ITPP2/443-3/10/EB

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-3/10/EB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2009 r. (data wpływu 4 stycznia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności użyczenia zestawów komputerowych przez Gminę jej mieszkańcom - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2010 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności użyczenia zestawów komputerowych przez Gminę jej mieszkańcom.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasto złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego - Innowacyjna Gospodarka 8. Oś Priorytetowa Społeczeństwo informacyjne - zwiększenie innowacyjności gospodarki działanie 8.3. Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu - e-inclusion, na zakup zestawów komputerowych. W ramach tego projektu zostanie upowszechniony dostęp do internetu wśród mieszkańców Gminy zagrożonych wykluczeniem cyfrowym. Zasadniczym celem tego projektu ma być poprawa sytuacji życiowej osób dorosłych i młodzieży z Gminy Miejskiej, zwiększenie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży. Cele te mają być realizowane poprzez zakup zestawów komputerowych i przekazanie ich grupie docelowej, na podstawie nieodpłatnej umowy użyczenia. Umowa ta zostanie zawarta na czas określony. Po zakończeniu użyczenia Biorący zobowiązany będzie zwrócić Użyczającemu zestaw komputerowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przekazanie zestawów komputerowych przez Gminę dla jej mieszkańców, na podstawie umowy o bezpłatne użytkowanie objęte będzie podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując zadania własne, Gmina nie jest zobowiązana do naliczenia podatku należnego od zawartych bezpłatnych umów użyczenia.

Wskazał, że w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 do zadań gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) Gmina w momencie zakupu zestawów komputerowych, nie dokonała obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ zakup towarów nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, podatnikami podatku od towarów i usług nie są organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zatem organy władzy publicznej i urzędy je obsługujące oraz jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług wyłącznie w zakresie czynności mających charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl