ITPP2/443-320/13/EK - Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży działek.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-320/13/EK Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży działek.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2013 r. (data wpływu 5 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży działek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży działek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza dokonać sprzedaży następujących działek niezabudowanych:

* Nr 310/51 na polepszenie warunków zagospodarowania działek sąsiednich, tj. 310/50, 310/40, 309/4. Dla ww. działki nie została wydana decyzji o warunkach zabudowy, wg studium to teren zabudowy mieszkaniowo-usługowej intensywnej, sprzedaż w trybie przetargowym. Dla tego terenu nie ma planu zagospodarowania przestrzennego. Działka stanowi użytek rolny RIVa.

* Nr 88/2, 89/5, 89/6, 89/7, 89/8, 89/9, 89/10, 89/11, 89/12, położonych w miejscowości Ł., sprzedaż w trybie przetargowym. Dla ww. działek nie zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy, wg studium to tereny zabudowy usługowo-mieszkaniowej intensywnej. Dla tego terenu nie ma planu zagospodarowania przestrzennego. W ewidencji gruntów działki zostały zakwalifikowane jako użytek PsV - pastwiska.

* Nr 51/12 położona w miejscowości M., sprzedaż bezprzetargowo na polepszenie warunków zagospodarowania działki sąsiedniej, nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, wg studium to teren zabudowy usługowo-mieszkaniowej intensywnej. Stanowi użytek Bp. Dla tego terenu nie ma planu zagospodarowania przestrzennego.

* Nr 36/34 położona w miejscowości M., sprzedaż bezprzetargowo na polepszenie warunków zagospodarowania działki sąsiedniej, nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, wg studium to tereny zabudowy usługowo-mieszkaniowej intensywnej. Działka stanowi użytek Bp. Dla tego terenu nie ma planu zagospodarowania przestrzennego.

* Nr 251/45, 251/47, 251/48, w miejscowości U., sprzedaż bezprzetargowo na polepszenie warunków zagospodarowania działki sąsiedniej, nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, wg studium to tereny zabudowy usługowo-mieszkaniowej intensywnej. Działki stanowią użytek Bp. Dla tego terenu nie ma planu zagospodarowania przestrzennego.

* Część działki nr 117/23 położonej w miejscowości M., sprzedaż w drodze przetargu na polepszenie warunków zagospodarowania działki sąsiedniej, nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy, wg studium to tereny zabudowy usługowo-mieszkaniowej intensywnej. Działka stanowi użytek LsV (1.0507 ha) oraz Bi (0,0117 ha). Dla tego terenu nie ma planu zagospodarowania przestrzennego.

W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii:

Czy sprzedaż powyższych działek będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowe działki będą korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, który stanowi, iż zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Gmina wskazała, iż zgodnie z nowo wprowadzoną definicją z " art. 2 ust. 33 " ustawy, terenem budowlanym jest grunt przeznaczony pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Stwierdziła, że ww. działki nie spełniają definicji terenu budowlanego, w związku z czym korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Według art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane - na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że o ile na dzień sprzedaży - tak jak na dzień złożenia wniosku - ww. działki (w tym część działki nr 117/23) nie będą stanowiły terenów budowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, ich zbycie będzie korzystało ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl