ITPP2/443-291/13/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-291/13/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2013 r. (data wpływu 27 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 12 czerwca 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 0% stawki podatku do sprzedaży części do statków - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 12 czerwca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania 0% stawki podatku do sprzedaży części do statków.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Spółki jest produkcja i dostawa aparatury rozdzielczej i sterowniczej energii elektrycznej, do której zaliczają się pulpity i rozdzielnice elektryczne oraz wymagane przepisami części zamienne do ww. Rozdzielnice i pulpity służą do sterowania statkiem i zasilania wszystkich urządzeń znajdujących się na statku, odpowiedzialnych za jego ruch, pływalność, bezpieczeństwo. Spółka wykonuje powyższe urządzenia od fazy założeń technicznych, projektu i dostawy na statek. Z uwagi na specyfikację morską, pulpity i rozdzielnice muszą spełniać wymogi morskich towarzystw klasyfikacyjnych. Towarzystwa te przewidują, dla zapewnienia ciągłości pracy urządzeń na jednostce, niezbędne ilości części zamiennych dostarczanych wraz z ww. urządzeniami. Spółka dostarcza również na statki części morskiego wyposażenia elektrycznego, które montuje się jako elementy w układach napędu sterowania lub zasilania większych urządzeń, np. dźwigu na statku, systemów napędowych jednostki, sterów strumieniowych i innych systemów ogólnookrętowych. Urządzenia, o których mowa wyżej, dostarczane przez Spółkę na jednostki, muszą bezwzględnie spełniać wymogi towarzystw klasyfikacyjnych i indywidualnych, specyficznych wymagań armatora. Urządzenia te są niepowtarzalne, posiadające cechy unikatowe. Umowy zawierane są przez Spółkę ze stoczniami polskimi, kontrahentami krajowymi i zagranicznymi, którzy zawierają umowy bezpośrednio z armatorami na budowę statku lub dostawę części na statek. Zawiera umowy również bezpośrednio z armatorami na dostawę części na jednostki. Dostawa odbywa się na statki już eksploatowane, bądź będące w budowie. Części dostarczane są do środków transportu morskiego wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towaru i usług. Kontrahenci przekazują Spółce oświadczenia, że dostarczane części będą zamontowane na statkach wymienionych w tym przepisie. Miejscem dostawy części jest Polska.

W związku z powyższym zadano następujące pytania, których ostateczną treść sformułowano w uzupełnieniu wniosku.

* Czy Spółka ma prawo opodatkować dostawę części (rozdzielnic, pulpitów wraz z częściami zamiennymi do nich, wymaganymi przez przepisy oraz wyposażenie elektryczne) na statek nowo budowany lub na statek już eksploatowany, stawką podatku 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towaru i usług, w przypadku umów zawartych ze stoczniami polskimi i innymi kontrahentami krajowymi i zagranicznymi, będącymi bezpośrednimi dostawcami do armatora, ale samemu nie będącymi armatorami.

* Czy oświadczenie złożone przez zamawiającego (stocznie, firmy polskie i zagraniczne) o przeznaczeniu dostarczonych części na statek dla jednostek morskich, wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, jest wystarczające do zastosowania stawki podatku 0%.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawionym we wniosku oraz jego uzupełnieniu, z art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy od podatku od towaru i usług wynika, że stawkę 0% można stosować do dostaw części do środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych, dostarczonych bezpośrednio dla armatora, na statki wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy i wyposażenia tych statków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu.

Spółka wskazała, że dla dostaw części na jednostki eksploatowane lub nowo budowane wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, stosuje stawkę 0% na podstawie ust. 1 pkt 3 tego artykułu. Natomiast, gdy umowy na dostarczanie części (pulpitów, rozdzielnic, części zamiennych) są zawierane ze stoczniami polskimi lub innymi kontrahentami polskimi i zagranicznymi nie będącymi armatorami, opodatkowuje dostawy stawką 23%, pomimo otrzymania od kontrahenta oświadczenia o przeznaczeniu części na statek wymieniony w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy. Spółka jest podwykonawcą elementu statku.

Spółka uważa, że przy dostawie pulpitów i rozdzielnic wraz z częściami zamiennymi wymaganymi przepisami, do stoczni polskich lub innych kontrahentów krajowych, pomimo otrzymania ww. oświadczenia, nie może zastosować 0% stawki na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy, ponieważ ww. firmy nie są armatorami. Jej zdaniem, powyższy przepis odnosi się do dostaw części na statki tylko dla armatorów morskich. Spółka jest natomiast podwykonawcą. Stocznie i firmy polskie, do których dostarcza wyroby, posiadają kontrakty z armatorem na budowę nowego statku lub jego części. Dostawy urządzeń (pulpitów, rozdzielnic i wyposażenia elektrycznego) są również realizowane dla kontrahentów zagranicznych, do statków, które zawijają do polskich portów i stoczni. Kontrahenci zagraniczni również składają oświadczenia o przeznaczeniu statku mieszczącym się w katalogu art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy. Jednak Spółka uważa, że nie może zastosować 0% stawki podatku, gdyż kontrahenci ci nie są armatorami. W związku z tym, że statki te zawijają do polskich portów czasowo, Spółka nie może zastosować odpowiednich przepisów dotyczących eksportu lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów i dostawy opodatkowuje 23% stawką podatku.

Spółka jest zdania, iż w przypadku, gdy posiada oświadczenie od armatora o przeznaczeniu urządzeń na statki wymienione w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, może zastosować 0% stawkę podatku na podstawie ust. 1 pkt 3 tego artykułu - oświadczenie będzie wystarczające. Uważa, że jeśli takie oświadczenie otrzyma od stoczni i innych firm krajowych lub zagranicznych, nie może zastosować stawki 0%, gdyż ww. kontrahenci nie są armatorami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W oparciu art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W art. 7 ust. 1 ww. ustawy, ustawodawca zdefiniował dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy, stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw części do środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, i wyposażenia tych środków, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu.

W treści ust. 1 pkt 1 powołanego artykułu, zostały wymienione następujące jednostki pływające:

a.

pełnomorskie liniowce pasażerskie, pełnomorskie statki wycieczkowe i tym podobne jednostki pływające do przewozu osób; pełnomorskie promy wszelkiego typu (PKWiU ex 30.11.21.0),

b.

pełnomorskie tankowce do przewozu ropy naftowej, produktów przerobu ropy naftowej, chemikaliów oraz gazów skroplonych (PKWiU ex 30.11.22.0),

c.

pełnomorskie chłodniowce, z wyłączeniem tankowców (PKWiU ex 30.11.23.0),

d.

pozostałe statki pełnomorskie do przewozu ładunków suchych (stałych), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU ex 30.11.24.0),

e.

pełnomorskie statki rybackie, pełnomorskie statki przetwórni oraz pełnomorskie pozostałe jednostki pływające do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (PKWiU ex 30.11.31.0),

f.

pchacze pełnomorskie (PKWiU ex 30.11.32.0),

g.

statki szkolne i badawcze rybołówstwa morskiego oraz statki ratownicze morskie (PKWiU ex 30.11.33.0).

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższych niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Należy zauważyć, że przepis art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy nie uzależnia zastosowania 0% stawki podatku od podmiotu, na rzecz którego dokonywana jest sprzedaż. Decydujące znaczenie ma jedynie rodzaj środka transportu morskiego, rybołówstwa morskiego lub morskiego statku ratowniczego, dla którego następuje dostawa części i wyposażenia.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż dokonywane przez Spółkę dostawy rozdzielnic i pulpitów, części zamiennych, wyposażenia elektrycznego, bez względu na to, czy zamawiającym jest armator, czy podmiot niebędący armatorem, podlegają opodatkowaniu 0% stawką podatku. Skoro bowiem - jak wynika z wniosku - stanowią one części do statków wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy (z wniosku wynika, że są produkowane przy uwzględnieniu indywidualnych specyficznych wymagań armatora), to przy założeniu, że nie są to statki wskazane w wyłączeniach wynikających z tej regulacji, spełnione są warunki określone w ust. 1 pkt 3 ww. artykułu do zastosowania w tym przypadku preferencyjnej stawki podatku. Z uwagi na fakt, iż przepisy ustawy nie wskazują, w jaki sposób udowodnić, że dostawa części nastąpiła do statków wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, należy przyjąć, iż posiadane przez Spółkę oświadczenia zamawiających spełniają rolę dowodów w tym zakresie.

Należy wskazać, że pomimo, iż Spółka prawidłowo stwierdziła, że w przypadku dostawy ww. części na rzecz armatorów, od których otrzymała oświadczenia o ich przeznaczeniu na statki wskazane w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, może zastosować 0% stawkę podatku, ze względu na błędne stwierdzenie, iż do dostawy ww. części na rzecz kontrahentów niebędących armatorami, od których również uzyskała ww. oświadczenia nie może zastosować tej stawki podatku, oceniając stanowisko całościowo należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl