ITPP2/443-334a/09/E - Wysokość stawki VAT dla realizowanych działań z zakresu edukacji przyrodniczo-leśnej, świadczonych w ramach usług leśnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-334a/09/E Wysokość stawki VAT dla realizowanych działań z zakresu edukacji przyrodniczo-leśnej, świadczonych w ramach usług leśnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2009 r. (data wpływu 22 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 lipca 2009 r. (data wpływu 13 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wysokości stawki podatku dla realizowanych działań z zakresu edukacji przyrodniczo-leśnej, świadczonych w ramach usług leśnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 6 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wysokości stawki podatku dla realizowanych działań z zakresu edukacji przyrodniczo-leśnej, świadczonych w ramach usług leśnych.

W przedmiotowym wniosku, oraz piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Nadleśnictwo w ramach działalności podstawowej realizuje ustawowe działania z zakresu edukacji przyrodniczo-leśnej społeczeństwa. Do działalności tej wykorzystuje własne obiekty infrastruktury leśnej, tj. Ośrodek Edukacji Przyrodniczo-Leśnej, Zielona Szkoła, leśne powierzchnie dydaktyczne, pole biwakowe, zielone klasy. Zajęcia organizowane są głównie dla dzieci i młodzieży, ale również dla osób dorosłych. Zajęcia będą prowadzili wyłącznie pracownicy Nadleśnictwa. Trwają one od jednego do kilku-kilkunastu dni, z noclegiem w Zielonej Szkole. Nadleśnictwo od uczestników oczekuje częściowego zwrotu poniesionych kosztów (energii elektrycznej, paliw, drewna opałowego, ciepłej wody, kosztów utrzymania pracowników, amortyzacji itp.). Nadleśnictwo zamierza także świadczyć podobne usługi na rzecz grup zorganizowanych, firm turystycznych itp. - różnica będzie polegała na tym, że zajęcia stanowić będą element działalności komercyjnej tych podmiotów (Nadleśnictwo realizuje zamówienie na usługę ekologiczną). Wskazano, iż cena usługi jest umowna, uzależniona od ilości uczestników i zakresu rzeczowego.

Usługi, które zamierza świadczyć - zdaniem Nadleśnictwa - w obydwu przypadkach objęte są przez Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług symbolem 02.02.10.-00.90 - "pozostałe usługi związane z leśnictwem".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką podatku, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, objęte są usługi leśne (w tym edukacja przyrodnicza leśna) na rzecz innych podmiotów:

a.

w przypadku, gdy stroną inicjatywną i realizującą jest Nadleśnictwo...

b.

w przypadku, gdy Nadleśnictwo jest realizatorem zamówień na usługi "komercyjne"...

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno w przypadku, gdy stroną inicjatywną i realizującą jest Nadleśnictwo, jak i w sytuacji, gdy jest Ono realizatorem zamówień na usługi "komercyjne", przysługuje stawka 7%, gdyż są to usługi wymienione w załączniku Nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez odpłatne świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - należy rozumieć, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy w rozumieniu art. 7 ustawy.

W myśl ust. 3 powołanego artykułu, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, zgodnie z treścią art. 43 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W poz. 136 tego załącznika, zawierającego "Wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%", wymieniono "Usługi związane z leśnictwem i pozyskiwaniem drewna, z wyłączeniem patrolowania lasów" sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 02.02.10.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Nadleśnictwo w ramach działalności podstawowej będzie wykonywało ustawowe zadania z zakresu edukacji przyrodniczo-leśnej, wykorzystując własne obiekty infrastruktury leśnej. Zajęcia organizowane będą dla dzieci, młodzieży i dorosłych, a prowadzić je będą wyłącznie pracownicy Nadleśnictwa. Uczestnicy obciążani będą częściom poniesionych kosztów związanych z przedsięwzięciem. Podobne usługi zamierza świadczyć także na rzecz grup zorganizowanych, firm turystycznych, itp. Zajęcia te stanowić będą element działalności komercyjnej tych podmiotów a Nadleśnictwo będzie realizowało zamówienie na usługę ekologiczną. Zdaniem Nadleśnictwa w obydwu przypadkach świadczone usługi sklasyfikowane są w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 02.02.10.-00.90, jako "pozostałe usługi związane z leśnictwem".

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż o ile czynności te - jak wskazano w treści wniosku - sklasyfikowane są w dziale PKWiU ex 02.02.10 "Usługi związane z leśnictwem i pozyskiwaniem drewna, z wyłączeniem patrolowania lasów" - będą korzystały z 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 2 ustawy.

W przypadku, gdy do świadczonych usług będzie miała zastosowanie inna, niż wskazana we wniosku klasyfikacja, która nie została wymieniona w ustawie lub aktach wykonawczych do niej, jako objęta stawką preferencyjną lub zwolnieniem od podatku - wówczas należy zastosować stawkę w wysokości 22%.

Końcowo wyjaśnić należy, że obowiązek prawidłowego zakwalifikowania danej czynności do właściwego grupowania PKWiU ciąży na podmiocie wykonującym te czynności. Tutejszy organ nie jest właściwy do dokonania oceny prawidłowości przedstawionej klasyfikacji statystycznej. Kwestia ta nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wobec powyższego niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o klasyfikację statystyczną przedstawioną przez Wnioskodawcę. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania statystycznego należy zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl