ITPP2/443-299c/09/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-299c/09/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2009 r. (data wpływu 9 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności umożliwienia osobom fizycznym postoju na wodzie, przy pływających pomostach, będących ich własnością nich jachtów, łodzi i motorówek - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług opodatkowania czynności umożliwienia osobom fizycznym postoju na wodzie, przy pływających pomostach, będących ich własnością jachtów, łodzi i motorówek.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca ("M"), jako gminna samorządowa jednostka budżetowa, wyposażona w mienie stanowiące własność Gminy, została powołana w celu eksploatacji i zarządzania miejskiej infrastruktury portowej, na mocy uchwały Rady Miasta.

"M" zarządza m.in.:

* nabrzeżem i pomostami na terenie portu,

* dwoma pomostami cumowniczymi z przyczółkiem (mariną jachtową),

* wyciągiem kutrowym o udźwigu Q=15 ton,

* samojezdną bramownicą o udźwigu Q=65 ton,

* żurawiem słupowym o udźwigu Q=6,3 ton,

Przeważająca działalność "M" została zakwalifikowana wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (zgodnie z zaświadczeniem o numerze identyfikacyjnym REGON wydanym przez Urząd Statystyczny), jako:

* 5222 A - działalność usługowa wspomagająca transport morski,

* 6322 A - działalność portów morskich.

Statutowym celem "M" jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy oraz użytkowników portu poprzez utrzymanie miejskich obiektów portowych i urządzeń użyteczności publicznej. Do zakresu działania "M" należy w szczególności:

* zarządzanie nieruchomościami i miejską infrastrukturą portową,

* eksploatacja portu,

* świadczenie usług związanych z korzystaniem z infrastruktury portowej.

Wnioskodawca ma zamiar pobierać opłaty za postój jachtów i łodzi "M". Jednostki stać będą na wodzie, przycumowane do pomostów pływających. Właścicielami wymienionych jednostek pływających będą osoby fizyczne, a jednostki te używane będą do celów rekreacyjnych lub sportowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opłaty za postój łodzi i jachtów należących do osób fizycznych i wykorzystywanych w sezonie żeglarskim do celów rekreacyjnych lub sportowych na wodzie, przycumowanych do pomostów pływających w marinie jachtowej, podlegają podatkowi od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, opłaty za postój łodzi, jachtów, motorówek oraz innych jednostek pływających, pobierane są od ich właścicieli, którzy są osobami fizycznymi i którzy wykorzystują jednostki pływające w sezonie żeglarskim do celów rekreacyjnych lub sportowych. Powołując się na art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawca stwierdził, iż pobierane opłaty z tego tytułu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i nie powinny podlegać podatkowi od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do dyspozycji przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W przepisie art. 8 ust. 1 ustawy zdefiniowano, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W powyższym przepisie przyjęto zatem generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów" i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług, transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Określeniem "usługi" w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług objęto obszerny krąg czynności, obejmujący swym zakresem zarówno czynności określone przez stosowne klasyfikacje statystyczne, jak i cały szereg innych świadczeń, które nie są ujęte w tych klasyfikacjach.

W ustawie o podatku od towarów i usług nie określono co należy rozumieć pod pojęciem odpłatności (wynagrodzenia), które powoduje, że dostawa towarów lub świadczenie usług stają się czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Niemniej jednak, w oparciu o orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości przyjmuje się, że określając pojęcie "wynagrodzenie" należy uwzględnić następujące zasady:

1.

konieczny jest bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem - będącym świadczeniem wzajemnym,

2.

dostawcę towarów lub usługodawcę musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów lub świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca ma zamiar pobierać opłaty za postój jachtów i łodzi w marinie "M". Jednostki stać będą na wodzie, przycumowane do pomostów pływających. Ich właścicielami będą osoby fizyczne, a jednostki te używane będą do celów rekreacyjnych lub sportowych.

Biorąc pod uwagę przedstawione wcześniej unormowania, tut. organ stwierdza, iż opisane przez Wnioskodawcę usługi polegające na udostępnianiu miejsc postojowych przy pomostach pływających wypełniają definicję usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i ze względu na ich odpłatny charakter podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług 0% stawką podatku na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 9 ustawy. Pobrana opłata będzie wynagrodzeniem za świadczoną przez Wnioskodawcę usługę, dającą wpłacającemu ją podmiotowi wyraźne i bezpośrednie korzyści polegające na możliwości postoju jego jednostki pływającej na terenie należącym do Wnioskodawcy.

Podkreślić również należy, iż powołany przez "M" art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług dotyczy możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, i w aspekcie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego nie ma on zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Końcowo wskazać należy, iż kwestie dotyczące stawki podatku dla usług slipowania, postoju oraz wypożyczania urządzeń armatorom pełnomorskich jednostek pływających, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 35.11.31-30.00 oraz właścicielom takich jednostek pływających jak: statki, łodzie, jachty do przewozu osób oraz prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie turystyki lub wędkarstwa a także w zakresie opodatkowania czynności udostępniania w sezonie zimowym, właścicielom łodzi i jachtów, będącym osobami fizycznymi, miejsca na wydzielonym terenie postojowym rozstrzygnięte zostały w interpretacjach nr ITPP2/443-299a/09/AK i ITPP2/443-299b/09/AK.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl