ITPP2/443-309/09/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-309/09/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2009 r. (data wpływu 14 kwietnia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 czerwca 2009 r. (data wpływu 29 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W przedmiotowym wniosku, oraz piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Fundacja w ramach realizacji zadań statutowych (klasyfikowanych jako usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane - wyłącznie statutowe) - symbol PKWiU 91, wymienionych w załączniku nr 4, poz. 10 do ustawy o podatku od towarów i usług, świadczyła usługi zwolnione od tego podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy. Przedmiotem tych usług była między innymi realizacja projektu pod nazwą "Nowe Horyzonty 2 - Partnerstwa na rzecz obszarów wiejskich" 2.3 (ZPOR) Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa. W ramach realizacji powyższego projektu świadczono usługi w zakresie szkolenia, dokonując zakupu usług oraz niezbędnych towarów, zawierających podatek od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Fundacja posiada prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na brzmienie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług nie posiada prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Wynika to przede wszystkim z konstrukcji powołanego wyżej przepisu, który daje takie prawo podatnikowi, co do zasady tylko i wyłącznie, w stosunku do czynności opodatkowanych. W przedmiotowym stanie faktycznym czynności świadczone są zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 10 zał. Nr 4 do ustawy, tj. usługami świadczonymi przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe) - symbol PKWiU: 91.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powołanego przepisu wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczeniu podlega zatem podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego.

W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, pod pozycją 10 zostały wymienione usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe) sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 91.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w ramach realizacji zadań statutowych (klasyfikowanych jako usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane PKWiU 91), Fundacja wykonuje projekt pod nazwą "Nowe Horyzonty 2 - Partnerstwa na rzecz obszarów wiejskich" 2.3 (ZPOR) Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa. W jego ramach świadczono usługi w zakresie szkolenia, dokonując zakupu usług i niezbędnych towarów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz stan faktyczny przedstawiony we wniosku, stwierdzić należy, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu tych towarów i usług, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, z uwagi na fakt, iż usługi świadczone w ramach projektu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną, lecz wyłącznie z realizacją czynności podlegających zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Podkreślić jednak należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych świadczonych usług, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego klasyfikacji statystycznej świadczonych usług, a niniejszą interpretację wydano w oparciu o klasyfikację podaną przez Fundację.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl