ITPP2/443-312/08/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-312/08/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2008 r. (data wpływu 4 kwietnia 2008 r.), uzupełnione pismem z dnia 23 czerwca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i sposobu dokumentowania otrzymanych premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2008 r. został złożony wniosek uzupełniony pismem z dnia 23 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i sposobu dokumentowania otrzymanych premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka wykonuje na zamówienie tynki w budynkach mieszkalnych oraz budynkach przemysłowych. W dniu 1 maja 2007 r. Spółka zawarła umowę z dystrybutorem gipsu, iż z tytułu zakupu gipsu otrzyma dodatkowe wynagrodzenie, którego wysokość będzie zależała od ilości nabywanego towaru. W ramach niniejszej umowy Spółka zobowiązała się do świadczenia między innymi usług z zakresu promowania kontrahenta i przekazywania na bieżąco informacji i uwag klientów na temat produktów sprzedawanych przez kontrahenta. Spółka jest podatnikiem VAT czynnym zobowiązanym do składania deklaracji miesięcznych dla podatku od towarów i usług.

W piśmie z dnia 23 czerwca 2008 r. wskazano, iż udzielana premia pieniężna dotyczy ogółu transakcji jakie miały miejsce pomiędzy Spółką a jej kontrahentem, które miały miejsce w 2007 r. Ponadto wskazano, że premie pieniężne nie są związane z żadną konkretną dostawą towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy uzyskane przez Wnioskodawcę od dnia zawarcia umowy z kontrahentem, dodatkowe wynagrodzenie opisane powyżej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, skutkiem czego na Spółce spoczywa obowiązek pod datą uzyskania premii pieniężnej wystawienia faktury VAT oraz zapłaty podatku należnego, czy też niniejsze świadczenie nie powinno podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy uzyskane przez Spółkę wynagrodzenie, którego podstawą wypłaty jest umowa z dnia 1 maja 2007 r. jest związane ze świadczeniem usług na rzecz sprzedawcy gipsu.

Z uwagi na powyższe, stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług pod datą uzyskania przedmiotowego wynagrodzenia spoczywa na Spółce obowiązek zapłaty podatku należnego oraz wystawienia faktury VAT dokumentującej to wynagrodzenie. Bez znaczenia natomiast w przedmiotowej sprawie jest fakt, iż wysokość wynagrodzenia jest zależna od ilości nabytego gipsu przez Spółkę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Natomiast w myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki nie posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie się do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Mając na uwadze powyższe przepisy, gdy dodatkowe wynagrodzenie wypłacane jest z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie, czy też osiągnięcia określonych obrotów i wynagrodzenie to nie jest związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że wypłacone dodatkowe wynagrodzenie związane jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a więc świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego takie wynagrodzenie, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że zawarł On z kontrahentem umowę, na mocy której w zależności od zrealizowanego obrotu towarami nabytymi od kontrahenta, promowania kontrahenta, przekazywania na bieżąco informacji i uwag klientów na temat produktów sprzedawanych przez kontrahenta, będzie otrzymywał dodatkowe wynagrodzenie. Ponadto wypłacane dodatkowe wynagrodzenie nie jest związane z żadną konkretną dostawa towarów.

W tym przypadku wszystkie działania Spółki, o których mowa wyżej mają bezpośredni wpływ na otrzymanie dodatkowego wynagrodzenia. Należy uznać, że w przypadku opisanym przez Wnioskodawcę dochodzi do świadczenia usług skoro występuje świadczenie wzajemne: osiągnięcie określonego poziomu zakupów towarów oraz pozostałych zachowań Spółki na rzecz kontrahenta i otrzymanie w zamian odpowiedniego wynagrodzenia przez Wnioskodawcę. Wobec powyższego otrzymana gratyfikacja jest wynagrodzeniem za świadczenie usług stanowiących czynność podlegającą opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Ponadto otrzymanie dodatkowego wynagrodzenia za osiągnięcie w określonym czasie ustalonego w umowie obrotu oraz promowania kontrahenta i przekazywania na bieżąco informacji i uwag klientów na temat produktów sprzedawanych przez kontrahenta, powinno być - zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - udokumentowane fakturą VAT. Wystawiona faktura powinna zawierać elementy określone w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

Reasumując, opisane w stanie faktycznym zachowanie Wnioskodawcy skutkujące otrzymaniem premii pieniężnych jest, w myśl obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, świadczeniem usług i skutkuje obowiązkiem wystawienia faktury VAT i wykazaniem podatku należnego w deklaracji VAT-7.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl