ITPP2-443-327/08/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2-443-327/08/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2008 r. (data wpływu 11 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 czerwca 2008 r. (data wpływu 24 czerwca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia spod opodatkowania otrzymania premii pieniężnej oraz sposobu dokumentowania jej otrzymania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 20 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia spod opodatkowania otrzymania premii pieniężnej oraz sposobu dokumentowania jej otrzymania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca ma podpisane ze swoimi dostawcami umowy, na mocy których przysługują mu premie pieniężne. Są one przyznawane, gdy Wnioskodawca przekroczy określoną wysokość obrotów dotycząca zakupu towarów oraz jeżeli nie występują opóźnienia w regulowaniu zobowiązań wobec dostawców. W związku z powyższym jeżeli Wnioskodawca zakupi w danym okresie (np. miesiącu) dostateczną ilość towarów, przyznana mu zostanie premia pieniężna w wysokości kilku procent obrotów danego miesiąca. Otrzymanie premii pieniężnej jest uzależniona tylko i wyłącznie od:

* wysokości obrotów z danym dostawcą,

* regulowania zobowiązań w terminie wobec dostawcy.

Pismem z dnia 20 czerwca 2008 r. Wnioskodawca sprecyzował przedstawiony we wniosku stan faktyczny wskazując, że:

* premie pieniężne wypłacane są za okresy miesięczne,

* wysokość premii uzależniona jest od obrotu netto w okresie rozliczeniowym i składa się z dwóch części - premii pieniężnej za osiągnięty obrót w danym miesiącu oraz za stabilność obrotów,

* brak jest możliwości powiązania premii pieniężnej z konkretną dostawą,

* warunkiem otrzymania ww. premii jest terminowe regulowanie zobowiązań.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymanie premii pieniężnej należy traktować, jako świadczenie wyłączone spod opodatkowania podatkiem od towarów i usług i należy je dokumentować notą księgową.

Zdaniem wnioskodawcy otrzymana premia pieniężna nie odnosi się do konkretnej dostawy, a jest swego rodzaju nagrodą za całokształt dostaw w danym okresie, dlatego też nie ma możliwości wystawienia faktury korygującej przez dostawcę towarów. Przyznana premia pieniężna nie powinna zatem podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ przyznane świadczenie pieniężne nie jest zapłatą za świadczenie usługi. Dostawca towaru za przyznaną premię pieniężną nie uzyskuje wzajemnej korzyści.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Mając na uwadze powołane regulacje, należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania nabyć określonej wartości lub ilości towarów w określonym czasie, lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane w określonym przedziale czasowym dostawy, a premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą (transakcją), należy uznać, że wypłacone premie związane są z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że pomiędzy Wnioskodawcą a dostawcami towarów zostały zawarte umowy, regulujące wzajemną współpracę, z których wynika, że przy spełnieniu określonych warunków dostawca wypłaca premię pieniężną za określony w umowie okres rozliczeniowy.

Wysokość przedmiotowej premii uzależniona jest od zrealizowania określonego poziomu obrotów w danym okresie rozliczeniowym (miesiąc) oraz od stabilności obrotów natomiast jej faktyczna wypłata uwarunkowana jest terminowym regulowaniem zobowiązań wynikających z dokonywanych transakcji handlowych. Ponadto, jak wskazuje Wnioskodawca, premia nie jest związana z konkretną dostawą towaru.

Skonstruowane w ten sposób relacje handlowe wskazują, że przedmiotowe zdarzenie prawne ma charakter czynności dwustronnie zobowiązującej (dokonanie w okresie rozliczeniowym zakupów o określonej wartości, stabilność zakupów oraz terminowe regulowanie zobowiązań - po stronie Wnioskodawcy; zapłata premii - po stronie kontrahentów handlowych). Zatem, skoro otrzymywane przez Wnioskodawcę premie stanowią wynagrodzenie za określone zachowanie z Jego strony, to zachowanie takie, w świetle powyżej wskazanych przepisów ustawy, należy uznać za odpłatne świadczenie usług realizowane przez podatnika podatku od towarów i usług, a więc podlegające opodatkowaniu.

Zgodnie z treścią art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zatem, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz wskazane regulacje, należy stwierdzić, że zachowanie Spółki, za które otrzymuje premie pieniężne stanowi usługę, która winna być udokumentowana fakturą VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl