ITPP2/443-319/14/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-319/14/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2014 r. (data wpływu 11 marca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "M." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "M.".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 23 września 2008 r. do Urzędu Miasta wpłynęła informacja o planach realizacji projektu partnerskiego pn. "M.", w ramach RPO na lata 2007#8722;2013. Jako jeden z celów projektu wskazano stworzenie spójnego systemu informacji turystycznej w regionie. W dniu 28 kwietnia 2009 r. Urząd Miasta zadeklarował aktywne uczestnictwo w projekcie. W dniu 7 grudnia 2009 r. podpisano porozumienie w sprawie przygotowania projektu, w którym określono role stron w jego realizacji. W zakresie przedmiotowym projektu wskazano na możliwość uczestniczenia w projekcie i zrealizowania działań w kategorii "modernizacja" i "wyposażenie". W dniu 21 maja 2010 r. do Urzędu Miasta wpłynęła informacja, że wniosek o dofinansowanie ww. projektu uzyskał akceptację. Urząd Miasta zadeklarował chęć uczestnictwa w projekcie, w zakresie umeblowania lokalu i nabycia sprzętu komputerowego. W 2011 r. przeprowadzono postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem była dostawa sprzętu komputerowego i biurowego do lokalu Informacji Turystycznej (zgodnie z pełnomocnictwem udzielonym przez Gminę, reprezentowaną przez Burmistrza, za przeprowadzenie postępowania odpowiedzialne było Województwo #8722; lider projektu).

W wyniku postępowania udzielono dwóch zamówień: na nabycie sprzętu komputerowego i dostawę sprzętu biurowego na łączną kwotę brutto 34.458,56 zł.

Gmina, w ramach ww. projektu nabyła w 2011 r. sprzęt komputerowy i sprzęt biurowy do lokalu w budynku Urzędu Miasta, w którym, na podstawie zawartej umowy, prowadzone jest przez firmę wyłonioną w przetargu biuro informacji turystycznej. Z tytułu zawartej umowy Gmina nie osiąga żadnych dochodów. Nabycie sprzętu komputerowego i wyposażenia biura nie służy sprzedaży opodatkowanej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w świetle opisanej sytuacji Gmina ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług, zapłaconego przy ponoszeniu wydatków związanych z realizacją ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawiona wyżej sytuacja wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a zatem nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. W uzasadnieniu swojego stanowiska Gmina odwołała się do brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w myśl którego podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy oraz treści powołanego przepisu prawa prowadzi do stwierdzenia, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu, o ile - jak wskazała we wniosku - te towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl