ITPP2/443-320/09/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-320/09/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2009 r. (data wpływu 14 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 czerwca 2009 r. (data wpływu 19 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu przeliczenia 12-miesięcznego okresu, o którym mowa w art. 86 ust. 5c ustawy o podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 15 czerwca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie sposobu przeliczenia 12-miesięcznego okresu, o którym mowa w art. 86 ust. 5c ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od dnia 15 marca 1990 r. Wnioskodawca (czynny podatnik podatku od towarów i usług) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:

* sprzedaży detalicznej elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego, artykułów radio-telewizyjnych i instrumentów muzycznych;

* sprzedaży detalicznej odzieży.

Przedmiotowa działalność opodatkowana jest na zasadach ogólnych (podatkowa księga przychodów i rozchodów).

W dniu 18 lutego 2008 r. nabył oraz wprowadził do ewidencji środków trwałych samochód ciężarowy marki Skoda Roomster (wielozadaniowy style 1/4/64 KW manual). W tym samym dniu otrzymał fakturę VAT potwierdzającą powyższy zakup. Pojazd ten służy działalności opodatkowanej. Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w " art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o podatku od towarów i usług", zostało potwierdzone przez dodatkowe badanie techniczne przeprowadzone przez okręgową stację kontroli pojazdów, zakończone wydaniem stosownego zaświadczenia przez tą stację oraz dowodem rejestracyjnym, zawierającym adnotację o spełnieniu tych wymagań. Powyższe zaświadczenie w ustawowym terminie zostało złożone we właściwym urzędzie skarbowym.

W deklaracji VAT-7 za miesiąc luty 2008 r. Wnioskodawca dokonał odliczenia całości podatku od towarów i usług z tytułu nabycia przedmiotowego pojazdu. W dniu 24 lutego 2009 r. w ww. pojeździe dokonano zmian w wyniku, których przestał spełniać ustawowe wymagania, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy. Fakt ten został potwierdzony dodatkowym badaniem przeprowadzonym w dniu 25 lutego 2009 r. przez okręgową stację kontroli pojazdów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jaki sposób należy przeliczyć okres 12 miesięcy, o którym mowa w art. 86 ust. 5c ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprostowanym w piśmie z dnia 15 czerwca 2009 r., zapis art. 86 ust. 5c ustawy o podatku od towarów i usług, należy rozumieć dosłownie. Skoro bowiem ustawodawca zawarł w tym przepisie sformułowanie "12 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym otrzymano fakturę lub dokument celny", to należy rozumieć, że pierwszym miesiącem zaliczanym do okresu 12 miesięcy jest miesiąc, w którym otrzymano fakturę. Wobec powyższego, skoro fakturę zakupu samochodu ciężarowego Wnioskodawca otrzymał w dniu 18 lutego 2008 r., to okres pełnych dwunastu miesięcy, o którym mowa w przepisie upłynął 19 lutego 2009 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. obniżenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, występujący w takim charakterze, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika (art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy).

W świetle ust. 3 tegoż artykułu, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Powyższe ograniczenie nie dotyczy pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, spełniających warunki określone w art. 86 ust. 4 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 5 ustawy, w przypadku samochodów wymienionych w ust. 4 pkt 1-4 tego artykułu, spełnienie tych wymagań stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

W myśl 86 ust. 5b ww. artykułu, w przypadku gdy w pojeździe, dla którego wydano zaświadczenie, o którym mowa w ust. 5, zostały wprowadzone zmiany, w wyniku których pojazd nie spełnia wymagań, o których mowa w ust. 4 pkt 1-4 - podatnik obowiązany jest do pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o tych okolicznościach, w terminie 7 dni od ich zaistnienia.

Natomiast stosownie ust. 5c tegoż artykułu, jeżeli zmiany, o których mowa w ust. 5b, zostaną dokonane w okresie 12 miesięcy licząc od miesiąca, w którym otrzymano fakturę lub dokument celny, podatnik jest obowiązany do skorygowania kwoty podatku naliczonego w całości w rozliczeniu za okres, w którym dokonano tych zmian.

Powyższy zapis jest przepisem szczególnym w stosunku do art. 12 § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), który przesądza, że terminy określone w miesiącach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim miesiącu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w dniu 18 lutego 2008 r. Wnioskodawca nabył pojazd samochodowy, dla którego wydano zaświadczenie potwierdzające spełnienia kryteriów, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku powyższym dokonał odliczenia całej kwoty podatku naliczonego z tego tytułu. W dniu 24 lutego 2009 r. w pojeździe tym dokonano zmian, w wyniku których przestał spełniać ww. ustawowe wymagania. Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwość, co do sposobu przeliczenia 12- miesięcznego okresu, o którym mowa w art. 86 ust. 5c ustawy.

Mając na uwadze treść art. 86 ust. 5c ustawy, jako lex specialis w stosunku do ww. przepisu Ordynacji podatkowej, należy uznać, że do 12-miesięcznego okresu, po upływie którego zmiany dokonane w pojeździe posiadającym określone parametry, nie spowodują obowiązku dokonania stosowanej korekty podatku naliczonego, winien być wliczony miesiąc, w którym podatnik otrzymał fakturę (bądź dokument celny) dokumentującą zakup tego pojazdu.

Reasumując należy uznać, że zmiany parametrów samochodu marki Skoda Roomster miały miejsce po - określonym w art. 86 ust. 5c ustawy - 12-miesięcznym okresie.

W związku z uznaniem stanowiska Wnioskodawcy w zakresie rozstrzygniętym niniejszą interpretacją za prawidłowe - zgodnie z wolą Wnioskodawcy wyrażoną w piśmie z dnia 15 czerwca 2009 r. - kwestii zawartych w pytaniach drugim i trzecim nie rozstrzygano.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl