydatki związane z wykupami terenu: odszkodowania (nie wystąpi podatek od towarów i usług),

* wydatki związane z promocją projektu: tablice informacyjne, ogłoszenia prasowe (wystąpi podatek od towarów i usług),

* wydatki związane z nadzorem inwestorskim (wystąpi podatek od towarów i usług),

* wydatki na roboty budowlane fakturowane (wystąpi podatek od towarów i usług).

Właścicielem przebudowanych ulic będzie Gmina Miasto. Projekt nie jest objęty pomocą publiczną w rozumieniu Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013 i nie będzie generował przychodów. Gmina Miejska nie będzie pobierała opłat za korzystanie z drogi zarówno w okresie trwałości projektu (5 lat) oraz po upływie tego terminu. Nabywane towary i usługi związane z przedmiotem projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu, zarówno tych nabywanych przez Urząd Miejski do dnia 30 września 2009 r., gdy Urząd był podatnikiem podatku od towarów i usług, jak i tych nabywanych po tym dniu przez Gminę Miejską, jako podatnika podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina Miejska będąca podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 1 października 2009 r., jako jednostka samorządu terytorialnego, jak również Urząd Miejski będący podatnikiem tego podatku do 30 września 2009 r. realizujący zadania własne Gminy Miejskiej, nie może odzyskać zapłaconego podatku od towarów i usług przy dokonywanych zakupach w ramach realizowanego projektu.

Projekt jest realizowany w ramach zadań własnych Gminy. Wytworzony majątek nie będzie generował jakichkolwiek przychodów a tym samym wszystkie nabywane towary i usługi, związane z przedmiotowym projektem, nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Gmina wskazała, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Zgodnie z powyższym, w sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Gmina uważa, że podatek od towarów i usług będzie wydatkiem kwalifikowanym do refundacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że przedmiotowe prawo, które nie ma bezwarunkowego charakteru, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, a podatek naliczony winien wynikać z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, realizowanymi przez podatnika.

Podatnikami podatku od towarów i usług - zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z ust. 6 powołanego artykułu wynika, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z art. 7 ust. 1 pkt 2 i pkt 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym wynika, iż do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego oraz promocji gminy.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w ww. rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w 2009 r. zawarto umowę o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Projekt jest realizowany w okresie od 3 listopada 2008 r. do 31 grudnia 2010 r. w ramach zadań własnych Gminy. Jego celem jest poprawa atrakcyjności terenów aktywnych gospodarczo poprzez rozbudowę i unowocześnienie infrastruktury drogowej warunkującej rozwój lokalny. Przedsięwzięcie obejmuje zmianę nawierzchni ulic z gruntowej na utwardzoną, przebudowę kanalizacji deszczowej z dostosowaniem do odbioru wód opadowych i roztopowych, przebudowę i wydłużenie istniejącego kolektora oraz przebudowę oświetlenia. Dofinansowanie służyć będzie sfinansowaniu wydatków związanych z: przygotowaniem projektu (koszty studium wykonalności, dokumentacja projektowa, wydatki związane z określeniem wartości rynkowej nieruchomości oraz z podziałem działek), wykupami terenu, promocją projektu (tablice informacyjne, ogłoszenia prasowe), nadzorem inwestorskim oraz z robotami budowlanymi. Właścicielem przebudowanych ulic będzie Gmina Miasto. Projekt nie będzie generował przychodów, Gmina nie będzie pobierała opłat za korzystanie z drogi. Nabywane towary i usługi związane z przedmiotowym projektem nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o wskazane wyżej przepisy, stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie nie są spełnione warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi. Nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r., ponieważ treść wniosku wskazuje, że środki, które Stowarzyszenie otrzyma nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i ust. 4 tego rozporządzenia.

Zaznaczyć należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii rejestracji Gminy Miejskiej i Urzędu Miejskiego, ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska i nie postawiono pytania, a udzielając niniejszej interpretacji powyższe przyjęto jako element stanu faktycznego.

Jednocześnie wskazuje się, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl