ITPP2/443-297/07/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 lutego 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-297/07/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2007 r. (data wpływu 24 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wysokości opodatkowania robót wykonanych w kanale portowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek (uzupełniony 22 i 23 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wysokości opodatkowania robót wykonanych w kanale portowym.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka przystąpiła do przetargu nieograniczonego na wykonanie robót dotyczących modernizacji kanału portowego. Przedmiotem zamówienia jest wykonanie robót czerpalnych do rzędnej 13,5 metra na akwenach portu oraz wykonanie umocnienia dna przy nabrzeżach portowych. Jeden z warunków umowy wskazuje na konieczność pozostawienia na dnie istniejącej infrastruktury portowej (kable, rurociągi) bez jej przebudowywania, a ewentualne uszkodzenia będą naprawiane na koszt wykonawcy. W złożonym uzupełnieniu wniosku Spółka wyjaśniła, że roboty czerpalne i podczyszczeniowe będą wykonywane w ramach już istniejących akwenów portowych i torów podejściowych. Zgodnie z projektami budowlanymi dołączonymi do dokumentacji przetargowej w ramach robót czerpalnych nie będą dokonywane żadne ingerencje w istniejące konstrukcje nabrzeży obudowujących brzegi kanału i basenów portowych. Opisane prace maja na celu utrzymanie wodnego toru podejściowego w stanie zabezpieczającym swobodną i bezpieczna żeglugę dla jednostek pływających.

Zakres planowanych robót obejmuje ponadto, wykonanie umocnień dna przy nabrzeżach. Prace te będą polegały na ułożeniu worków tekstylnych wypełnionych piaskiem, przełożeniu istniejących worków przy nabrzeżach portowych oraz uzupełnieniu braków - zgodnie z projektami budowlanymi załączonymi do dokumentacji przetargowej. Prace te służyć będą utrzymaniu bezpiecznego użytkowania istniejących akwenów portowych bez naruszania istniejących konstrukcji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do robót budowlanych opisanych w stanie faktycznym należy zastosować stawkę VAT w wysokości 22% czy też stawkę obniżoną w wysokości 0%.

Zdaniem wnioskodawcy roboty czerpalne oraz prace polegające na umacnianiu dna akwenów portowych przyczynią się do utrzymania i zapewnienia funkcjonowania kanału portowego. Planowane prace nie mają na celu stworzenia jakichkolwiek nowych elementów infrastruktury portowej (nie będą wykonywane żadne prace konstrukcyjne) w zakresie torów podejściowych i akwenów portowych zatem dla tego rodzaju robót należy zastosować preferencyjną stawkę VAT w wysokości 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy stawkę podatku w wysokości 0 proc. stosuje się do usług ratownictwa morskiego, nadzoru nad bezpieczeństwem żeglugi morskiej i śródlądowej oraz usług związanych z ochrona środowiska morskiego i utrzymaniem akwenów portowych i torów podejściowych. W myśl art. 83 ust. 2 ustawy opodatkowaniu stawka 0 proc. podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Przepisy cytowanej ustawy nie precyzują użytego w art. 83 ust. 1 pkt 11 pojęcia "utrzymanie", dlatego też należy się posłużyć się definicją słownikową w tym zakresie. Współczesny słownik języka polskiego (Bogusław Dunaj, Warszawa 2007) podaje, że "utrzymać" oznacza zachować coś takim, jakim było wcześniej, dbać o coś, zachowywać w odpowiednim stanie.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że planowane roboty będą wykonywane na terenie portu, tj. na akwenach wymienionych w powołanym art. 83 ust. 1 pkt 11 ustawy. Opisany przez Spółkę zakres prac zarówno w odniesieniu do przewidywanych robót czerpalnych jak i umacniania nabrzeży wskazuje, że mają one na celu utrzymanie istniejącego kanału portowego i zapewnienie jego bieżącego użytkowania, a także nie zostaną wykonane żadne nowe elementy zmieniające parametry akwenu portowego.

Zarówno w złożonym wniosku jak przesłanym uzupełnieniu stanu faktycznego Spółka nie wskazała, aby planowane roboty doprowadziły do zwiększenia rzędnej (głębokości) kanału portowego. Także planowane prace dotyczące umacniania nabrzeży będą się wiązały z zapewnieniem bieżącego utrzymania akwenów portowych, których parametry eksploatacyjne na skutek wykonanych robót czerpalnych nie ulegną zmianie.

W takiej sytuacji Spółka będzie miała prawo zastosować preferencyjną stawkę podatku VAT w wysokości 0%, pod warunkiem prowadzenia wymaganej w tym zakresie dokumentacji potwierdzającej charakter wykonanych prac.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl