ITPP2/443-322/09/AF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-322/09/AF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2009 r. (data wpływu 17 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu "Rozbudowa istniejącej szkoły podstawowej wraz z przyłączami wodociągowymi i energetycznymi kablowymi nn." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2009 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu "Rozbudowa istniejącej szkoły podstawowej wraz z przyłączami wodociągowymi i energetycznymi kablowymi nn.".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, jako osoba prawna - jednostka samorządu terytorialnego, nie jest podatnikiem w rozumieniu przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Podatnikiem może być podmiot, który samodzielnie wykonuje działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy. Wnioskodawca nie wykonuje samodzielnie żadnych czynności opodatkowanych, a tym samym nie spełnia definicji podatnika.

W dniu 12 stycznia 2006 r. podpisał umowę z Instytucją Pośredniczącą we współfinansowaniu projektu pn.: "Rozbudowa istniejącej szkoły podstawowej wraz z przyłączami wodociągowymi i energetycznymi kablowymi nn.". Zgodnie z warunkami umowy zadanie ukończono w grudniu 2007 r. Rozliczenie finansowe nastąpiło w I kwartale 2008 r. i w tym samym czasie obiekt oddano do użytku. W okresie realizacji przedmiotowej inwestycji Gmina otrzymywała faktury VAT od wykonawców inwestycji, z zawartym w nich podatkiem od towarów i usług. Z żadnej z tych faktur nie dokonała odliczenia podatku, uznając że w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług takie odliczenie jej nie przysługiwało i nie przysługuje (brak powiązań ze sprzedażą opodatkowaną).

Zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług jest Urząd Gminy, który na podstawie umów cywilnoprawnych świadczy usługi opodatkowane w ramach sprzedaży usług najmu i sprzedaży gruntów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji przysługiwało Gminie prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych przez wykonawców inwestycji lub ubiegania się o zwrot tego podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo to przysługuje wówczas, gdy zostaną warunki, tj. gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy zakupami i czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z zapisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami (tj. ustawa o samorządzie gminnym). W świetle tych przepisów Gmina nie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego i nie mogła żądać jego zwrotu, gdyż nie spełniała warunków określonych w rozdz. 12 ww. rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy zaznaczyć, że w niniejszej interpretacji nie odniesiono się do kwestii prawidłowości zarejestrowania się przez Urząd Gminy, jako podatnika podatku od towarów i usług, ponieważ nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska oraz nie postawiono pytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl