ITPP2/443-323/07/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-323/07/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2008 r. (data wpływu 9 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania stawki podatku 7% dla montażu węzła ciepłowniczego lub kotła CO oraz robót konserwacyjnych wewnętrznej instalacji cieplnej w obiektach budownictwa mieszkaniowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stosowania stawki podatku 7% dla montażu węzła ciepłowniczego lub kotła CO oraz robót konserwacyjnych wewnętrznej instalacji cieplnej w obiektach budownictwa mieszkaniowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest przedsiębiorstwem energetycznym, którego przedmiotem działalności jest wytwarzanie i dostarczanie odbiorcom energii cieplnej. Dla realizacji powyższego celu Spółka świadczy usługi w zakresie budowy sieci ciepłowniczej wraz z przyłączami cieplnymi do obiektów budownictwa mieszkaniowego (PKOB 11). Jednocześnie dostarcza i wykonuje montaż węzła ciepłowniczego (urządzenie do wymiany ciepła) wewnątrz budynku. Ponadto Spółka świadczy usługi w zakresie robót konserwacyjnych instalacji wewnętrznych stanowiących wyposażenie budynków, w tym także mieszkalnych, a służących do rozprowadzania energii cieplnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy montaż węzła ciepłowniczego lub kotła CO wewnątrz budynku mieszkalnego korzysta z obniżonej do 7% stawki podatku jako robota budowlano-montażowa w obiekcie budownictwa mieszkaniowego, jeżeli jest to robota przypisana obiektowi budowlanemu jako całości, w szczególności jeśli wiąże się z rozprowadzeniem instalacji wewnętrznej ogrzewania budynku i ciepłej wody użytkowej wewnątrz całego budynku.

2.

Czy roboty konserwacyjne wewnętrznej instalacji cieplnej stanowiącej wyposażenie obiektu budownictwa mieszkaniowego korzystają z obniżonej do 7% stawki na zasadzie określonej w § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy montaż węzła ciepłowniczego wewnątrz budynku oraz wykonanie robót konserwacyjnych wewnętrznej instalacji ciepłowniczej w obiekcie budownictwa mieszkaniowego korzysta z obniżonej 7% stawki podatku. Natomiast wykonanie przyłącza budynku do sieci cieplnej podlega opodatkowaniu stawką 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stawka podatku wynosi 22%.

W ust. 2 tegoż artykułu wskazano, iż dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 129 ust. 1.

Artykuł 41 ust. 12 powołanej ustawy stanowi, iż stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, według treści ust. 12a ww. artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w PKOB w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Stosownie do art. 41 ust. 12b cytowanej ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2

2.

lokali mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Według art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Z treści art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Ponadto, zgodnie z § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

* w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

W złożonym wniosku Spółka wskazała, iż wykonuje: przyłącza cieplne do budynków mieszkaniowych, montaż węzła ciepłowniczego wewnątrz budynku sklasyfikowanego według PKOB 11, a także roboty konserwacyjne instalacji cieplnej wewnątrz ww. budownictwa. Stosownie do powołanych przepisów, wykonywane przez Wnioskodawcę roboty dotyczące budowy przyłączy budynków do sieci cieplnej, nie stanowią robót, do których - na podstawie powołanych przepisów - ma zastosowanie 7% stawka podatku, wobec tego podlegają one opodatkowaniu według stawki podstawowej. Natomiast montaż węzła ciepłowniczego wewnątrz budynku sklasyfikowanego według PKOB 11, a także roboty konserwacyjne instalacji cieplnej wewnątrz tego budynku, ponieważ dotyczą całości budynku stanowiącego obiekt budownictwa mieszkaniowego, korzystają z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 7%.

Należy nadmienić, że w przypadku jeśli w ww. budynku występują lokale użytkowe i roboty konserwacyjne instalacji cieplnej dotyczą tych lokali, bądź wykonywane są poza obrysem obiektu, roboty te w świetle powołanych przepisów są wyłączone z zastosowania obniżonej stawki podatku, tj. podlegają opodatkowaniu według stawki 22%.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wystąpienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl