ITPP2/443-299/08/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-299/08/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2008 r. (data wpływu 31 marca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wysokości stawki podatku za usługę opracowania projektu budowlanego planowanej modernizacji budynków Sanatorium - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2008 r. złożono wniosek, uzupełniony pismem z dnia 25 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wysokości stawki podatku za usługę opracowania projektu budowlanego planowanej modernizacji budynków Sanatorium.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sanatorium świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia. Wnioskodawca zlecił wykonanie projektu planowej inwestycji polegającej na modernizacji części obiektów służących zakwaterowaniu osób korzystających z usług leczniczych i uzdrowiskowych. Celem inwestycyjnym na najbliższe lata jest modernizacja budynków Sanatorium, które sklasyfikowane są w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie 1264. Wykonanie inwestycji nie jest możliwe bez dobrze wykonanego projektu i aktualnego kosztorysu, dlatego pierwszym etapem robót budowlano-montażowych musi być opracowanie projektu. Sanatorium jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej jest instytucją "non profit", przeważającą większość swoich usług ma zwolnioną od podatku od towarów i usług, co nie daje możliwości zwrotu podatku naliczonego. Zakres robót wymaga podziału inwestycji na kilka etapów z czego projekt jest pierwszym etapem modernizacji Sanatorium.

W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do następującej kwestii.

Czy wykonanie projektu planowej inwestycji polegającej na modernizacji części obiektów służących zakwaterowaniu osób korzystających z usług leczniczych i uzdrowiskowych, zaliczając wykonanie projektu do kompleksowej inwestycji polegającej na wykonaniu robót budowlano-montażowych podlega opodatkowaniu 7% preferencyjną stawką podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) prace projektowe związane są bezpośrednio z planowaną inwestycją, tak samo jak roboty budowlano-montażowe związane z budownictwem mieszkaniowym i budynkami instytucji ochrony zdrowia jako infrastrukturą towarzyszącą, podlegają opodatkowaniu 7% preferencyjną stawką.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o czym stanowi art. 41 ust. 12 ww. ustawy.

Stosownie do treści art. 41 ust. 12a ustawy o podatku od towarów i usług, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b cyt. artykułu.

Natomiast § 5 ust. 1a pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) stanowi, iż stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

* w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ww. ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego - rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie do robót budowlano-montażowych i robót konserwacyjnych w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem. Należy jednak zauważyć, że wykonanie odrębnej usługi projektowej nie może korzystać z opodatkowania preferencyjną stawką podatku.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza zrealizować zadanie inwestycyjne polegające na modernizacji budynków. Prace będą przeprowadzone etapami. W ramach pierwszego etapu planowej inwestycji, Wnioskodawca zlecił wykonanie projektu budowlanego dotyczącego modernizacji budynków Sanatorium, sklasyfikowanych wg PKOB w klasie 1264. Zatem Wnioskodawca nabędzie usługę projektową, dla której ustawodawca nie przewidział obniżonej stawki, czy też zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Z uwagi na powyższe, stosownie do treści art. 41 ust. 1 ww. ustawy, przedmiotowa usługa którą nabędzie Wnioskodawca, podlegać będzie opodatkowaniu stawką w wysokości 22%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl