ITPP2/443-288/08/PS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-288/08/PS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2008 r. (data wpływu 25 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca opodatkowania usług logistycznych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2008 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia miejsca opodatkowania usług logistycznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka świadczy usługi organizowania targów poza terytorium kraju, na terenie państw trzecich oraz na terytorium Unii Europejskiej. Usługi te świadczone są na rzecz odbiorców mających siedzibę w Polsce. W skład usługi wchodzą:

* wynajem stoiska wystawienniczego

* organizacja transportu

* organizacja noclegów

* ubezpieczenie

* pozostałe usługi logistyczne - organizacja pobytu na terenie kraju, w którym się odbywają targi (w tym wizy, wyżywienie i inne)

* świadczenie dodatkowych usług związanych ze stoiskiem wystawienniczym (dodatkowe wyposażenie stoiska wystawienniczego, dodatkowy wpis do katalogu, hostessy itp.)

Usługi świadczone są kompleksowo, jak również osobno, (np. organizacja tylko transportu na targi, tylko hostessy, tylko noclegi, itp.).

Spółka wystawiła fakturę dla polskiego kontrahenta za usługi logistyczne, w których skład weszły:

* noclegi w hotelu z wyżywieniem

* ubezpieczenie

* transport w kraju gdzie odbywają się targi

* przeloty w obie strony

Kontrahent zamówił stoisko targowe od innej firmy, od Wnioskodawcy zamówił ww. część logistyczną. Spółka wystawiła fakturę za usługi niepodlegające opodatkowaniu (art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca miał prawo wystawić fakturę za usługi logistyczne - nocleg z wyżywieniem, transport, ubezpieczenie, bez usługi głównej (wynajem stoiska wystawienniczego), jako czynność niepodlegającą opodatkowaniu.

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi związane z organizacja targów i wystaw związane są z nieruchomościami i są wykazywane na fakturze jako niepodlegające opodatkowaniu, ponieważ usługi te opodatkowane są w miejscu położenia nieruchomości. Organizacja transportu i noclegu oraz usługi dodatkowe, wcześniej wymienione, zostały przez Wnioskodawcę zakwalifikowane jako usługa dodatkowa do usługi głównej - wynajem stoiska wystawienniczego (usługę tą świadczy inna firma), dlatego została potraktowana jako niepodlegająca opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie organizacji targów poza terytorium kraju, na terenie Unii Europejskiej, jak i poza nią. Usługi te Wnioskodawca świadczy wystawcom mającym siedzibę na terenie Polski.

W przypadku świadczenia usług podstawowe znaczenie dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług ma określenie miejsca świadczenia danej usługi.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 27 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Od powyższej zasady przewidziano jednak szereg odstępstw, w zależności od rodzaju wykonywanej usługi. Takim odstępstwem jest m.in. przyjęcie, zgodnie z ust. 2 pkt 1 powołanego artykułu, iż w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.

Wyjątek określony w cyt. art. 27 ust. 2 pkt 1 ma zastosowanie w przypadku, gdy świadczona usługa ma charakter usługi kompleksowej i obejmuje swoim zakresem wynajem powierzchni wystawienniczej. Kompleksowość usługi oznacza bowiem, że usługa obejmuje swoim zakresem usługę główną, tj. wynajem powierzchni wystawienniczej, a także pewne usługi powiązane - w przedmiotowej sprawie nocleg z wyżywieniem, transport, ubezpieczenie. Wynajem powierzchni wystawienniczej w świetle ww. przepisu jest usługą związaną z nieruchomością. W takich właśnie okolicznościach w celu określenia miejsca świadczenia, usługi dodatkowe mogą być traktowane jako usługi związane z usługą główną. Oznacza to, iż miejscem świadczenia ww. usług wraz z wynajmem powierzchni wystawienniczej jest miejsce położenia nieruchomości, bez względu na rzecz jakiego podmiotu gospodarczego będą świadczone.

Natomiast do ustalenia miejsca świadczenia usług cząstkowych, związanych z organizowaniem targów, które nie mają charakteru kompleksowego, gdyż nie obejmują wynajmu powierzchni wystawienniczej, zastosowanie mają właściwe przepisy art. 27 - 28 ustawy o podatku od towarów i usług. Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że dla kontrahenta posiadającego siedzibę w Polsce świadczy tylko ww. usługi cząstkowe, których zakres nie obejmuje usługi głównej - wynajmu powierzchni wystawienniczej. Oznacza to, że nie został spełniony warunek określony w art. 27 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, polegający na związku świadczonych usług z nieruchomością, w odniesieniu do usługi logistycznej, na którą składają się poszczególne usługi cząstkowe.

Mając na uwadze powyższe, w celu określenia miejsca świadczenia usług cząstkowych należy wziąć pod uwagę ogólną regułę wyrażoną w przepisie art. 27 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to w przedmiotowej sprawie, że ww. usługi podlegają opodatkowaniu w Polsce wg stawki 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl