ITPP2/443-359/09/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-359/09/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w eksporcie towarów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2009 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w eksporcie towarów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, dokonuje dostaw towarów na terytorium UE oraz poza terytorium Wspólnoty. Eksport dokonywany jest w sposób pośredni. Odbioru towaru w Polsce oraz jego fizycznego wywozu na Ukrainę dokonuje spedytor, działający na rzecz kontrahenta. Kontrahent ma siedzibę w Austrii i jest on eksporterem pośrednim. Eksporterem bezpośrednim jest firma o nieznanej nazwie (nazwa i siedziba została zasłonięta przez kontrahenta). Wnioskodawca jest w posiadaniu następujących dokumentów: kopii dokumentu SAD (znajdują się na nim: data wysyłki, kraj wysyłki, kraj przeznaczenia, kraj eksportera, numer samochodu, opis towaru z godny ze specyfikacją towarową WZ, urząd celny wyprowadzenia), listu przewozowego CMR (znajdują się na nim: nazwa ilość sztuk i m 3 towaru, nr WZ, odbiorca towaru - kontrahent z Austrii, na którego wystawiona jest faktura VAT, miejsce przeznaczenia towaru - Ukraina, dane przewoźnika, numer rejestracyjny samochodu), dokumentu WZ (zawiera szczegółowe zestawienie wysyłanego towaru, nabywcę i numer rejestracyjny samochodu), faktury VAT wystawionej dla nabywcy unijnego (zawiera nr WZ i szczegółowy wykaz sprzedawanych towarów), oświadczenia kontrahenta dotyczącego faktu wysłania towaru na Ukrainę, pisma kontrahenta wyjaśniającego nieudostępnienie kopii SAD ze wszystkimi danymi, umowy z kontrahentem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

* Czy w przedmiotowym stanie faktycznym dokumenty posiadane przez Wnioskodawcę uprawniają do zaliczenia dostawy do eksportu pośredniego i zastosowania stawki podatku w wysokości 0%.

* Czy wystarczająco udokumentowana jest "tożsamość" towaru w dokumencie SAD w powiązaniu z jego ilością i opisem na fakturze, WZ oraz dokumencie przewozowym.

Zdaniem Wnioskodawcy łączne posiadanie dokumentów SAD (kserokopia) lub wydruku ECS oraz CMR, WZ i faktury uprawnia do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% dla eksportu pośredniego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju oraz eksport towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ww. ustawy).

Eksportem towarów - w świetle art. 2 pkt 8 cytowanej ustawy - jest potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych, wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonywany przez:

a.

dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu.

Analiza powyższego przepisu wskazuje, że eksport to dostawa towarów charakteryzująca się tym, iż towar którego dotyczy, wywożony jest z terytorium kraju poza obszar celny Wspólnoty przez dostawcę lub osobę działającą na jego rzecz (eksport bezpośredni), albo nabywcę lub osobę działającą na jego rzecz (eksport pośredni).

W przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, przy czym towar ten jest wysyłany lub transportowany, to wysyłka lub transport tego towaru jest przyporządkowana tylko jednej dostawie; jeżeli towar jest wysyłany lub transportowany przez nabywcę, który dokonuje również jego dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport jest przyporządkowana dostawie dokonanej dla tego nabywcy, chyba że nabywca ten udowodni, że wysyłkę lub transport towaru należy zgodnie z zawartymi przez niego warunkami dostawy przyporządkować jego dostawie (art. 22 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 41 ust. 1 wymienionej ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a), stawka podatku wynosi 0% (art. 41 ust. 4 ustawy). Zgodnie z ust. 11 ww. artykułu, przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b), jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, posiada kopię dokumentu, w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz tych towarów poza terytorium Wspólnoty. Z dokumentu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.

Analiza powyższych przepisów pozwala na stwierdzenie, że warunkiem zastosowania stawki podatku w wysokości 0% w eksporcie pośrednim jest posiadanie kopii dokumentu (np. SAD lub IE-599), w którym urząd celny określony w przepisach celnych potwierdził wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty. Istotne jest przy tym to, że z ww. dokument musi zawierać informacje, które pozawalają na zidentyfikowanie towaru w sposób nie budzący wątpliwości, tzn. musi istnieć tożsamość pomiędzy towarem będącym przedmiotem dostawy a towarem wywiezionym.

Oznacza to, że konieczne jest ustalenie, iż wywieziony został ten sam, a nie taki sam towar.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zbywa towar kontrahentowi, który ma siedzibę na terytorium Austrii. Odbioru towaru w Polsce oraz jego fizycznego wywozu z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty dokonuje spedytor, działający na rzecz kontrahenta. Sprzedaje on (kontrahent) towar kolejnemu podmiotowi. Z posiadanych przez Wnioskodawcę dokumentów wynika, że kontrahent występuje w charakterze eksportera pośredniego, natomiast eksporterem bezpośrednim jest podmiot trzeci (nie znany Wnioskodawcy).

W opisanej sytuacji występuje tzw. transakcja łańcuchowa, polegająca na tym, że towar przemieszczany jest tylko raz od pierwszego dostawcy do finalnego odbiorcy, przy czym wysyłka towaru przyporządkowana jest tylko jednej dostawie.

Biorąc pod uwagę powyższe fakty oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że w opisanym stanie faktycznym u Wnioskodawcy nie wystąpił eksport towarów (ani bezpośredni, ani pośredni), ponieważ towar nie opuszcza terytorium kraju w wyniku dokonanej dostawy pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentem. Eksport wystąpi na kolejnym etapie transakcji łańcuchowej, bowiem wysyłkę, zgodnie z ustalonymi warunkami, należy przypisać kolejnej dostawie. W związku z powyższym właściwe jest stosowanie dla opisanej dostawy stawki krajowej, odpowiadającej warunkom przedmiotowym.

Mając na uwadze powyższe należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii będącej przedmiotem drugiego pytania (wystarczającego udokumentowania "tożsamości" towarów).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl