ITPP2/443-308/13/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-308/13/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2013 r. (data wpływu 3 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym w dniach 29 kwietnia oraz 13 i 20 maja 2013 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości będącej przedmiotem egzekucji komorniczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 29 kwietnia oraz 13 i 20 maja 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości będącej przedmiotem egzekucji komorniczej.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pan postępowanie egzekucyjne do nieruchomości dłużnika, położonej w miejscowości K., Gmina D., dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą oznaczoną nr KW..... Nieruchomość stanowi grunty rolne zabudowane (działki nr 499/8, nr 499/5), grunty orne (działki nr 482, nr 487, nr 489) oraz pastwiska trwałe (działka nr 502). Postępowanie prowadzone jest na etapie przygotowania do licytacji publicznej ww. nieruchomości. Nieruchomość będąca przedmiotem egzekucji została nabyta przez dłużnika od Skarbu Państwa Oddziału Terenowego Agencji Nieruchomości Rolnych w drodze przetargu przeprowadzonego na podstawie ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarce nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, za cenę 5.500.000,00 zł. Według informacji uzyskanych od Naczelnika Urzędu Skarbowego ustalono, iż dłużnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie PKD: L6820Z - wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi oraz występuje jako strona lub uczestnik w czynnościach prawnych opisanych w ww. informacji Naczelnika US. Ponadto dłużnik posiada udziały oraz współwystępuje w KRS w spółkach prawa handlowego.

Z uwagi na nieruchomość dłużnika, do której została skierowana egzekucja oraz rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej zachodzi wątpliwość dotycząca ewentualnej konieczności naliczenia podatku od towarów i usług przy sprzedaży licytacyjnej nieruchomości oraz właściwej stawki podatku. W akcie notarialnym sporządzonym w dniu 26 września 2007 r. nie została ujawniona oraz nie została pobrana kwota podatku z tytułu nabycia nieruchomości. Ponadto paragraf 26 aktu notarialnego stanowi, iż podatku od czynności cywilnoprawnych nie pobrano na podstawie art. 2 pkt 1 lit. g ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych. Z tytułu powyższej sprzedaży została wystawiona na rzecz dłużnika faktura VAT, w której w rubryce "podatek VAT" widnieje wpis "zw" oraz kwota 0,00 zł.

Dłużnik nie współpracuje z organem egzekucyjnym, w szczególności nie złożył oświadczenia, czy jest podatnikiem podatku od towarów i usług w świetle "paragrafu 15-17 w zw. z paragrafem 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz § 24 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług", pomimo wezwania do złożenia przedmiotowego oświadczenia.

Zgodnie z pismem Urzędu Miejskiego z dnia 23 kwietnia 2013 r., Gmina D. nie posiada aktualnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla działek nr 482, 487, 489 i 502. W piśmie poinformowano również, że dla nieruchomości nie wszczęto postępowania w zakresie opracowania planu miejscowego na zmianę funkcji oraz nie wszczęto procedury, nie wydano decyzji administracyjnej w trybie art. 50 ust. 1 i art. 61 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. W piśmie z dnia 19 kwietnia 2013 r., biegli sądowi stwierdzili, że - po dokonaniu oględzin nieruchomości objętej księgą wieczystą KW.... (działki nr 482, 487, 489, 499/5, 499/8, 502) oraz po przeanalizowaniu dokumentów znajdujących się w zasobach Składnicy Akt w Ł., umów dzierżaw dotyczących części nieruchomości, informacji zawartych w księdze wieczystej prowadzonej dla nieruchomości oraz po rozmowach przeprowadzonych z przedstawicielami Agencji Nieruchomości Rolnych - od dnia nabycia nieruchomości przez dłużnika, tj. od 26 września 2007 r., na nieruchomości nie zostały poczynione żadne nakłady mające wpływ na zwiększenie wartości przedmiotowej nieruchomości. W toku postępowania egzekucyjnego ustalono, że część nieruchomości o pow. 300 ha, stanowiącej grunty rolne, jest przedmiotem umowy dzierżawy z dnia 22 października 2010 r. zawartej pomiędzy dłużnikiem a spółką "P.". Powyższa część nieruchomości stanowi jednocześnie przedmiot poddzierżawy na rzecz spółki "B.", na podstawie umowy z dnia 13 marca 2013 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

* Czy istnieje obowiązek naliczenia podatku od towarów i usług od ceny wywołania przy sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji publicznej.

* W przypadku istnienia takiego obowiązku - jaka jest właściwa stawka procentowa podatku oraz stosowna podstawa prawna. Jeżeli nie ma obowiązku naliczenia podatku, jaka jest stosowna podstawa prawna.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanych okolicznościach nie ma obowiązku naliczenia podatku do ceny wywołania, a w przypadku zbycia do ceny uzyskanej ze sprzedaży nieruchomości dłużnika w drodze licytacji publicznej, a przez to nie ma obowiązku przekazania właściwemu urzędowi skarbowemu podatku z tytułu sprzedaży licytacyjnej nieruchomości dłużnika. Wskazał Pan, że stanowisko takie znajduje uzasadnienie w treści art. 43 ust. 1 pkt 9 i pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, z uwagi na to, iż nieruchomość dłużnika stanowią grunty rolne zabudowane, grunty orne oraz pastwiska trwałe, co zgodnie z treścią przytoczonych przepisów stanowi podstawę do zwolnienia od podatku. Ponadto uzasadnienie takiego stanowiska potwierdza fakt nie naliczenia podatku z tytułu przeniesienia własności nieruchomości dokonanego aktem notarialnym z dnia 26 września 2007 r. i nie ujawnienia podatku w umowie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane - w myśl art. 2 pkt 33 ustawy - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do wydania budynku (budowli) lub jego części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie ma miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem, bowiem zarówno sprzedaż, jak i najem są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Stosownie do art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Ustęp 11 powyższego artykułu stanowi, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Artykuł 29 ust. 5 ustawy stanowi, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że prowadzi Pan postępowanie egzekucyjne do nieruchomości dłużnika obejmującej 2 działki gruntu zabudowane (nr 499/8 i 499/5), 3 działki gruntów ornych (nr 482, 487 i 489) oraz 1 działkę stanowiącą pastwiska trwałe (nr 502). Nieruchomość została nabyta przez dłużnika od Skarbu Państwa w drodze przetargu. Z informacji uzyskanych od Naczelnika Urzędu Skarbowego wynika, że dłużnik prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi. Ponadto posiada udziały oraz współwystępuje w KRS w spółkach prawa handlowego. W akcie notarialnym z dnia 26 września 2007 r., dokumentującym nabycie ww. nieruchomości przez dłużnika, nie zawarto zapisu dotyczącego naliczenia i pobrania podatku od towarów i usług. Nie pobrano również podatku od czynności cywilnoprawnych. Transakcja została udokumentowana fakturą VAT, wystawioną ze zwolnieniem od podatku. Dłużnik nie współpracuje z organem egzekucyjnym i nie złożył oświadczenia, czy jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Z informacji uzyskanych od Urzędu Miejskiego wynika, że Gmina D. nie posiada aktualnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla działek nr 482, 487, 489 i 502. Nie wszczęto również postępowania w zakresie opracowania planu miejscowego na zmianę funkcji i nie wydano decyzji administracyjnej w trybie art. 50 ust. 1 i art. 61 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Według opinii biegłych sądowych z dnia 19 kwietnia 2013 r., od dnia nabycia nieruchomości przez dłużnika, tj. od 26 września 2007 r., na nieruchomości nie zostały poczynione żadne nakłady mające wpływ na zwiększenie jej wartości. Część nieruchomości (300 ha) stanowi przedmiot dzierżawy od 22 października 2010 r.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż - o ile na dzień sprzedaży, tak jak na dzień złożenia wniosku - niezabudowane działki nr 482, 487, 489 i 502 nie będą objęte planem zagospodarowania przestrzennego gminy oraz nie zostaną dla nich wydane decyzje o warunkach zabudowy, w związku z czym nie będą stanowiły terenów budowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy, ich sprzedaż będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Natomiast sprzedaż budynków/budowli, posadowionych na działkach nr 499/8 i 499/5, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż nastąpi po upływie 2 lat od pierwszego ich zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, które miało miejsce w momencie zawarcia transakcji pomiędzy Agencją Nieruchomości Rolnych a dłużnikiem, tj. w 2007 r., o ile strony transakcji nie wybiorą opcji opodatkowania, o której mowa w art. 43 ust. 10 ustawy. W konsekwencji, uwzględniając treść art. 29 ust. 5 ustawy, sprzedaż działek gruntu nr 499/8 i 499/5 również będzie podlegała zwolnieniu od podatku.

Wobec powyższego, wskazując cenę przy sprzedaży powyższych nieruchomości, nie będzie Pan obowiązany uwzględniać kwoty podatku od towarów i usług.

Jednocześnie informuje się, iż analiza treści załączników nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, który stanowi, iż składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Wobec powyższego Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników, a niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku.

Ponadto podkreślić należy, iż w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl