ITPP2/443-318/14/AD - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego modernizacji systemu informacji turystycznej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-318/14/AD Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego modernizacji systemu informacji turystycznej, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2014 r. (data wpływu 11 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku związanego z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku związanego z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina zrealizowała projekt pn. "..." realizowanego w ramach RPO... na lata 2007-2013, polegającego na pozyskaniu środków finansowych z Priorytetu II. Turystyka, Działanie 2.2 Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 -2013 - Promocja województwa i jego oferty turystycznej oraz w celu współdziałania z Województwem w zakresie prowadzenia związanych z tym zadań.

W dniu 7 grudnia 2009 r. zostało zawarte porozumienie pomiędzy Województwem a Gminą w sprawie przygotowania projektu pn. "..." zaplanowanego do wykonania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Liderem projektu jest Województwo, zaś Gmina jest Partnerem. W ramach projektu zmodernizowany został regionalny system informacji turystycznej, którego zadaniem będzie ukierunkowanie ruchu turystycznego na wskazane i promowane zasoby turystyczne. Modernizacja systemu informacji turystycznej w Województwie ma na celu stworzenie nowoczesnych centrów informacji turystycznej, w tym również ich udostępnienie dla turystów niepełnosprawnych. W ramach projektu punkt Informacji Turystycznej został pomalowany, wyposażony w nowoczesny sprzęt komputerowy służący obsłudze ruchu turystycznego, elektroniczny sprzęt biurowy, meble typowe dla tego typu obiektów oraz został oznakowany tablicami kierunkowymi.

Wydatki, które zostaną poniesione w związku z realizacją projektu, nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z powyższym Gmina, która jest Partnerem projektu, nie odliczała i nie będzie odliczała VAT wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina, jako Partner Projektu, ma prawo do odliczania w całości lub w części podatku od towarów i usług od wydatków poniesionych przy wykonaniu ww. projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawa do odliczenia podatku od towarów i usług poniesionych w związku z realizacją ww. projektu, gdyż nie są one i nie będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Projekt dotyczy promocji, oferty turystycznej, modernizacji systemu informacji turystycznej (w tym przystosowania do korzystania przez turystów niepełnosprawnych), zakupu elektronicznego sprzętu biurowego, typowych dla obiektu mebli.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ww. przepisu wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, skoro - jak wskazano we wniosku - nabyte towary i usługi nie są i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl