ITPP2/443-337/09/AJ - Możliwość odzyskania podatku VAT w związku z projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-337/09/AJ Możliwość odzyskania podatku VAT w związku z projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2010 r. (data wpływu 12 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 23 kwietnia 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji w ramach działania 4.3.1. "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 kwietnia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 23 kwietnia 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją operacji w ramach działania 4.3.1. "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania (LGD) jest partnerem trójstronnym składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, społecznego i gospodarczego. Stowarzyszenie ubiega się o dofinansowanie z krajowych środków publicznych oraz środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, na realizację działania 4.3.1. "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". W ramach ww. działania ponosi następujące koszty: utrzymanie swojego biura, wynagrodzenie dla pracowników, zakupu urządzeń i materiałów biurowych, opłat za utrzymanie domeny, aktualizację i prowadzenie strony internetowej, usług telekomunikacyjnych i pocztowych, druku materiałów promocyjnych, gadżetów reklamowych (długopisy, notesy), szkoleń i nieodpłatnej działalności szkoleniowej i doradczej dla potencjalnych beneficjentów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich z terenu objętego działaniem Stowarzyszenia, działań promocyjnych dotyczących możliwości pozyskania środków w ramach Osi IV PROW. Stowarzyszenie będzie nieodpłatnie szkoliło, doradzało i zachęcało działaniami promocyjnymi do składania przez potencjalnych beneficjentów, wniosków o dofinansowanie projektów w ramach działania 4.3.1. Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich - wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju. W ramach działania przygotowywane będzie postępowanie konkursowe i wskazywanie na te projekty, które najlepiej wpisują się w przyjętą dla Stowarzyszenia Lokalną Strategię Rozwoju. Umowy o dofinansowanie ww. projektów i rozliczenie finansowe będą prowadzone przez inne instytucje tj. Urząd Marszałkowski oraz Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Stowarzyszenie nie jest i nigdy nie było czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej, a działalność statutowa kwalifikuje się do usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy (poz. Nr 10 załącznika Nr 4 do ustawy). Nie figuruje również w ewidencji "płatników" podatku i nie może odzyskać naliczonego podatku. W wyniku realizacji działania Stowarzyszenie nie osiągnie przychodów, a działalność nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. W wyniku realizacji działania Stowarzyszenie nie stanie się czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie (jako podmiot nie będący "płatnikiem" podatku) realizując powyższe operacje może odzyskać uiszczony podatek zawarty w fakturach dotyczących wyżej opisanych operacji...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może odzyskać podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących realizacji operacji w zakresie działania 4.3.1. "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224 poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach, daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż Stowarzyszenie, nie będące czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w związku z realizacją działania ponosi koszty związane z bieżącą działalnością (wynagrodzenia, zakup urządzeń i materiałów biurowych, opłaty pocztowe i telekomunikacyjne, koszty dotyczące opłat za utrzymanie domeny internetowej oraz obsługi strony internetowej) oraz koszty druku materiałów biurowych i promocyjnych oraz gadżetów reklamowych). Ponadto Stowarzyszenie organizuje nieodpłatne szkolenia i nieodpłatnie doradza w zakresie możliwości składania przez ewentualnych beneficjentów wniosków o dofinansowanie projektów w ramach działania 4.3.1. Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Z tytułu podjętych działań Stowarzyszenie nie osiągnie przychodu oraz nie będzie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a Jego działalność jest zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 (poz. Nr 10 załącznika Nr 4).

Biorąc pod uwagę opis stanu fatycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ poniesione wydatki nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem VAT, co również wyklucza możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego. Stowarzyszeniu nie będzie również przysługiwało prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl