ITPP2/443-330c/10/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-330c/10/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2010 r. (data wpływu 9 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie usług transportowych od polskiego przewoźnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących nabycie usług transportowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).

Spółka prowadzi działalność gospodarczą, której główny przedmiot stanowi produkcja bielizny. Działalność ta stanowi tzw. usługi na rzeczowym majątku ruchomym. Jedynym kontrahentem, z którym współpracuje, jest włoska spółka, która ma siedzibę we Włoszech i której stałym i wyłącznym miejscem prowadzenia działalności są Włochy. Współpraca ta sprowadza się do tego, że Spółka w ramach umowy łączącej ją z włoskim partnerem, szyje z przekazywanych Jej przez zleceniodawcę komponentów (tkanin), gotowe towary, t.j. bieliznę.

Spółka ma również zawartą odrębną umowę z firmą włoską, w ramach której zobowiązana jest dostarczać towar stanowiący własność kontrahenta, do jego klienta mającego siedzibę w Hiszpanii. Umowa ta zawiera postanowienia dotyczące refakturowania niniejszych czynności. Towar transportowany jest z terenu Polski do Hiszpanii. W jej ramach Spółka wynajmuje przewoźnika z Polski, który dostarcza przekazany mu towar odbiorcy w Hiszpanii. Przewoźnik wystawia na rzecz Spółki fakturę VAT ze stawką 22%. Spółka będąc zobligowaną treścią umowy, wystawia refakturę na firmę włoską.

Oba podmioty, t.j. firma włoska, jak i Spółka, posiadają NIP UE i posługują się tymi numerami we wzajemnych transakcjach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka miała, w świetle obowiązujących do dnia 31 grudnia 2009 r. przepisów ustawy o podatku od towarowi usług oraz przepisów wykonawczych wydanych na podstawie niniejszej ustawy oraz będzie miała, w świetle obowiązujących od dnia 1 stycznia 2010 r. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisów wykonawczych wydanych na podstawie niniejszej ustawy, prawo do odliczenia podatku naliczonego przez przewoźnika od podatku należnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym, zachodzą przesłanki dające prawo do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego, który został obliczony przy zakupie refakturowanych usług. Zarówno w świetle przepisów obowiązujących przed datą 1 stycznia 2010 r., jak i po tej dacie, podstawę do takiego twierdzenia daje art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W ocenie Spółki, usługi transportu towaru nie podlegały i nie podlegają żadnym ograniczeniom w zakresie prawa obniżenia podatku należnego. Nabyte przez Spółkę usługi transportowe były i będą wykorzystane w prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które w ogóle nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, t.j. wykorzystywane są do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W oparciu o art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Z powyższego wynika, że ustawodawca uzależnia możliwość skorzystania z prawa do obniżenia podatku od towarów i usług od spełnienia łącznie wskazanych w tym przepisie warunków, a mianowicie:

a.

kwota podatku naliczonego, która ma obniżać kwotę podatku należnego, musi być związana z importowanymi lub nabywanymi towarami i usługami, które dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju,

b.

podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Spółka współpracuje z podmiotem zagranicznym, mającym siedzibę i wyłączne miejsce prowadzenia działalności na terenie Włoch. Na jego zlecenie szyje z przekazanych przez niego tkanin, gotowe towary. Spółka ma również zawartą odrębną umowę z ww. podmiotem, w ramach której zobowiązana jest dostarczać towar stanowiący własność kontrahenta, do jego klienta mającego siedzibę w Hiszpanii. Umowa zawiera postanowienia dotyczące "refakturowania" tych czynności. W związku z tą umową Spółka wynajmuje przewoźnika z Polski, który dostarcza przekazany mu towar odbiorcy w Hiszpanii. Przewoźnik wystawia na rzecz Spółki fakturę VAT ze stawką 22%. Spółka zobligowana treścią umowy, wystawia "refakturę" na firmę włoską. Oba podmioty, t.j. firma włoska i Spółka posiadają NIP UE i posługują się tym numerem we wzajemnych transakcjach.

W interpretacjach indywidualnych nr ITPP2/443-330a/10/AK i ITPP2/443-330b/10/AK rozstrzygnięto, iż miejsce świadczenia usług polegających na pośredniczeniu w przekazaniu towaru znajdować się będzie poza terytorium kraju.

Należy podkreślić, że powyższe usługi nie zostały wymienione w ustawie o podatku od towarów i usług, ani w jej przepisach wykonawczych, jako zwolnione od podatku. Zatem, gdyby miejscem ich świadczenia było terytorium Polski, przysługiwałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług z nimi związanych.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) i powołane przepisy należy stwierdzić, że Spółce przysługiwało i będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup usług transportowych, pod warunkiem, że jest i będzie w posiadaniu dokumentów, o których mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, potwierdzających związek odliczonego podatku ze świadczeniem usług poza terytorium kraju.

Jednocześnie należy podkreślić, że wbrew stanowisku Spółki, zgodnie z którym usługi transportu towaru nie podlegały i nie podlegają żadnym ograniczeniom w zakresie prawa obniżenia podatku należnego, odliczenie takie było, jest i będzie możliwe dopiero wówczas, gdy nie zachodziły i nie zajdą ograniczenia, o których mowa w art. 88 tej ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a przypadku zdarzenia przyszłego w dacie datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl