ITPP2/443-326A/08/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-326A/08/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2008 r. (data wpływu 11 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do dostaw części i wyposażenia do środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego oraz statków ratowniczych morskich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 27 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku w wysokości 0% do dostaw części i wyposażenia do środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego oraz statków ratowniczych morskich.

W przedmiotowym wniosku oraz piśmie uzupełniającym przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka zajmuje się szeroko pojętą elektroniką morską, zarówno realizacją dostaw towarów na statki, jak i wykonywaniem usług na statkach. Transakcje dotyczą statków, wymienionych pod poszczególnymi literami art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o ustawy o podatku od towarów i usług, które już są eksploatowane, bądź będących dopiero w budowie. Dostawy towarów dokonywane są przez Wnioskodawcę na zlecenie armatorów, stoczni, a także innych dostawców urządzeń lub usług, towarzystw klasyfikacyjnych itp. Przedmiotem dostaw są urządzenia nawigacyjne (radary, echosondy, logi, kompasy, żyrokompasy, GPS), układy sterownicze (układy sterowania silnikiem głównym, silnikami pomocniczymi, pompami, układem zęz i balastów), układy nadzoru (wszelkie układy alarmowe i sygnalizacyjne), a także części zamienne do wymienionych układów. Miejscem świadczenia (opodatkowania podatkiem od towarów i usług) przedstawionych transakcji jest terytorium Polski.

Spółka podkreśla, iż uzyskała wydaną w 2006 r. pisemną interpretację o zakresie i sposobie stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, dotyczącą miejsca świadczenia przy dostawie towarów oraz stosowania 0% stawki podatku w przypadku transakcji realizowanych na rzecz armatorów. W związku ze zmianą brzmienia odpowiednich regulacji, Spółka ponownie zwraca się o wydanie interpretacji indywidualnej.

W piśmie z dnia 27 czerwca 2008 r., uzupełniając przedmiotowy wniosek, Spółka wniosła wyjaśnienia na temat dostarczanych towarów. Towary te stanowią części i wyposażenie jednostek pływających, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy. Odwołując się do powszechnie stosowanej definicji "części", jako przedmiotu stanowiącego jakiś dający się samodzielnie wyodrębnić element większej całości, Spółka uznała, że towary które dostarcza, tj. zarówno układy jak i części zamienne do nich, stanowią części środków transportu. Sporadycznie Spółka dokonuje dostaw wyposażenia statków (zdefiniowanego jako urządzenia dodatkowe do danej maszyny lub do urządzenia głównego), które nie służą celom rozrywki i sportu. Przedmiotowe towary są niezbędne do prawidłowej eksploatacji i utrzymania statku jako środka transportu morskiego. Zdecydowana większość tych urządzeń wymagana jest przepisami międzynarodowymi (ustalanymi przez IMO) lub krajowymi. Brak takich urządzeń lub ich nienależyty stan techniczny mogą być przyczyną wyłączenia jednostki z eksploatacji. Ponadto urządzenia, które nie są wymagane wprost przez obowiązujące przepisy, są niezbędne ze względu na swoją funkcjonalność, ułatwiając manewrowanie statkiem, zmniejszając uciążliwość pracy itp. Towary te przeznaczone są do statków będących w różnych fazach budowy, przy czym zamawiający jest w stanie określić w sposób niepodważalny rodzaj, przeznaczenie jednostki pływającej, podając symbol PKWiU. Wynika to ze stanu zaawansowania budowy, projektu statku, zatwierdzonego przez towarzystwo klasyfikacyjne, jednoznacznie określającego jego przeznaczenie (PKWiU) oraz z umowy na dostawę (budowę) statku, szczegółowo określającej parametry statku, w tym również jego przeznaczenie. Określenie rodzaju statku (PKWiU) potwierdzane jest oświadczeniem składanym przez zamawiającego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka, dokonując w przedstawionym stanie faktycznym dostaw towarów, uprawniona jest do stosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0%, niezależnie od tego, czy dostawy towarów realizowane są na rzecz armatora morskiego czy innego podmiotu.

Zdaniem Wnioskodawcy, gdy miejscem opodatkowania dostaw towarów jest Polska, biorąc pod uwagę zakres wykonywanych czynności, Spółka uprawniona jest do stosowania stawki 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy. Możliwość zastosowania stawki 0% w rozpatrywanym przypadku jest niezależna od statusu podmiotu, na rzecz którego dokonywana jest dostawa towarów, gdyż przepis art. 83 ust. 1 pkt 3 ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy.

Ponadto Spółka wskazuje, że przedmiotowe towary spełniają kryterium "części" lub "wyposażenia", zatem dostarczając te urządzenia na statki gotowe lub będące w budowie wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, ma prawo do stosowania stawki 0%, bez względu na to, czy zamawiającym jest armator statku, czy też inny podmiot.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. I tak, stosownie do zapisu art. 83 ust. 1 pkt 3, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się wobec dostaw części do środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu.

W treści art. 83 ust. 1 pkt 1 wymieniono następujące środki transportu morskiego:

a.

statki wycieczkowe i tym podobne, przeznaczone głównie do przewozu osób; promy wszelkiego typu (PKWiU 35.11.21), z wyłączeniem liniowców pasażerskich pozostałych, statków (łodzi) wycieczkowych itp. pozostałych promów (PKWiU 35.11.21-90.00),

b.

tankowce (PKWiU 35.11.22), z wyłączeniem tankowców pozostałych (PKWiU 35.11.22-90.00),

c.

statki chłodnicze (PKWiU 35.11.23), z wyłączeniem statków chłodniczych pozostałych, innych niż tankowce (PKWiU 35.11.23-90.00),

d.

statki przeznaczone do przewozu towarów oraz statki przeznaczone do przewozu zarówno osób jak i towarów (PKWiU 35.11.24), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU 35.11.24-20.3) oraz jednostek pływających wymienionych w podkategorii PKWiU 35.11.24-80 i 35.11.24-90.00,

e.

statki rybackie itp. pełnomorskie (PKWiU 35.11.31-30),

f.

pchacze pełnomorskie (PKWiU 35.11.32-50.00), statki szkolne rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.30) i statki badawcze rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.40).

g.

statki ratownicze morskie (PKWiU ex 35.11.33-53.40).

Z powyższych zapisów wynika, iż stawka podatku w wysokości 0% ma zastosowanie do części do ww. środków transportu morskiego oraz wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu, bez względu na to, kto jest ich dostawcą, nabywcą lub importerem. Wskazane przepisy dokonują odesłania w zakresie wymienionych enumeratywnie środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich (odesłanie przedmiotowe), a nie odesłania w zakresie sprzedaży na rzecz konkretnego podmiotu (odesłanie podmiotowe). W efekcie, dla możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0%, na podstawie przywołanych przepisów, decydujące znaczenie ma rodzaj środka transportu morskiego, rybołówstwa morskiego lub morskiego statku ratowniczego, dla którego następuje dostawa części i wyposażenia. Natomiast bez znaczenia pozostaje fakt, na rzecz jakiego podmiotu (armatora morskiego, czy innego podmiotu) będzie dokonywana ta dostawa.

Jak wskazano wyżej, zgodnie z powołanymi zapisami art. 83 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług, z preferencyjnej stawki podatku korzysta dostawa części i wyposażenia określonej grupy statków. Wobec braku definicji ustawowej "części" w przepisach wskazanej ustawy z dnia 11 marca 2004 r., zasadnym jest odniesienie do powszechnie przyjętego rozumienia tego pojęcia. Zgodnie z definicją zawartą we "Współczesnym słowniku języka polskiego" (Bogusław Dunaj, Langenscheidt Warszawa 2007 r.), "częścią" jest element jakiejś większej całości, fragment czegoś dający się wydzielić lub wydzielony, a "wyposażeniem" ogół sprzętów, urządzeń itp., w które coś zostało wyposażone.

Wprawdzie przepis art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, poza warunkiem, aby wyposażenie nie służyło celom rozrywki i sportu, nie wprowadza dodatkowych wymogów w tym zakresie, jednakże należy mieć na względzie, iż nie każdy towar dostarczony na wskazane jednostki pływające można objąć mianem "części" czy "wyposażenia" w rozumieniu ww. przepisu. Zatem pod pojęciem tym należy rozumieć tylko taki towar, który bezpośrednio związany jest z funkcją, jaką ma do spełnienia środek transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statek ratowniczy morski, tj. z jego ruchem i obsługą.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że realizowane przez Spółkę dostawy towarów na rzecz armatorów lub innych podmiotów dotyczą m.in. statków gotowych, będących w eksploatacji. Miejscem świadczenia przedmiotowych transakcji jest terytorium Polski. Spółka wskazuje, że dostarczane urządzenia stanowią części i wyposażenie jednostek pływających, które są niezbędne do prawidłowej eksploatacji i utrzymania statku jako środka transportu. Jednocześnie podkreśla, iż wyposażenie to nie będzie wykorzystywane dla celów rozrywki i sportu.

Wnioskodawca nadmienił, że dostarcza urządzenia również do statków wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy, będących w trakcie wytwarzania. Odnosząc się do powyższego stwierdzić należy, iż z brzmienia przepisu art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy nie wynika, że środki transportu morskiego, rybołówstwa morskiego oraz statki ratownicze morskie, do których mają być dostarczone części i wyposażenie, muszą w chwili owego dostarczenia być gotowe do użytku. Konsekwentnie - może więc dojść do sytuacji, gdzie części i wyposażenie przeznaczone zostaną do statku będącego w fazie budowy, nieukończonego w chwili ich dostarczenia. Należy jednak zaznaczyć, że dla wypełnienia dyspozycji art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy - stadium budowy przedmiotowego statku musi pozwalać na określenie jego zasadniczych cech jako wyrobu kompletnego i gotowego pozwalającego na zaklasyfikowanie go do określonego grupowania PKWiU.

Jak stanowi § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.), do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008 r. Zgodnie z pkt 5.2.2.7 zasad metodycznych rozporządzenia z 18 marca 1997 r., wyroby niekompletne lub niegotowe zalicza się do grupowań obejmujących wyroby gotowe i kompletne pod warunkiem, że posiadają cechy wyrobu kompletnego i gotowego. Analogicznie zalicza się wyroby niezmontowane lub zdemontowane. Ponadto, na podstawie uwag dodatkowych zawartych w dziale 35 PKWiU, kadłuby statków, statki niewykończone lub niekompletne, zmontowane, niezmontowane lub rozmontowane oraz kompletne statki niezmontowane, rozmontowane należy klasyfikować do podkategorii 35.11.33, jeżeli nie mają one zasadniczego charakteru statków specjalnego przeznaczenia. Przedstawiając stan faktyczny Spółka zastrzegła, że podmiot zamawiający towary określa rodzaj, przeznaczenie jednostki pływającej, podając PKWiU i przedkłada w tym zakresie stosowne oświadczenie.

Mając na uwadze treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że jeżeli - jak wskazuje Spółka - przedmiotem dostaw są części i wyposażenie (z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu) do jednostek pływających wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a miejscem dostawy towarów jest terytorium Polski, to dostawy te będą podlegać opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 tej ustawy. Powyższe dotyczy zarówno dostaw do gotowych środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego lub statków ratowniczych morskich, jak i będących w trakcie budowy - o ile etap budowy pozwala je zaklasyfikować do jednostek pływających wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl