ITPP2/443-358/08/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-358/08/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2008 r. (data wpływu 21 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 czerwca 2008 r. (data wpływu 2 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu w miejsce spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 27 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu w miejsce spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia w swoich zasobach posiada lokale, w stosunku do których ustanowienia spółdzielczych praw do lokali oraz ich pierwsze zasiedlenia miały miejsce w latach 1960-1990. Po tych latach każde następne ustanowienia praw do lokalu nie są związane z ich pierwszym zasiedleniem, są to co najmniej drugie zasiedlenia.

Aktualnie w swoich zasobach Spółdzielnia posiada m.in. lokale o statusie lokatorskim, do których prawo zostało ustanowione zarówno przed jak i po 1 maja 2004 r. Na podstawie przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych członkom spółdzielni przysługuje żądanie ustanowienia, w miejsce lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, prawa odrębnej własności lokalu.

Do 31 grudnia 2007 r. na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 3 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku wyodrębnienia lokalu, do którego przysługiwało lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, ustanowione po 1 maja 2004 r., stosowano stawkę podatku w wysokości 0%. Natomiast w przypadku wyodrębnienia lokalu, do którego przysługiwało lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, ustanowione przed 1 maja 2004 r., przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie stosowało się, zgodnie z art. 153 ust. 2 ustawy.

Po 1 stycznia 2008 r. z wnioskiem o ustanowienie odrębnej własności lokalu występują członkowie posiadający lokatorskie prawo do lokalu, które to prawo zostało ustanowione im po 1 maja 2004 r.

Artykuł 153 ust. 2 ustawy określa, że jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu oraz zasiedlenie nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r., wówczas przepisów ustawy nie stosuje się do czynności ustanowienia odrębnej własności dla lokali posiadających status lokatorskiego prawa do lokalu.

Przepis ten wymienia równorzędnie dwa warunki, które rodzą obowiązek podatkowy, zarówno ustanowienie prawa do lokalu jak i jego zasiedlenie po 1 maja 2004 r. Jeżeli zatem zasiedlenie lokalu, przez co rozumiemy jego zasiedlenie po raz pierwszy, nastąpiło przed 1 maja 2004 r., wówczas ustanowienie odrębnej własności dla takiego lokalu, mimo iż ustanowienie do niego kolejnego prawa spółdzielczego nastąpiło po 1 maja 2004 r., nie podlega przepisom ustawy.

W piśmie uzupełniającym opis stanu faktycznego wskazano, iż we wszystkich przypadkach za każdym zasiedleniem lokalu następowało pierwotne ustanowienie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, i miały one miejsce przed 1 maja 2004 r. Jeżeli ustanowienia spółdzielczego prawa do lokalu miały miejsce po 1 maja 2004 r., to były to powtórne ustanowienia tego prawa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od 1 stycznia 2008 r. w przypadku ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu, w miejsce lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowionego po 1 maja 2004 r., ale którego pierwsze zasiedlenie nastąpiło przed 1 maja 2004 r., czynność ta podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku ustanowienia, w miejsce lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, prawa odrębnej własności, do którego lokatorskie prawo do lokalu ustanowiono od 1 maja 2004 r., a pierwsze zasiedlenie tego lokalu miało miejsce przed 1 maja 2004 r., czynność taka nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów,

3.

import towarów,

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Zgodnie z art. 29 ust. 8 ustawy - jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.

Natomiast zgodnie z art. 153 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług - przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.

Z cyt. wyżej przepisu wynika, iż wyłączeniu spod ustawy o podatku od towarów i usług na mocy art. 153 ust. 2 tej ustawy, podlegają czynności przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub ustanowienia w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, w przypadku, gdy ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. Celem tego przepisu jest wyłączenie spod ustawy przekształcenia przysługującego członkowi spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienia w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, w odniesieniu do tych lokali, do których spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu zostało ustanowione po raz pierwszy przed dniem 1 maja 2004 r. i zostały one zasiedlone przed tą datą.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż ustanowienie po raz pierwszy lokatorskich praw do lokali mieszkalnych i ich zasiedlenie nastąpiło przed 1 maja 2004 r., przy czym bez znaczenia w przedmiotowej sprawie pozostaje kwestia ponownego ustanowienia tego prawa po 1 maja 2004 r.

Analizując zatem zaistniałe okoliczności w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż przekształcenia spółdzielczych lokatorskich praw do przedmiotowych lokali mieszkalnych w prawa odrębnej własności, nie będą podlegały przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, na mocy art. 153 ust. 2.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl