ITPP2/443-290/11/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-290/11/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2011 r. (data wpływu 25 lutego 2011 r.), uzupełnionego w dniu 13 maja 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego przez podatnika korzystającego ze zwolnienia od podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 13 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego przez podatnika korzystającego ze zwolnienia od podatku.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie od dnia 1 sierpnia 1999 r. do 31 grudnia 2009 r. było czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jego działalność polega na realizacji zadań statutowych, które nie stanowią działalności gospodarczej i nie są działaniami komercyjnymi przynoszącymi zysk.

Działalność ta polega na:

1.

kreowaniu wizerunku Regionu jako atrakcyjnego turystycznie,

2.

integracji środowisk samorządu terytorialnego, gospodarczego i zawodowego oraz instytucji zainteresowanych rozwojem ziemi.

W dniu 18 grudnia 2009 r. Stowarzyszenie złożyło w urzędzie skarbowym "zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R (9), zaznaczając w części C.1 pole 30 - Podatnik będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy. Stowarzyszenie spełniło warunek zawarty w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r., tj. wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym - 2009 r. kwoty 50 000 zł. Spełniło też drugi warunek skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, określony w art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, dotyczący pisemnego zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego do 15 stycznia 2010 r. o zamiarze skorzystania ze zwolnienia w 2010 r. W ten sposób od dnia 1 stycznia 2010 r. jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, ale korzystającym ze zwolnienia. Nie składa deklaracji VAT-7, nie prowadzi też ewidencji dla potrzeb podatku od towarów i usług. W 2010 r. wartość sprzedaży opodatkowanej Stowarzyszenia nie przekroczyła 100 000 zł albo 150 000 zł, co spowodowałoby obowiązek ponownego zarejestrowania jako podatnik podatku VAT (art. 113 ust. 1). W 2011 r. Stowarzyszenie nadal korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Jego działalność jest wyłącznie działalnością statutową, na którą pozyskuje środki od członków w postaci składek członkowskich i z finansowania projektów unijnych. Według PKD z 2007 r. jest ona sklasyfikowana jako 9499z. Dla potrzeb prowadzenia działalności Stowarzyszenie dokonuje zakupów materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych i innych usług specjalistycznych zleconych, zakupu mebli biurowych, sprzętu technicznego. Zakupy te potwierdzone są fakturami VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie, jako podmiot korzystający ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 113 ust. 1 ustawy, może odliczać w 2011 r. podatek naliczony zawarty w fakturach zakupu.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek naliczony nie podlega odliczeniu, gdyż Stowarzyszenie w 2011 r. nadal korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 113 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. wszedł w życie art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666), który zmienił brzmienie art. 113 ust. 1, określając, iż zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, kwotę o której mowa w art. 113 ust. 1, dla 2010 r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł. Natomiast w myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy, w 2010 r. podatnicy, u których łączna wartość sprzedaży opodatkowanej w 2009 r. była wyższa niż 50 000 zł i nie przekroczyła 100 000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego w terminie do dnia 15 stycznia 2010 r. Wskazać jednocześnie należy, iż kwota, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w 2009 r. wynosiła 50.000 zł.

W myśl art. 96 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zgodnie z ust. 4 ww. artykułu, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy, gdyż nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny, z uwagi na korzystanie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Aleja Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl