ITPP2/443-326/09/AP - Określenie stawki podatku VAT dla usług rozformowania kontenerów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie ITPP2/443-326/09/AP Określenie stawki podatku VAT dla usług rozformowania kontenerów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 czerwca 2009 r. (data wpływu 29 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług kontenerowych zwanych "rozformowaniem kontenera" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2009 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług kontenerowych zwanych "rozformowaniem kontenera".

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca świadczy usługi związane z kontenerami. Armator morski przywozi załadowany kontener spoza terytorium Wspólnoty do portu w Polsce. Kontener zostaje przeładowany z burty statku na plac portowy. W tym miejscu rozpoczyna się usługa świadczona przez Wnioskodawcę. Przeładowanie kontenera przypomina otrzymanie paczki pocztowej. Paczka jest dostarczana do adresata, czy on tego chce, czy nie. Adresat może paczkę przyjąć lub odmówić przyjęcia. Jeżeli Wnioskodawca zdecyduje, że nie przyjmuje kontenera, zostanie on ponownie załadowany na statek i wywieziony do portu nadania. W przypadku przyjęcia kontenera, zostaje on podstawiony we wskazane przez Wnioskodawcę miejsce na plac rozładunkowy w celu rozformowania. Towar wyładowany z kontenera, dopóki nie zostanie dopuszczony do obrotu, musi być składowany na terenie portu, który jest składem celnym. Na otworzenie kontenera należy uzyskać zgodę urzędu celnego, gdyż wiąże się to ze zdjęciem plomb celnych pod nadzorem celnym. Na okoliczność tych czynności Wnioskodawca, w imieniu właściciela towaru, sporządza dokumentację. W międzyczasie właściciel towaru zostaje powiadomiony, że towar dotarł do Polski. Dokonuje on zgłoszenia do odprawy celnej, do którego to zgłoszenia dołącza dokumentację przygotowaną przez Wnioskodawcę. Po przeprowadzeniu odprawy celnej towar zostaje zwolniony przez urząd celny i dopuszczony do obrotu na terenie Wspólnoty Europejskiej. Wnioskodawca załatwia formalności związane ze zwolnieniem towaru ze składu celnego i wówczas odbiorca może odebrać towar z portu.

Z uwagi na to, że port nie współpracuje z detalistami, a jedynie z firmami, które są w stanie obsłużyć miesięcznie minimalną wymaganą ilość kontenerów, właściciel towaru nie może samodzielnie wykonać wskazanych czynności.

W piśmie uzupełniającym wniosek wskazano, iż Wnioskodawca gromadzi dokumentację, z której wynika, iż świadczone usługi są bezpośrednio związane z importem towarów. Są to następujące dokumenty:

*

konosament morski zawierający informację o porcie załadunku, porcie wyładunku, numerze kontenera, ładunku i jego właścicielu,

*

zgoda urzędu celnego na rozformowanie kontenera,

*

dokumentacja dotycząca otworzenia kontenera.

Ponadto wskazano, iż świadczone usługi rozformowania kontenera zawsze dotyczą importu towarów opodatkowanych. Pierwszym miejscem przeznaczenia w Polsce towarów przywożonych kontenerami jest zawsze terminal kontenerowy w G. lub w B. W fakturach dokumentujących wykonaną usługę, Wnioskodawca wykazuje jedną pozycję o nazwie "koszty operacji portowych".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawką są opodatkowane opisane usługi kontenerowe...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa rozformowania kontenera jest usługą bezpośrednio związaną z importem towarów. Pomimo tego, że kończy się po dopuszczeniu towaru do obrotu (formalności związane ze zwolnieniem towaru ze składu celnego), to wszystkie czynności są konieczne do tego, aby importer odebrał zaimportowany towar.

W treści art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy o podatku od towarów i usług, we fragmencie "w przypadku gdy wartość tych usług została włączona do podstawy opodatkowania", jest mowa o przesłance obiektywnej, niezależnej od faktycznego zachowania importera. Jeżeli na podstawie przepisów ustawy należy usługę włączyć do podstawy opodatkowania, to usługa ta jest opodatkowana 0% stawką podatku. W odczuciu Wnioskodawcy ww. przepis nie wskazuje, aby dopiero faktyczne zachowanie importera pozwalało podatnikowi świadczącemu usługę rozformowania kontenera, zastosować obniżoną stawkę podatku. Zdaniem Wnioskodawcy art. 29 ust. 15 ustawy jednoznacznie wskazuje, że koszty rozformowania kontenera powinny być włączone do wartości celnej towaru jako koszty które zostały lub będą poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium Polski.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Podatnikami, stosownie do art. 15 ust. 1 ww. ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podstawową stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, jest stawka 22%. Dla określonych rodzajów towarów i usług ustawodawca przewidział również stawki preferencyjne. W art. 83 ustawy wymienione zostały szczególne przypadki zastosowania stawki 0%.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0 % stosuje się do usług związanych bezpośrednio z importem towarów, w przypadku gdy wartość tych usług została włączona do podstawy opodatkowania, zgodnie z art. 29 ust. 15, z wyjątkiem usług:

a.

w zakresie ubezpieczenia towarów,

b.

dotyczących importu towarów zwolnionych od podatku.

Zgodnie z art. 83 ust. 2 powołanej ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

W świetle art. 29 ust. 13 ustawy, podstawą opodatkowania w imporcie towarów jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem importu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą opodatkowania jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy.

Stosownie do ust. 15 ww. artykułu, podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 13 i 14, obejmuje, o ile elementy takie nie zostały do niej włączone: prowizję, opakowania, transport i koszty ubezpieczenia, które zostały już poniesione albo będą poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju. Przez pierwsze miejsce przeznaczenia rozumie się miejsce wymienione w dokumencie przewozowym lub innym dokumencie, na podstawie którego towary są importowane. Elementy, o których mowa w zdaniu pierwszym, wlicza się do podstawy opodatkowania, również gdy powstają one w związku z transportem do innego miejsca przeznaczenia na terytorium Wspólnoty, jeżeli miejsce to jest znane w momencie dokonania importu.

W powyższym przepisie został wymieniony zamknięty katalog elementów, które należy włączyć do podstawy opodatkowania w imporcie towarów. Są to: prowizja, opakowania, transport i koszty ubezpieczenia. Ustawodawca nie przewidział konieczności włączania do podstawy opodatkowania innych kosztów ponoszonych przez importera.

Przepis art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy, pozwala na zastosowanie 0% stawki podatku, przy świadczeniu usług, których wartość została włączona do podstawy opodatkowania. W ocenie organu, warunek określony w art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy (dotyczący włączenia wartości usług do podstawy opodatkowania), nie stanowi przesłanki obiektywnej niezależnej od faktycznego zachowania importera. Gdyby intencją ustawodawcy było umożliwienie opodatkowania obniżoną stawką niezależnie od postępowania importera, to wskazałby to wprost w treści powołanego wyżej przepisu. Warunek w takiej postaci, w jakiej został wskazany przez ustawodawcę, uzależnia zastosowanie preferencyjnej stawki od włączenia wartości wykonanej usługi do podstawy opodatkowania w imporcie.

Bezpośrednie odniesienie w ww. przepisie do art. 29 ust. 15 ustawy wskazuje, że preferencją objęte są wyłącznie te usługi, które zostały wymienione w zawartym w nim katalogu usług. Skoro, jak wskazano wyżej, katalog ten jest zamknięty, należy rozumieć, iż jedynie usługi w nim wymienione należy włączyć do podstawy opodatkowania w imporcie. Ponadto trzeba zwrócić uwagę, iż zamieszczony w powyższym przepisie zapis: "które zostały już poniesione albo będą poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju" ogranicza katalog usług wyłącznie do takich usług, które są wykonane do momentu przetransportowania towarów do pierwszego miejsca przeznaczenia, wymienionego w dokumencie przewozowym dotyczącym importu. Katalog elementów podlegających włączeniu do podstawy opodatkowania zgodnie z ww. art. 29 ust. 15 ustawy, nie zawiera usług związanych z obsługą kontenera, zwolnieniem towaru ze składu celnego lub innych czynności wykonywanych po dotarciu towaru do pierwszego miejsca przeznaczenia.

Z wniosku wynika, że świadczy Pan usługi polegające na przygotowaniu dokumentacji związanej z uzyskaniem zgody urzędu celnego na zdjęcie plomb celnych oraz rozładunku kontenera. Kontener zostaje przeładowany z burty statku na plac portowy i w tym miejscu zaczyna się usługa świadczona przez Pana. Usługi te określane są jako rozformowanie kontenera. Wskazał Pan, że dotyczą one wyłącznie towarów importowanych podlegających opodatkowaniu oraz że pierwszym miejscem przeznaczenia, wskazanym w dokumentach przewozowych (konosamentach morskich), są terminale kontenerowe w G. albo w B.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż świadczona przez Pana usługa rozformowania kontenera zostaje wykonana po przybyciu towarów (w kontenerach) do pierwszego miejsca przeznaczenia na terytorium kraju. Poza tym usługi tego typu nie zostały wymienione w katalogu czynności określonych w art. 29 ust. 15 ustawy. Z uwagi na bezpośrednie odniesienie do powyższego artykułu w przepisie dotyczącym obniżonej stawki podatku dla usług związanych z importem towarów (art. 83 ust. 1 pkt 20 ustawy), należy stwierdzić, iż przy świadczeniu przez Pana przedmiotowych usług, nie może Pan stosować 0% stawki podatku w oparciu o ten przepis. Analiza przedstawionego stanu faktycznego w konfrontacji z pozostałymi regulacjami zawartymi w art. 83 ustawy, prowadzi do stwierdzenia, iż przy świadczeniu usług rozformowania kontenera, nie może Pan stosować 0% stawki podatku również na podstawie innego przepisu tego artykułu. Wobec powyższego świadczone przez Pana usługi podlegają opodatkowaniu stawką podstawową, tj. 22%.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl