ITPP2/443-312/07/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-312/07/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia grudnia 2007 r. (data wpływu 27 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla opłaty dodatkowej za przekroczenie warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych oraz opłaty za przyłączenie do urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla opłaty dodatkowej za przekroczenie warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych oraz opłaty za przyłączenie do urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka świadczy następujące usługi:

1.

usługi w zakresie rozprowadzania wody - symbol PKWiU 41.00.2

,

2.

usługi w zakresie gospodarki ściekami - symbol PKWiU 90.0.

Zgodnie z treścią załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług ww. usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 7%. W taryfie za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzane ścieków od 1 stycznia 2008 r. zostały wprowadzone nowe elementy opłat dotychczas niestosowane, a mianowicie:

3.

opłata dodatkowa za przekroczenie warunków wprowadzania ścieków przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych

,

4.

opłata za przyłączanie do urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych.

Podstawą prawną ustalenia tych opłat jest rozporządzenie Ministra Budownictwa z dnia 28 czerwca 2006 r. w sprawie taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz. U. Nr 127, poz. 886) a w szczególności § 5 pkt 6 i 7 tego rozporządzenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do ww. opłat mają zastosowanie postanowienia art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, czy też art. 41 ust. 1 tejże ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, ww. opłaty dotyczą usług objętych symbolami PKWiU 41.00.2 i 90.0 i podlegają opodatkowaniu zgodnie z postanowieniami art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do dyspozycji art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca pod pozycją 138 wymienia usługi w zakresie rozprowadzania wody (symbol PKWiU - 41.00.2), natomiast pod pozycją 153 wskazano usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne (symbol PKWiU - 90.0).

W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do postanowień art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Jak stanowi § 2 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2008 r.

Zatem Podatnik dokonując dostawy towarów czy też świadcząc usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w celu określenia stawki podatku winien odpowiednio zakwalifikować daną czynność zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych, (Dz. U. GUS Nr 1, poz. 11), zasadą jest że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stasowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego przy ul. Suwalskiej w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Zdaniem Wnioskodawcy opłaty dodatkowe za przekroczenie warunków wprowadzenia ścieków przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych oraz przyłączenie do urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych dotyczą usług w zakresie rozprowadzania wody sklasyfikowanych w grupowaniu statystycznym 41.00.2 oraz usług w zakresie gospodarki ściekami ujętych w grupowaniu 90.0. Zatem będące przedmiotem zapytania opłaty winny być opodatkowane stawką podatkową właściwą dla tych usług, tj. stawką w wysokości 7%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl