ITPP2-443-292a/09/MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2-443-292a/09/MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2009 r. (data wpływu 6 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 7% do montażu okien i drzwi przez ich producenta - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania stawki podatku w wysokości 7% do montażu okien i drzwi przez ich producenta.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność w Specjalnej Strefie Ekonomicznej, polegającą na produkcji stolarki okiennej. Dotychczas dostawę stolarki okiennej opodatkowywał stawką podatku w wysokości 22%. Natomiast w przypadku zawarcia z kontrahentem umowy na dostawę stolarki z jednoczesnym montażem (siłami własnymi, w tym z pomocą podwykonawcy, działającego w Jego imieniu) w związku z budową obiektów mieszkaniowych, stosowano stawkę 7%, przyjmując, że wykonuje usługę montażu (taki też opis czynności widniał na fakturze). Ostatnio pojawiły się liczne interpretacje Ministra Finansów w zakresie właściwego klasyfikowania dostawy połączonej z montażem siłami własnymi producenta (w tym z pomocą działającego w jego imieniu podwykonawcy). Według Ministra Finansów roboty montażowe wykonywane przez producenta wyrobu siłami własnymi są klasyfikowane łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu (stolarka z tworzyw sztucznych PKWiU 25.23.14-50.1, stolarka z aluminium PKWiU 28.12.10-50). Z punktu widzenia podatku od towarów i usług tego typu czynność traktuje się, jako dostawę wyrobu, a nie usługę. W związku z tym Wnioskodawca zamierza zmienić klasyfikację ww. czynności, z montażu na dostawę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dostawa okien i drzwi wraz z ich montażem przez ich producenta (w tym działającego w jego imieniu podwykonawcę) - kwalifikowana w grupowaniu PKWiU 25.23.14-50.1 i PKWiU 28.12.10-50 - dokonywana w obiektach budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich częściach, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz w lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także w obiektach sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie w budynkach instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych - jest opodatkowana 7% stawką podatku (zał. 1 poz. 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług).

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa okien i drzwi wraz z ich montażem przez ich producenta - kwalifikowana w grupowaniu PKWiU 25.23.14-50.1 i PKWiU 28.12.10-50 - dokonywana w obiektach budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich częściach, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz w lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także w obiektach sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie w budynkach instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych - jest opodatkowana 7% stawką podatku na podstawie poz. 14 zał. nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r.w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca podkreślił, że co prawda wyżej opisany montaż został umiejscowiony w załączniku do rozporządzenia w części dotyczącej usług, to jednak Minister Finansów "nie posłużył się w tym wypadku PKWiU właściwego dla usług". W opinii Wnioskodawcy z interpretacji Ministra Finansów wynika, że zakwalifikowanie do usług czynności montażu dokonywanego przez producenta nie jest z założenia możliwe, bowiem taki montaż może być przypisany wyłącznie do PKWiU montowanego wyrobu. W ocenie Wnioskodawcy powyższe prowadzi do wniosku, iż "dostosowanie klasyfikacji do aktualnych interpretacji Ministra Finansów powinno pozostać bez wpływu na możliwość stosowania stawki 7%, o której mowa w powołanym wyżej załączniku do rozporządzenia". Taka teza jest zgodna z wykładnią celowościową ww. przepisu. Zastosowanie preferencyjnej stawki w stosunku do bezpośrednich dostawców - "montażystów" miało bowiem w założeniu obniżać koszty budownictwa mieszkaniowego. Stwierdzenie, że tego typu dostawa nie korzystałaby z obniżonej stawki byłoby sprzeczne z celem tej normy prawnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W świetle ust. 3 powołanego artykułu, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z przepisem § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.)

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak, stosownie do zapisu § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), wydanego na podstawie dyspozycji art. 41 ust. 16 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanego dalej rozporządzeniem), stawkę podatku wymienioną w ust. 41 ust. 1 ustawy, obniża się do wysokości 7% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

W poz. 14 tego załącznika wymieniono czynność montażu okien i drzwi przez producenta tych towarów, dokonywaną w obiektach, o których mowa art. 2 pkt 12 ustawy lub ich częściach, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz w lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także w obiektach sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie w budynkach instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Z zapisu art. 2 pkt 12 ustawy, wynika, że obiekty budownictwa mieszkaniowego obejmują budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca - jako producent - na podstawie umów zawartych z kontrahentami, dokonuje i zamierza dokonywać montażu okien i drzwi wyprodukowanych przez siebie, w budynkach (lub ich częściach), o których mowa w poz. 14, zał. nr 1 do ww. rozporządzenia. W związku z wątpliwościami, które - Jego zdaniem - pojawiły się w zakresie klasyfikacji takich czynności na gruncie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, przedstawił pytanie dotyczące zasadności stosowania 7% stawki podatku w odniesieniu do tych czynności.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, przytoczone regulacje z zakresu podatku od towarów i usług, w tym przede wszystkim treść poz. 14, zał. nr 1 ww. rozporządzenia, jak również przepisy odrębne należy uznać, że Wnioskodawca będzie miał prawo do zastosowania preferencyjnej, 7% stawki podatku od towarów i usług w zakresie montażu produkowanych przez siebie okien i drzwi, w wymienionych w tym przepisie określonych kategoriach budynków lub ich częściach.

Jednocześnie z uwagi na fakt, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Wnioskodawca, zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla podwykonawcy dokonującego montażu stolarki, który chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy - Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania do tego podmiotu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Końcowo informuje się, że rozstrzygnięcia w zakresie ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu dostawy okien i drzwi wraz z montażem, dokonywanej przez ich producenta, dokonano w interpretacji indywidualnej nr ITPP2/443-292b/09/MD.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, ul. Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl