ITPP2/443-322/10/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-322/10/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2010 r. (data wpływu 6 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku właściwej dla czynności dokończenia budowy statku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku właściwej dla czynności dokończenia budowy statku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka podpisała kontrakt, którego przedmiotem jest: dokończenie budowy morskiego statku handlowego (zarejestrowanego w rejestrze Statków Morskich prowadzonym przez Urząd Morski dla statków w budowie); przeprowadzenie prób statku oraz przedstawienie statku do odbioru końcowego po zakończeniu budowy i odbyciu prób na uwięzi oraz prób morskich. Budowa statku została rozpoczęta w 2007 r. w innej stoczni. Właścicielem statku jest spółka kapitałowa (sp. z o.o.), z siedzibą w W. (dalej Zamawiający).

W ramach podpisanego kontraktu Spółka będzie wykonywała następujący zakres prac:

* dokończenie budowy statku, poczynając od stanu istniejącego do stanu finalnego, szczegółowo określonego w opisie technicznym stanowiącym załącznik do kontraktu, prace będą wykonywane na podstawie istniejącej dokumentacji projektowej: projektu technicznego i roboczego, uzupełnionej o zmiany modernizacyjne silnika głównego w zakresie uzgodnionym z producentem;

* zamówienie i zakup tych urządzeń, mechanizmów i materiałów, niezbędnych do dokończenia budowy statku, których brak jest na statku lub które nie znajdują się w materiałach, mechanizmach i urządzeniach dostarczonych przez Zamawiającego,

* dokonanie odbiorów montażowych oraz prób szczelności zgodnie z wymaganiami towarzystwa klasyfikacyjnego,

* przeprowadzenie prób na uwięzi oraz prób morskich według programu prób,

* wyposażenie statku w części zapasowe i inwentarz wymagany przepisami,

* przekazanie dokumentacji zdawczej, dokumentacji techniczno-ruchowej, instrukcji oraz certyfikatów otrzymanych od producentów maszyn i urządzeń,

* uzyskanie certyfikatu klasy oraz dokumentów konwencyjnych wydanych w imieniu państwa flagi

* przekazanie statku Zamawiającemu.

Budowa statku będzie realizowana z wykorzystaniem:

1.

ww. statku w budowie,

2.

materiałów, części i urządzeń powierzonych przez Zamawiającego i stanowiących jego własność (tzw. dostawy Zamawiającego),

3.

materiałów, części i urządzeń zakupionych przez Spółkę,

4.

elementów tzw. dostaw armatorskich (wyposażenia końcowego statku) stanowiących własność Zamawiającego.

Statek w budowie stanowi własność Zamawiającego, a Spółce nie jest znana jego wartość. Finansowanie budowy statku ma się odbywać w formie zaliczkowych transz środków pieniężnych, przekazywanych przez Zamawiającego na podstawie uzgodnionego harmonogramu i w miarę postępu prac na statku. Zgodnie z podpisanym kontraktem, klauzula dotycząca ubezpieczenia i własności brzmi: "Dostawy armatorskie pozostają w trakcie budowy własnością Zamawiającego, jak i urządzenia, materiały, wyroby, na które Zamawiający przekazał środki płatnicze".

W dostawach Zamawiającego znajdują się m.in. poniżej wymienione zasadnicze urządzenia i materiały:

* pokrywy lukowe,

* chłodnia prowiantowa 20 bloków,

* część układu centrali manewrowej,

* urządzenie chłodnicze i wysokoprężne (5 bloków) klimatyzacji,

* rozdzielnica główna - 7 sekcji, oraz 10 innych rozdzielnic,

* duża ilość kabli różnych wymiarów ok. 102,6 km,

* maszyna sterowa część mechaniczna,

* a także znaczna ilość armatury rurociągów w tym klimatyzacji, elementy wentylacji, pompy, wentylatory, drobne wyposażenie, części zapasowe itp.

Szczegółowe zestawienie dostaw Zamawiającego zawiera załącznik do przeprowadzonego przez niego przetargu na wykonanie usługi dokończenia budowy statku.

Zgodnie z kontraktem, statek gotowy będzie kontenerowcem zbudowanym i wyposażanym według przepisów i pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego, oznaczonym następującą klasą: *KM CONTAINER SHIP IWS AUT NAV1, *PRM. Jako wyrób gotowy sklasyfikowany będzie w grupowaniu 35.11.24-40.00 (PKWiU 2004).

Armatorem statku będzie inna polska spółka kapitałowa (S.A), z siedzibą w G.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku od towarów i usług zastosować do usługi dokończenia budowy statku.

Zdaniem Wnioskodawcy, dokończenie budowy statku należy potraktować jako "usługę dokończenia budowy statku", która powinna podlegać opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22%, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122. i art. 129 ust. 1.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie lub w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Ze względu na przedmiot czynności, których dotyczy złożony wniosek (usługa dokończenia budowy morskiego statku handlowego), mając na uwadze fakt, iż ich nabywcą będzie polska spółka, a miejscem ich wykonywania będzie port morski, należy odwołać się do przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzających szczególne przypadki zastosowania stawki 0%.

W świetle art. 83 ust. 1 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się m.in. do:

* dostaw części do środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu (83 ust. 1 pkt 3),

* usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, polegających na obsłudze morskich środków transportu (83 ust. 1 pkt 9),

* dostaw towarów służących bezpośrednio zaopatrzeniu statków używanych do żeglugi na pełnym morzu oraz przewożących pasażerów za opłatą lub używanych dla celów gospodarczych, przemysłowych lub do połowów (83 ust. 1 pkt 10 lit. a),

* usług związanych z obsługą statków wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11 należących do armatorów morskich, z wyjątkiem usług świadczonych na cele osobiste załogi (83 ust. 1 pkt 14),

* usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji statków wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11 oraz ich części składowych (83 ust. 1 pkt 15),

* pozostałych usług świadczonych na rzecz armatora morskiego, służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, i ich ładunkom (83 ust. 1 pkt 17);

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie zawartego kontraktu Spółka realizuje usługę "dokończenia budowy morskiego statku handlowego" na rzecz krajowej spółki kapitałowej z siedzibą w W., poczynając od stanu istniejącego, do stanu finalnego szczegółowo określonego w opisie technicznym, stanowiącym załącznik do ww. kontraktu. Budowa statku będzie realizowana z wykorzystaniem: "statku w budowie" na etapie zakończonym przez poprzedniego wykonawcę; materiałów, części i urządzeń powierzonych przez Zamawiającego; materiałów, części i urządzeń zakupionych przez Spółkę, oraz elementów tzw. dostaw armatorskich (wyposażenia końcowego statku) stanowiących własność Zamawiającego. "Statek w budowie" stanowi własność Zamawiającego, a Spółce nie jest znana jego wartość. Armatorem statku będzie inna krajowa spółka kapitałowa z siedzibą w G.

Na tym tle Spółka powzięła wątpliwość dotyczącą stawki podatku od towarów i usług właściwej dla wykonywanej usługi.

O zakwalifikowaniu danej czynności do świadczenia usług, bądź dostawy towarów rozstrzyga każdorazowo zindywidualizowany stan faktyczny. O charakterze świadczenia przesądza zakres oraz specyfika wykonywanych czynności, użytych towarów, obowiązujące klasyfikacje statystyczne oraz umowa zawarta każdorazowo między wykonawcą, a zleceniodawcę. Jedynie analiza czynników takich jak m.in. przedmiot świadczenia, proporcja między udziałem materiałów własnych, a udziałem materiałów powierzonych przez kontrahenta, obowiązki stron, sposób wzajemnego rozliczenia, pozwoli określić, czy wykonywanie części, które za swój przedmiot mają środki transportu morskiego, winno być traktowane jako usługa (w tym przypadku na ruchomym majątku rzeczowym), czy też jako dostawa towarów.

Uwzględniając zatem okoliczności faktyczne przedstawione we wniosku, można - zdaniem tut. organu - zasadnie przyjąć i jednocześnie potwierdzić stanowisko Spółki, że dokończenie budowy statku stanowi usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, mimo iż efektem końcowym działania Spółki będzie wyrób gotowy.

Z kolei analiza regulacji ustawy określających stawki podatku obowiązujące przy świadczeniu usług, nie pozwala uznać, by usługa wykonywana przez Spółkę korzystała z jakiejkolwiek preferencji, wskazanych w tych przepisach, w tym również preferencji w postaci stawki 0%, przewidzianej dla usług świadczonych w polskich portach morskich, których przedmiotem są morskie środki transportu (art. 83 ust. 1 ustawy). Wobec powyższego jej świadczenie podlega opodatkowaniu 22% stawką podatku.

Ponadto informuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji określonych czynności, natomiast zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl