ITPP2/443-343/08/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-343/08/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Jednostki, przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2008 r. (data wpływu 17 kwietnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 maja oraz 10 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia spod opodatkowania prac scaleniowo-wymiennych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 20 maja oraz 10 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia spod opodatkowania prac scaleniowo-wymiennych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe.

Biuro Geodezji i Terenów Rolnych powołane zostało z dniem 1 stycznia 2008 r. jako samorządowa jednostka organizacyjna (nieposiadająca osobowości prawnej) działająca w formie jednostki budżetowej. Do zakresu Jej zadań statutowych należy m.in. wykonywanie prac scaleniowo-wymiennnych. Przedmiotowe prace zostały zdefiniowane w art. 1 ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 178, poz. 1749 z późn. zm.). W myśl art. 3 ust. 1 powołanej ustawy "postępowanie scaleniowe lub wymienne przeprowadza starosta, jako zadanie z zakresu administracji rządowej ze środków budżetu państwa...", tj. ze środków publicznych określonych w ustawie budżetowej dział 010 Rolnictwo i łowiectwo. Starosta może prowadzić ww. zadania korzystając z funduszy unijnych jako beneficjent. W finansowaniu zagospodarowania poscaleniowego mogą być wyłączone:

* publiczne środki wspólnotowe w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.),

* inne środki publiczne na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658) i w ustawie z dnia 7 marca 2007 r. o wspieranie rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427).

Zgodnie z art. 3 ust. 4 przedmiotowej ustawy wykonawcą prac scaleniowo-wymiennych jest samorządowa jednostka organizacyjna, tj. Biuro Geodezji i Terenów Rolnych, któremu zgodnie z art. 4 pkt 6 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze późn. zm.) zlecone zostaje wykonanie prac scaleniowo-wymiennych. Przedmiotowe prace polegają na przygotowaniu stosownej dokumentacji geodezyjno-kartograficznej i formalno-prawnej do prowadzenia przez starostę postępowania scaleniowo-wymiennego wszczętego postanowieniem, a zakończonego decyzją stwierdzającą postępowanie scaleniowe, jak również przygotowanie dokumentacji do uporządkowania stanu prawnego w księgach wieczystych. Biuro Geodezji i Terenów Rolnych prowadzić będzie prace scaleniowo-wymienne na podstawie umowy zawartej ze Starostem.

Biuro Geodezji i Terenów Rolnych nie wykonuje czynności zagospodarowania poscaleniowego takich jak: urządzanie dróg, przepustów melioracyjnych, regulacji cieków wodnych itp. Prace te fakturowane będą na rzecz Starostwa celem rozliczenia dotacji rządowej przyznanej na ten cel dla Starostwa, jak również w celu zwrotu poniesionych przez Starostwo kosztów kwalifikowanych jako beneficjenta środków - przy wykorzystaniu środków unijnych. Zawarta umowa, porozumienie ze Starostą nie będzie miała charakteru cywilno-prawnego, gdyż nie opiera się ona na przepisach kodeksu cywilnego, a zawarta jest w oparciu o ustawę o scalaniu i wymianie gruntów w związku z art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.) oraz w związku z art. 4 pkt 6 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177 z późn. zm.).

W związku z powyższym Jednostka zadała następujące pytanie:

Czy sprzedaż przedmiotowych usług na rzecz zlecającego Starostwa podlega zwolnieniu od podatku VAT na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Biura Geodezji i Terenów Rolnych jako samorządowa jednostka budżetowa dokonując sprzedaży opisywanych usług na rzecz Starostwa realizującego zadania rządowe, które finansowane są ze środków budżetu państwa lub publicznych środków wspólnotowych zamierza zastosować zwolnienie z podatku VAT na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 powołanego rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl art. 15 ust. 6 powołanej ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z zapisu art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (Dz. U. z 2003 r. Nr 178, poz. 1749 z późn. zm.) wynika, że prace scaleniowo-wymienne koordynuje i wykonuje samorząd przy pomocy jednostek organizacyjnych przekazanych na podstawie art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administracje publiczną (Dz. U. Nr 13, poz. 872, z późn. zm.) tj. biura geodezji i terenów rolnych oraz i ich oddziałów. Biuro to, zgodnie z zapisem powyższego artykułu, jest państwową jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej utworzoną do wykonywania odrębnych zadań.

W myśl art. 16 ust. 2 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. z 1997 Nr 78 poz. 483 z późn. zm.), samorząd terytorialny uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej. Z kolei art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.) stanowi, iż do zakresu działania samorządu należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, nie zastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Z treści wniosku wynika, że Biuro Geodezji i Terenów Rolnych jest jednostką budżetową (jednostka organizacyjna) samorządu. Wobec powyższego Biuro Geodezji i Terenów Rolnych wykonując prace scaleniowo-wymienne działa jako urząd obsługujący organ władzy publicznej, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. Zawierane umowy - porozumienia ze Starostą nie mają charakteru cywilnoprawnego. Zatem do wykonywanych przez Biuro Geodezji i Terenów Rolnych przedmiotowych prac, nie będzie miało zastosowanie wyłączenie zawarte w końcowej części powołanego art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym Biuro Geodezji i Terenów Rolnych nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług w odniesieniu do tych czynności.

Reasumując, w świetle przytoczonych regulacji prawnych z tytułu wykonywania prac scaleniowo-wymiennych na rzecz Starosty na podstawie umowy (porozumienia) nie mającego charakteru cywilnoprawnego, Biuro Geodezji i Terenów Rolnych, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W konsekwencji powyższego, przedmiotowe czynności nie będą podległy opodatkowaniu podatkiem od towarów usług, a nie - jak wskazał Wnioskodawca w swoim stanowisku - że czynności te będą zwolnione. Jeżeli jednak wymienione usługi będą świadczone na podstawie umów cywilnoprawnych to w tym zakresie Biuro Geodezji i Terenów Rolnych będzie podatnikiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl