ITPP2/443-295/09/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-295/09/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2009 r. (data wpływu 8 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 czerwca 2009 r. (data wpływu 17 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 15 czerwca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina ubiega się o wsparcie finansowe udzielone w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, na operację z zakresu budowy oraz remontu obiektów sportowych w trzech miejscowościach. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 lutego 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, pomoc jest przyznawana w formie refundacji części kosztów związanych z realizacją operacji.

W ramach realizowanej inwestycji poniesione nakłady obejmować będą przede wszystkim: roboty ziemne (podbudowa pod boisko, nawierzchnia boiska, nawodnienie, zagospodarowanie terenu), ogrodzenie boiska oraz wyposażenie obiektu.

Gmina posiada odrębny NIP oraz REGON, natomiast wszystkie zadania Gminy wykonywane są przez jednostkę organizacyjną - Urząd Gminy, posiadający odrębny NIP. Urząd zarejestrowany jest jako podatnik VAT czynny i składa comiesięczne deklaracje VAT-7, korzystając z prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przy zakupach realizowanych w ramach projektu polegającego na budowie oraz remoncie obiektów sportowych w trzech miejscowościach, w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, skorygowanym pismem z dnia 15 czerwca 2009 r., Gmina, jako podmiot nieposiadający statusu czynnego podatnika podatku od towarów i usług, nie będzie uzyskiwać przychodów opodatkowanych w związku z realizacją zadań w ramach otrzymanej refundacji. Obiekty sportowe wybudowane, lub wyremontowane, w ramach otrzymanej refundacji będą stanowiły mienie komunalne Gminy i nie będą oddawane w użytkowanie na podstawie umów cywilnoprawnych. Podatek naliczony od zakupów finansowanych z tej refundacji nie podlega zatem odliczeniu.

Po powołaniu treści przepisów art. 15 ust. 6 i art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wskazano, że realizacja inwestycji w ramach zadań własnych Gminy ma służyć poprawie funkcjonowania życia wsi, poprzez zaspokojenie podstawowych potrzeb wspólnoty, tj. utrzymanie gminnych obiektów użyteczności publicznej oraz szerszy dostęp do kultury fizycznej. Jednocześnie Gmina nie będzie uzyskiwać przychodów opodatkowanych z tytułu zakupu towarów i usług od ww. zadań, wobec powyższego nie przysługuje Jej prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług nabywanych w ramach realizowanej inwestycji. O możliwości odliczenia podatku decydować będzie spełnienie przesłanki pozytywnej, określonej normą art. 86 ust. 1 ustawy, tj. istnienie związku dokonywanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z treści złożonego wniosku wynika, że realizacja inwestycji, polegającej na budowie oraz remoncie obiektów sportowych w trzech miejscowościach, w ramach zadań własnych Gminy, ma służyć poprawie funkcjonowania życia wsi, poprzez zaspokojenie podstawowych potrzeb wspólnoty, tj. utrzymanie gminnych obiektów użyteczności publicznej oraz szerszy dostęp do kultury fizycznej. Gmina nie będzie uzyskiwać przychodów opodatkowanych w związku z realizacją ww. inwestycji. Wybudowane lub wyremontowane obiekty sportowe będą stanowiły mienie komunalne Gminy i nie będą oddawane w użytkowanie na podstawie umów cywilnoprawnych.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów wskazać należy, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie oraz remoncie obiektów sportowych w trzech miejscowościach, w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi", objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Jednocześnie zauważyć należy, że w niniejszej interpretacji nie rozstrzygano zagadnienia dotyczącego określenia, kto jest podatnikiem podatku od towarów i usług - Gmina, czy też Urząd Gminy, gdyż nie przedstawiono w tym zakresie stanowiska oraz nie postawiono pytania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl