ITPP2/443-332/10/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-332/10/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2010 r. (data wpływu 9 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 6 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku związanego z realizacją projektu pn. "Lokalna infrastruktura edukacyjna, sportowa i kultury" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 6 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku związanego z realizacją projektu pn. "Lokalna infrastruktura edukacyjna, sportowa i kultury".

W przedmiotowym wniosku, oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z ubieganiem się o przyznanie pomocy finansowej, w ramach "Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013" w zakresie osi priorytetowej 9. "Lokalna infrastruktura edukacyjna, sportowa i kultury", Gmina rozpoczęła budowę boiska do piłki nożnej oraz rozbudowę i przebudowę stadionu gminnego. Po zakończeniu inwestycji zostanie ona nieodpłatnie przekazana, na podstawie umowy, w trwały zarząd spółce o nazwie Gminny Ośrodek, w której 100% udziałowcem jest Gmina. Gmina będzie ponosiła koszty związane z utrzymaniem ww. obiektu (energia elektryczna, zużycie wody, koszenie murawy na boisku, wynagrodzenie szkoleniowców, trenerów, itp.) na podstawie refaktur wystawionych przez Spółkę. Obiekty mają służyć dzieciom i młodzieży w celu upowszechniania sportu i rekreacji w gminie. Gmina nie będzie pobierała od nich opłat za korzystanie z tych obiektów. Gdy wystąpią jakiekolwiek pożytki z tego tytułu (niebędące znaczącymi kwotami), to Spółka będzie je przeznaczała na koszty nieprzewidziane w umowie o trwały zarząd związane z utrzymaniem obiektów sportowych. W związku z tym Gmina nie będzie bezpośrednio prowadziła działalności oraz nie będzie uzyskiwała dochodów z przedmiotowych nieruchomości. Po powołaniu treści art. 86 ust. 1 ustawy, Gmina stwierdziła, że realizacja ww. projektu nie jest pomocą, o której mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.).

W związku z powyższy zadano następujące pytanie:

Czy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach wymienionego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek naliczony zawarty w fakturach wystawionych przez wykonawcę stanowi koszt projektu, gdyż Gmina nie będzie uzyskiwała dochodów, jak również uzyskiwane środki nie są pomocą, o której mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. W związku z powyższym, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji tego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Gmina realizuje projekt, w ramach którego rozpoczęła budowę boiska do piłki nożnej oraz rozbudowę i przebudowę stadionu gminnego. Po zakończeniu inwestycji zostanie ona przekazana nieodpłatnie w trwały zarząd spółce (GO), w której Gmina posiada 100% udziałów. Gmina będzie ponosiła koszty związane z utrzymaniem ww. obiektu (energia elektryczna, zużycie wody, koszenie murawy na boisku, wynagrodzenie szkoleniowców, trenerów, itp.). Przedsięwzięcie ma służyć bezpłatnie dzieciom i młodzieży w celu upowszechniania sportu i rekreacji w gminie. Jakiekolwiek pożytki osiągnięte z ww. przedsięwzięcia będzie pobierała spółka, która będzie je przeznaczała na utrzymanie tych obiektów. W związku z tym Gmina nie będzie prowadziła bezpośrednio działalności oraz nie będzie uzyskiwała żadnych dochodów.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane towary i usługi związane z ww. inwestycją nie będą mieć związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Końcowo należy wskazać, iż tut. organ nie rozstrzygał kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów projektu. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl