ITPP2/443-338d/98/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-338d/98/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2009 r. (data wpływu 8 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług związanego z realizacją inwestycji polegającej na budowie wodociągu i kanalizacji sanitarnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług związanego z realizacją inwestycji polegającej na budowie wodociągu i kanalizacji sanitarnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W 2008 r. Gmina i Miasto rozpoczęła inwestycje związane z budową wodociągu i kanalizacji sanitarnej, które w bieżącym roku, po zakończeniu robót, mają zostać wniesione aportem do spółki. Poza tym, Gmina zaplanowała inwestycje związane również z budową kanalizacji sanitarnej, które po zakończeniu robót mają być także wniesione aportem do spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wykonawcy inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro zamiarem jest przekazanie obiektów kanalizacji sanitarnych i wodociągu, które w momencie dokonania aportu zostaną opodatkowane, to istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wykonawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, po wybudowaniu wodociągu i kanalizacji sanitarnych zamierza je wnieść aportem do spółki.

Powyższa czynność jak rozstrzygnięto w interpretacji indywidualnej nr ITPP2/443-338c/08AD, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa, jak również przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, że Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji w takim zakresie, w jakim towary te i usługi służą czynnościom opodatkowanym, o ile nie wystąpią wyłączenia, o których mowa w art. 88 powołanej ustawy.

Wskazać należy, że kwestie dotyczące opodatkowania czynności wniesienia do spółki aportem gruntów oraz budowli (wodociągu i kanalizacji sanitarnych) zostały rozstrzygnięte w interpretacjach indywidualnych o numerach odpowiednio: ITPP2/443-338a/09/AD i ITPP2/443-338c/09/AD.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl