ITPP2/443-341/08/AW - Czy czynności wykonywane przez oddział w Polsce na rzecz jednostki macierzystej z siedzibą w USA, spełniają definicję świadczenia usług na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług i czy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? Czy czynności te powinny być dokumentowane fakturami VAT?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-341/08/AW Czy czynności wykonywane przez oddział w Polsce na rzecz jednostki macierzystej z siedzibą w USA, spełniają definicję świadczenia usług na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług i czy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług? Czy czynności te powinny być dokumentowane fakturami VAT?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2008 r. (data wpływu 17 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności świadczonych przez Oddział w Polsce na rzecz jednostki macierzystej z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności świadczonych przez Oddział w Polsce na rzecz jednostki macierzystej z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej.

W przedmiotowym wniosku oraz piśmie uzupełniającym z dnia 17 czerwca 2008 r. przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest oddziałem zagranicznego przedsiębiorcy - C. z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej. Oddział Spółki świadczy usługi z zakresu prowadzenia prac badawczo-rozwojowych w dziedzinie nauk medycznych i farmacji. Większość działań oraz usług wykonywana jest na rzecz przedsiębiorstwa macierzystego.

Spółka wnioskująca zarejestrowana jest w Polsce jako podatnik podatku od towarów i usług. Usługi świadczone na rzecz jednostki macierzystej Oddział traktuje jako opodatkowane podatkiem od towarów i usług i dokumentuje fakturami VAT.

W związku z powyższym, w piśmie uzupełniającym z dnia 17 czerwca 2008 r., zadano następujące pytania.

1.

Czy czynności wykonywane przez Oddział w Polsce na rzecz jednostki macierzystej z siedzibą w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, spełniają definicję świadczenia usług na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług i czy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

2.

Czy czynności wykonywane przez Oddział na rzecz centrali powinny być dokumentowane fakturami VAT...

Wątpliwości Wnioskodawcy powstały w związku z wyrokiem ETS z dnia 23 marca 2006 r. w sprawie C-210/04.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Wnioskodawca wskazuje, że status prawny oddziału zagranicznej osoby prawnej w Polsce reguluje przepis art. 85 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807 ze. zm.), zgodnie z którym przedsiębiorcy zagraniczni mogą, na zasadzie wzajemności, tworzyć oddziały. Oddziałem jest, zgodnie z art. 5 pkt 4 ustawy, wyodrębniona i samodzielnie organizacyjnie część działalności gospodarczej wykonywana przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem działalności. Oddział może prowadzić działalność tylko w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorstwa zagranicznego (art. 86 ustawy). W związku z powyższym podmiot prowadzący działalność na terenie Polski, w formie oddziału zarejestrowanego dla celów podatku od towarów usług, jest traktowany jako jeden podmiot.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność. Natomiast o tym, czy dana czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, decydują przepisy regulujące przedmiotowy zakres opodatkowania. Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług rozumie się - stosownie do postanowień art. 8 ust. 1 ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W związku z przedstawionym staniem faktycznym oraz powołanymi regulacjami prawnymi Wnioskodawca stwierdza, iż usługi wykonywane przez Oddział w Polsce na rzecz jednostki macierzystej mają charakter wewnątrzzakładowych i są realizowane w ramach jednego podmiotu. Tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie powinny być dokumentowane fakturami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z powyższego wynika, iż aby doszło do świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą - co do zasady - być spełnione łącznie następujące przesłanki:

1.

świadczenie musi mieć charakter odpłatny,

2.

świadczenie musi być uznane za wykonane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

3.

świadczenie musi być wykonane na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej,

4.

świadczenie nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu ustawy.

Nieziszczenie się przynajmniej jednej z wyżej wymienionych przesłanek oznacza, iż dana czynność nie stanowi świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Aby doszło do opodatkowania, muszą jednocześnie zostać spełnione przesłanki podmiotowe. W związku z tym wskazać należy, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne mniemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Nadmienić należy, iż zgodnie z brzmieniem art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.), przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą.

Przez przedsiębiorcę zagranicznego rozumie się w myśl art. 5 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, osobę zagraniczną, wykonującą działalność gospodarczą za granicą, tj. osobę fizyczną mającą miejsce zamieszkania za granicą, nieposiadającą obywatelstwa polskiego, osobę prawną z siedzibą za granicą albo jednostkę organizacyjną niebędącą osobą prawną posiadającą zdolność prawną, z siedzibą za granicą, wykonującą działalność gospodarczą za granicą.

Z kolei oddział zdefiniowany został w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jako wyodrębniona i samodzielna organizacyjnie część działalności gospodarczej, wykonywana przez przedsiębiorcę poza siedzibą przedsiębiorcy lub głównym miejscem wykonywania działalności.

Stosownie zaś do treści art. 85 ust. 1 ustawy, dla wykonywania działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorcy zagraniczni mogą, na zasadzie wzajemności, o ile ratyfikowane umowy międzynarodowe nie stanowią inaczej, tworzyć oddziały z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl postanowień art. 86 ustawy, przedsiębiorca zagraniczny tworzący oddział może wykonywać działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie przedmiotu działalności przedsiębiorcy zagranicznego. Ponadto, jak wynika z treści art. 88 tejże ustawy, przedsiębiorca zagraniczny może rozpocząć działalność w ramach oddziału po uzyskaniu wpisu oddziału do rejestru przedsiębiorców.

Powołane wyżej regulacje prawne wskazują, że podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w Polsce pozostaje, pomimo utworzenia i funkcjonowania oddziału w Polsce, w dalszym ciągu przedsiębiorca zagraniczny. Oddział nie jest odrębnym podmiotem w stosunku do jednostki macierzystej, lecz jej częścią. Zatem podmiot zagraniczny, prowadzący działalność na terenie Polski w formie oddziału i zarejestrowany dla celów podatku od towarów usług traktowany jest jako jeden podatnik - przedsiębiorca zagraniczny. Rejestracja tego oddziału dla celów podatku od towarów usług jest równoznaczna z rejestracją przedsiębiorcy zagranicznego.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, iż usługi świadczone przez Oddział w Polsce na rzecz jednostki macierzystej, zlokalizowanej na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, nie są czynnościami wykonywanymi na rzecz innego podmiotu, lecz mają charakter tzw. czynności wewnątrzzakładowych (realizowanych w ramach jednego podmiotu).

W związku z powyższym czynności te nie spełniają definicji świadczenia usług na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, zatem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i w konsekwencji nie powinny być dokumentowane fakturami VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl