ITPP2/443-314/10/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-314/10/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2010 r. (data wpływu 6 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania w ramach działania "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja"- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2010 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania w ramach działania "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Lokalna Grupa Działania jest stowarzyszeniem o statusie OPP, od 9 grudnia 2008 r. realizuje zadania w ramach działania "Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja". W związku z powyższym ponosi koszty związane z bieżącą działalnością biura oraz koszty związane z realizacją wydarzeń aktywizujących społeczność lokalną, stanowiące pozostałe koszty. W bieżącym roku do kosztów administracyjnych LGD zaliczyła: wynagrodzenia i inne świadczenia dyrektora biura, wynagrodzenia i inne świadczenia asystenta biura, umowy zlecenia dotyczące obsługi finansowo-księgowej i informatycznej biura, umowę o dzieło - aktualizacja LSR, podróże służbowe pracowników biura i członków organów LGD, diety dla członków Rady za udział w wyborze operacji, opłaty za utrzymanie biura, opłaty za prowadzenie konta bankowego LGD, opłaty sądowe i skarbowe, materiały biurowe oraz koszty adaptacji, modernizacji i wyposażenia lokalu LGD.

Do pozostałych kosztów zaliczono następujące pozycje: konsultacje społeczno-instytucjonalne dotyczące projektu "Szlaki Dróg", koszty opracowań, koszty osoby (osób) przeprowadzających konsultacje, koszty wyjazdów plenerowych w związku z prowadzeniem konsultacji, wydawanie ulotek informacyjnych o bieżącej działalności LGD, tworzenie turystycznej bazy danych, dwudniowy wyjazd szkoleniowy dla organów LGD. Do pozostałych kosztów LGD zaliczyła także koszty związane z wydarzeniami o charakterze promocyjnym i kulturalnym, projekt: Festiwal folkloru oraz szkolenia dla beneficjentów i lokalnych leaderów, na które składają się następujące pozycje: koszty kampanii reklamowo-promocyjnej; koszty wynajmu sprzętu na wydarzenia promocyjne; koszty wynagrodzenia, podróży i pobytu prowadzących wydarzenie o charakterze promocyjnym; kosztu podróży i wyżywienia uczestników; zakup upominków i nagród; szkolenie aktywizujące dla rolników i przedsiębiorców z obszaru LGD; szkolenia aktywizujące dla lokalnych leaderów.

W związku z wyżej wymienionymi zadaniami LGD nie uzyskuje żadnych przychodów, nie występuje sprzedaż opodatkowana oraz nie zostają zawierane żadne umowy cywilnoprawne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacja ww. operacji istnieje możliwość odzyskania w jakikolwiek sposób podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego, że LGD nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, w przedmiotowej sprawie na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług, nie przysługuje możliwość odzyskania w żaden sposób uiszczonego podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż w związku z realizacją działania poniesione zostały wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem biura (koszty obsługi finansowo-księgowej i informatycznej, opłaty za prowadzenie konta bankowego, opłaty sądowe i skarbowe, materiały biurowe, koszty adaptacji, modernizacji i wyposażenia biura); wynagrodzenia dyrektora oraz asystentki; koszty związane podróżami służbowymi (diety); koszty związane z konsultacjami społeczno-instytucjonalnymi (opracowania, koszty przeprowadzenia konsultacji, wyjazdy służbowe, wydawanie ulotek informacyjnych, tworzenie turystycznej bazy danych, szkolenia dla organów LGD); koszty o charakterze promocyjno-kulturalnym (szkolenia dla beneficjentów i lokalnych leaderów, kampania reklamowo-promocyjna, wynajem sprzętu, wynagrodzenia, koszty podróży i pobytu osób prowadzących, podróży i pobytu uczestników, zakup upominków i nagród, szkolenie dla rolników, przedsiębiorców i lokalnych leaderów). W związku z realizacją działania LGD nie osiąga żadnego przychodu i nie występuje sprzedaż opodatkowana.

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że LGD nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem, co wyklucza możliwość dokonania odliczenia. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl