ITPP2-443-316/08/MD - Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować do robót wykończeniowych w garażach, wykonania murów oporowych przy zjazdach do garaży, przy zejściach do węzła cieplnego oraz zjazdów do garaży, wykonywanych kompleksowo w 2008 r.?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2-443-316/08/MD Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować do robót wykończeniowych w garażach, wykonania murów oporowych przy zjazdach do garaży, przy zejściach do węzła cieplnego oraz zjazdów do garaży, wykonywanych kompleksowo w 2008 r.?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2008 r. (data wpływu 7 kwietnia 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 czerwca 2008 r. (data wpływu 20 czerwca 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki właściwej dla robót wykończeniowych w garażach, wykonania murów oporowych oraz zjazdów do garaży w związku z budową wielorodzinnego budynku mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 16 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia stawki właściwej dla robót wykończeniowych w garażach, wykonania murów oporowych oraz zjazdów do garaży w związku z budową wielorodzinnego budynku mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedsiębiorstwo Wnioskodawcy zawarło w 2007 r. dwie umowy o generalne wykonawstwo budynków mieszkalnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą "pod klucz". W części podziemnej budynku zaprojektowane są w połowie piwniczki lokatorskie z pomieszczeniami technicznymi, w drugiej połowie boksy garażowe ze swoją bramą garażową każdy. Garaże te Spółdzielnia sprzedaje lokatorom mieszkań, które są w tym budynku na wyższych kondygnacjach. Przy zejściu do pomieszczenia technicznego i przy zjazdach do garaży są zaprojektowane murki oporowe. Roboty stanu surowego i częściowo wykończeniowego zostały wykonane w 2007 r. Obecnie zostały do wykonania tylko części robót wykończeniowych w garażach, całe murki oporowe, zjazdy do garaży oraz zejścia do węzła cieplnego znajdującego się w tych budynkach. Garaże i pomieszczenia piwniczne znajdują się w jednej bryle budynku mieszkalnego.

Pismem z dnia 16 czerwca 2008 r. Wnioskodawca uzupełnił przedstawiony we wniosku stan faktyczny o następujące informacje.

Przedsiębiorstwo Wnioskodawcy ma zawartą kompleksową umowę z inwestorem o generalne wykonawstwo budynków mieszkalnych z infrastrukturą towarzyszącą.

Murki oporowe i zjazdy do garaży są niezbędne dla prawidłowego użytkowania budynków, aby dojść do węzłów cieplnych znajdujących się w piwnicach tych budynków mieszkalnych wielorodzinnych. Murki oporowe są opracowane w projektach budynków mieszkalnych i stanowią integralną cześć budynków.

W harmonogramie robót i tabeli elementów do fakturowania wyszczególnione są wszystkie elementy budynków, pośród nich też są mury oporowe, a fakturowanie występuje łącznie z innymi elementami robót tych budynków na podstawie wspólnych protokołów odbioru dla każdego budynku. Natomiast same zjazdy do garaży są w opracowaniu projektu dróg osiedlowych przy budynkach mieszkalnych.

Zjazdy do garaży, jako element finansowy występują w tabeli elementów rozliczeniowych urządzeń terenu dróg osiedlowych. Na wszystkie rodzaje robót co miesiąc wystawiana jest jedna faktura na podstawie zbiorczej tabeli elementów rozliczeniowych, do której załączone są tabele elementów rozliczeniowych poszczególnych budynków w robotach budowlanych, instalacji wod-kan., elektrycznych i urządzeń terenu.

W związku z powyższym, w piśmie z dnia 16 czerwca 2008 r., zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy zastosować do robót wykończeniowych w garażach tych budynków, wykonania murów oporowych przy zjazdach do garaży, przy zejściach do węzła cieplnego oraz zjazdów do garaży, wykonywanych kompleksowo w 2008 r. przez firmę Wnioskodawcy dla Inwestora?

Zdaniem Wnioskodawcy, do wszystkich ww. robót powinna być zastosowana stawka VAT 7%, poza zjazdami do garaży - 22%, które są wykonywane według opracowania projektu dróg, a nie według projektów budynków mieszkalnych i nie stanowią konstrukcji wspólnej z budynkiem, choć są niezbędne do funkcjonowania garaży znajdujących się w budynku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawową stawką funkcjonującą w zakresie systemu podatku od towarów i usług jest, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka 22%, z zastrzeżeniami wynikającymi z ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 129 ust. 1.

Artykuł 41 ust. 12 ustawy stanowi, iż stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z treścią ust. 12a ww. artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w PKOB w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Z kolei, stosownie do ust. 12b tego artykułu, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Według art. 41 ust. 12c ustawy w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Regulacją uzupełniającą analizowane zagadnienie jest przepis z § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem, zgodnie z którym, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

* w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Z dniem 1 stycznia 2008 r. utraciły moc przepisy obowiązujące do dnia 31 grudnia 2007 r. dotyczące usług budowlano-montażowych, remontowych i konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. W nowym brzmieniu przepisów odnoszących się do tego rodzaju usług ustawodawca nie przewidział pojęcia "infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu", co jest jednoznaczne z wyłączeniem ich z przedmiotowego zakresu stosowania preferencji w postaci stawki 7%.

Powołane wyżej regulacje art. 41 ust. 12 do 12c ustawy oraz § 5 ust. 1a rozporządzenia odnoszą się bezpośrednio do zamkniętego katalogu obiektów budowlanych lub ich części. Toteż usługi budowlano-montażowe związane z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, zdefiniowaną w ustawie o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2007 r., nie są aktualnie objęte obniżoną stawką podatku.

Zasadnym jest wskazanie, że zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów. Natomiast z uregulowań zawartych w ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach (art. 3 pkt 1 lit. a) i pkt 2).

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca świadczy usługi budowlano-montażowe polegające m.in. na robotach wykończeniowych w garażach zlokalizowanych w kubaturze budynków mieszkalnych, jak również na wykonaniu murów oporowych przy zjazdach do garaży oraz murów oporowych przy zejściach do węzła cieplnego w tych budynkach. Przedmiotowe mury oporowe, odwołując się do informacji zawartych w opisie stanu faktycznego, opracowane są w projektach budynków mieszkalnych i stanowią integralną ich cześć. Podkreślenia wymaga również fakt, że przedmiotowe usługi świadczone są jako kolejny etap, realizowanej na podstawie kompleksowej umowy, usługi budowy wielorodzinnych budynków mieszkalnych. W związku z powyższym należy potwierdzić stanowisko Wnioskodawcy o zasadności zastosowania preferencyjnej stawki 7% w zakresie usług wykonywanych w budynkach mieszkalnych oraz wykonania murów oporowych.

Natomiast czynności wykonania zjazdów do garaży w przedmiotowych budynkach są usługami dotyczącymi przystosowania i zagospodarowania bezpośredniego otoczenia budynków dla potrzeb właściwego ich użytkowania. Potwierdzeniem tego, jest fakt ujęcia przedmiotowych zjazdów w opracowaniu projektu dróg osiedlowych. Stąd usług tych nie można utożsamiać, odwołując się do cytowanych regulacji, z robotami budowlano-montażowymi dotyczącymi obiektów budownictwa mieszkaniowego, w ścisłym znaczeniu.

Zatem, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, wskazane regulacje z zakresu podatku od towarów i usług oraz powołane przepisy odrębne, Wnioskodawca, jako generalny wykonawca całości obiektów, jest uprawniony do zastosowania preferencji w postaci obniżonej stawki 7% w zakresie robót wykończeniowych w garażach oraz wykonania murów oporowych mieszczących się w obrysie budynków mieszkalnych, natomiast usługi wykonania zjazdów do garaży, podlegają opodatkowaniu stawką 22%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl