ITPP2/443-296/08/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-296/08/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2008 r. (data wpływu 28 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego określonego w fakturach dokumentujących obciążenie z tytułu udzielonych premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego określonego w fakturach dokumentujących obciążenie z tytułu udzielonych premii pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca dokonuje na rzecz "C" Sp. z o.o. (zwanej dalej "Odbiorcą") dostaw towarów, które następnie są sprzedawane w sieci sklepów Odbiorcy. Podstawą współpracy jest "Umowa Ramowa długoterminowej współpracy gospodarczej" ("Umowa Ramowa"). Umowa ta określa warunki współpracy, a w szczególności przewiduje szereg odrębnie traktowanych instrumentów, mających na celu intensyfikację obrotów między stronami, np. rabaty, wynagrodzenie za usługi w zakresie promocji towarów, czy premie pieniężne. Zgodnie z ww. umową Spółka zobowiązała się do przyznania premii pieniężnej z tytułu i pod warunkiem dokonania przez Odbiorcę, w danym okresie rozliczeniowym (kwartał, rok kalendarzowy), określonej wartości zakupów towarów handlowych od Wnioskodawcy. Do tej pory dla celów rozliczeń opisanych wyżej zdarzeń Odbiorca wystawiał faktury VAT na kwotę netto równą wartości przyznanych premii pieniężnych. Wypłacone premie pieniężne traktowane były przez strony umowy jako wynagrodzenie za usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług świadczone przez Odbiorcę na rzecz Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym ma miejsce świadczenie usług pomiędzy "C" (świadczącym), a Spółką (beneficjentem świadczenia), z tytułu którego wynagrodzeniem jest wypłacana przez Wnioskodawcę premia pieniężna, a w konsekwencji czy Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur wystawionych przez kontrahenta, w celu udokumentowania usługi świadczonej w zamian za przyznaną premię, na zasadach ogólnych, przewidzianych w ustawie o podatku od towarów i usług, z pominięciem przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy powstały w związku ze stanowiskiem niektórych sądów administracyjnych i organów podatkowych w zakresie traktowania dla celów podatku od towarów i usług premii pieniężnych odmiennym od stanowiska Ministra Finansów wyrażonym w pismach z dnia 17 września 2004 r. (sygn. PP3-0602-774/2004/AP/9065BM6) oraz 30 grudnia 2004 r. (sygn. PP3-812-1222/204/AP/4026), a także w związku ze znowelizowanym od dnia 1 stycznia 2008 r. przepisem art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, który nie przyznaje podatnikowi prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturze dokumentującej czynność, która nie podlega opodatkowaniu lub jest zwolniona od podatku.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Wnioskodawca stwierdził, że zgodnie z zawartą Umową Ramową, wypłacane premie pieniężne "C" dotyczą dostaw towarów określonej wartości i ilości w określonym czasie, nie dotyczą zaś konkretnej dostawy. Przyznanie premii przez Spółkę ma na celu utrwalenie współpracy handlowej pomiędzy stronami umowy.

Spółka podnosi, że w przypadku zrealizowania przez "C" określonego świadczenia (polegającego na dokonaniu określonych transakcji handlowych ze Spółką), wypłacenie Premii nie ma charakteru dobrowolnego, ale stanowi zobowiązanie cywilnoprawne Wnioskodawcy. Natomiast w przypadku niezrealizowania przez Odbiorcę przedmiotowego świadczenia, brak jest podstaw do wypłaty wynagrodzenia, w związku z czym Spółka nie ma obowiązku przyznania premii.

Z uwagi na powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, wypłacane premie stanowią wynagrodzenie za określone zachowanie ze strony Odbiorcy, które to zachowanie na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, potratować należy jako świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu. Usługi te, stosownie do treści art. 106 ustawy, powinny być udokumentowane fakturą VAT, a co za tym idzie Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach VAT wystawionych przez Odbiorcę, na zasadach określonych w art. 86 i następnych ustawy o podatku od towarów i usług. Nie znajdzie zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 powołanej ustawy, ponieważ regulacja ta dotyczy czynności, które nie podlegają opodatkowaniu lub są zwolnione z opodatkowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Mając na uwadze powołane przepisy stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości, czy ilości towarów w określonym czasie i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, należy uznać, że premie te związane są z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Zwrócić należy uwagę, że czynności te są odrębnie wynagradzane (z tytułu dostawy towarów wynagrodzenie płacone było przez nabywcę, natomiast w przypadku premii pieniężnej wynagrodzenie wypłacane było przez dostawcę towarów). W przypadku dostawy towarów podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu sprzedaży towarów dokonanej przez dostawcę na rzecz podatnika pomniejszona o kwotę należnego podatku. Z kolei w odniesieniu do świadczonej usługi podstawą opodatkowania jest wartość wypłaconej premii pieniężnej pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka zadeklarowała, iż w przypadku, gdy współpraca z Odbiorcą będzie dla niej satysfakcjonująca przyzna premię pieniężną, biorąc pod uwagę w szczególności określony poziom zakupów dokonanych przez kontrahenta. Premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez kontrahenta nabyć określonej wartości i nie są związane z żadną konkretną dostawą. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na charakter premii pieniężnych jako wynagrodzenia za podjęcie starań w celu zwiększenia sprzedaży asortymentu dostarczanego przez podmiot wypłacający premię, bowiem z prowizyjnego charakteru wynagrodzenia wynika, że jest ono uzależnione od zachowania kontrahenta - premia wypłacana jest po osiągnięciu danego pułapu obrotów w określonym czasie, co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usługi przez stronę otrzymującą taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Takie działanie należy odpowiednio udokumentować. Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...). Sprzedażą, w myśl art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wyłączenia możliwości skorzystania z tego uprawnienia ustawodawca zawarł w treści art. 88 ustawy, w szczególności w art. 88 ust. 3a, który stanowi, że nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku gdy, transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej uregulowania prawne, stwierdzić należy, iż Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach wystawionych przez "C", w zakresie, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile nie występują inne ograniczenia określone w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl