ITPP2/443-342b/10/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-342b/10/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2010 r. (data wpływu 12 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 7 czerwca 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania czynności ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu i przeniesienia jego własności - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 7 czerwca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania czynności ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu i przeniesienia jego własności.

We wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia Mieszkaniowa jest właścicielem nieruchomości, składającej się z działki o powierzchni 1613 m 2, zabudowanej budynkiem mieszkalnym, który jest obiektem budownictwa mieszkaniowego, sklasyfikowanym w PKOB w dziale 11 pod symbolem 112. Budynek został wybudowany i oddany do użytkowania w 1984 r. Poddasze od początku jego istnienia było wykorzystywane przez mieszkańców sporadycznie. Spółdzielnia podjęła decyzję o zbyciu prawa do adaptacji poddasza (strychu) na cele mieszkaniowe i w lipcu 2005 r. ogłosiła przetarg. W sierpniu tego samego roku podpisała umowę z osobą, która wygrała przetarg. Zgodnie z § 1 umowy, nabywca (wykonawca adaptacji) uzyskał prawo do adaptacji strychu na lokal mieszkalny o powierzchni użytkowej min. 52 m 2, a Spółdzielnia zobowiązała się do ustanowienia na jego rzecz spółdzielczego własnościowego prawa do tego lokalu, po zakończeniu robót adaptacyjnych. Nabywca zobowiązany był wykonać na własny koszt adaptację poddasza, a nakłady poniesione przez niego, Spółdzielnia zaliczała na wkład budowany. Zgodnie z § 2 umowy wykonawca zobowiązał się wnieść do Spółdzielni przed podpisaniem umowy, opłatę za prawo do adaptacji w wysokości 16.500 zł. Kwota ta wpłacona przez nabywcę również została zarachowana jako zaliczka na wkład budowlany. Zgodnie z ww. umową przekazano lokal potencjalnemu nabywcy celem dokonania adaptacji. Przed rozpoczęciem modernizacji strych stanowił część wspólną budynku, a Spółdzielnia była jedynym właścicielem nieruchomości. Dopiero po modernizacji lokal ten spełnił definicję samodzielnego lokalu, co zostało potwierdzone zaświadczeniem wydanym przez starostwo powiatowe. Jednocześnie nastąpiła zmiana sposobu użytkowania z poddasza nieużytkowego na lokal mieszkalny. W sierpniu 2007 r. dokonano protokolarnego odbioru prac adaptacyjnych. Lokal był użytkowany na podstawie umowy zawartej w sierpniu 2005 r. (nie było żadnego protokolarnego przekazania lokalu niż to, które miało miejsce w sierpniu 2005 r.). W sierpniu 2007 r. Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego wydał decyzję o pozwoleniu na użytkowanie części poddasza nieużytkowego, adaptowanego na lokal mieszkalny. W związku z nie dostarczeniem przez wykonawcę wyceny poniesionych nakładów, Spółdzielnia zleciła rzeczoznawcy wycenę wartości rynkowej prawa własności poniesionych nakładów związaną ze zmianą sposobu użytkowania poddasza na lokal mieszkalny, którą ustalono na kwotę 54.299 zł, w tym: wartość prawa do adaptacji wynikająca z przetargu 16.500 zł oraz wartość rynkowa prawa własności nakładów związanych ze zmianą sposobu użytkowania 37.799 zł. Wartość wkładu budowlanego wyniosła 58.099,93 zł wraz z 7% podatkiem. W związku z nowelizacją ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.), Spółdzielnia nie dokonała ustanowienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. W maju 2008 r. ustanowiła prawo odrębnej własności lokalu i przeniosła jego własności. Od maja 2005 r. do kwietnia 2008 r. nabywca wnosił zryczałtowaną opłatę umowną w kwocie stanowiącą iloczyn przewidzianej w umowie powierzchni użytkowej i obowiązującej stawki opłaty eksploatacyjnej. Od momentu podpisania aktu notarialnego na ustanowienie odrębnej własności lokalu mieszkalnego, czyli od maja 2008 r., nabywca ponosił opłaty w pełnej wysokości, zgodnie z obowiązującymi w Spółdzielni stawkami, tak jak pozostali Jej członkowie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka jest podstawa opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, podstawa opodatkowania podatkiem powinna być równa wartości rynkowej prawa własności nakładów, zgodnie z wyceną rzeczoznawcy majątkowego, tj. kwota 54.299,00 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do ust. 6 powołanego artykułu, w przypadku czynności, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 10, jako kwotę należną, o której mowa w ust. 1, przyjmuje się wartość należnego wkładu budowlanego albo wkładu mieszkaniowego, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Do wniesienia wkładu w formie innej niż pieniężna przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio. W przypadku gdy część wkładu budowlanego lub mieszkaniowego została sfinansowana z zaciągniętego przez spółdzielnię mieszkaniową kredytu na sfinansowanie kosztów budowy, podstawę opodatkowania powiększa się o kwotę kredytu, w części przypadającej na dany lokal.

W myśl ust. 7 tego artykułu do podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 6, wlicza się również inne opłaty wnoszone przez członków spółdzielni, które nie są wkładami budowlanymi lub mieszkaniowymi, wynikające z uczestnictwa członków spółdzielni w zobowiązaniach spółdzielni związanych z budową lub wynikające z ostatecznego rozliczenia kosztów budowy - zgodnie z postanowieniami statutu.

W treści art. 19 ust. 13 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca wymienił następujące czynności: ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, ustanowienie odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, wydanie albo przeniesienie własności lokalu lub własności domów jednorodzinnych w rozumieniu przepisów o spółdzielniach mieszkaniowych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółdzielnia jest właścicielem nieruchomości, składającej się z działki zabudowanej budynkiem mieszkalnym, który jest obiektem budownictwa mieszkaniowego, sklasyfikowanym w PKOB 112. Po podjęciu decyzji o zbyciu prawa do adaptacji poddasza na cele mieszkaniowe, które było wykorzystywane przez mieszkańców sporadycznie, w lipcu 2005 r. ogłosiła przetarg. W sierpniu tego samego roku podpisała umowę, zgodnie z którą nabywca uzyskał prawo do adaptacji strychu na lokal mieszkalny, a Spółdzielnia zobowiązała się do ustanowienia na jego rzecz spółdzielczego własnościowego prawa do tego lokalu po zakończeniu robót adaptacyjnych. W sierpniu 2007 r. Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego wydał decyzję o pozwoleniu na użytkowanie poddasza. Po modernizacji lokal ten spełnił definicję samodzielnego lokalu. Jednocześnie nastąpiła zmiana sposobu jego użytkowania z poddasza nieużytkowego na lokal mieszkalny. Lokal ten był użytkowany przez nabywcę na podstawie umowy zawartej w sierpniu 2005 r. (nie miało miejsca drugie przekazanie lokalu). W związku z nowelizacją ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, Spółdzielnia nie ustanowiła spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, a od razu prawo odrębnej własności lokalu. Ustanowienie to miało miejsce w maju 2008 r. Z uwagi na niedostarczenie przez wykonawcę wyceny poniesionych nakładów, Spółdzielnia zleciła rzeczoznawcy wycenę wartości rynkowej prawa własności poniesionych nakładów, którą ustalono na kwotę 54.299 zł, w tym: wartość prawa do adaptacji wynikająca z przetargu 16.500 zł; wartość rynkowa prawa własności nakładów związanych ze zmianą sposobu użytkowania 37.799 zł. Wartość wkładu budowlanego wyniosła 58.099,93 zł wraz podatkiem. Zgodnie z postanowieniami umowy, nakłady poniesione przez nabywcę, jak i opłatę za prawo do adaptacji w wysokości 16.500 zł. Spółdzielnia zaliczyła na wkład budowany.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że w sytuacji ustanowienia przez Spółdzielnię prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego, podstawa opodatkowania powinna obejmować wartość wkładu budowlanego pomniejszoną o kwotę podatku należnego, a nie - jak wskazała Spółdzielnia - wartość rynkowa prawa własności nakładów. W związku tym, że wartość rynkowa wyceniona przez rzeczoznawcę prawa do przedmiotowego poddasza, które zaliczono na wkład budowlany, była równa wartości tego wkładu pomniejszonej o podatek, należy uznać, że wysokość podstawy opodatkowania wyliczona przez Spółdzielnię jest prawidłowa.

Ponadto informuje się, że rozstrzygnięcia kwestii prawa do zastosowania 7% stawki podatku do czynności ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu i przeniesienia jego własności dokonano w interpretacji indywidualnej o numerze ITPP2/443-342a/10/RS.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl