ITPP2/443-286B/08/RS - Czy wykonawcy lub podwykonawcy świadczący usługi budowlane w zakresie kompleksowej realizacji inwestycji pod nazwą „budowa zespołu budynków apartamentowi-hotelowych” mają prawo do zastosowania stawki 7%?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-286B/08/RS Czy wykonawcy lub podwykonawcy świadczący usługi budowlane w zakresie kompleksowej realizacji inwestycji pod nazwą „budowa zespołu budynków apartamentowi-hotelowych” mają prawo do zastosowania stawki 7%?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2008 r. (data wpływu 25 marca 2008 r.) uzupełnionym pismami z dnia 29 kwietnia 2008 r. i 26 maja 2008 r. oraz 5 czerwca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na roboty budowlane - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2008 roku został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 29 kwietnia 2008 r. i 26 maja 2008 r. oraz 5 czerwca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na roboty budowlane.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka (podatnik podatku od towarów i usług) dokonała zakupu gruntu pod zabudowę, w celu realizacji inwestycji pod nazwą "budowa zespołu budynków apartamentowo-hotelowych". W obiekcie, którego realizację rozpoczęto w bieżącym r., zaprojektowano 196 lokali wraz z przynależnymi miejscami postojowymi w hali garażowej. Każdy lokal (apartament) składa się z pokoju dziennego z aneksem kuchennym, pokoju sypialnego, łazienki i przedpokoju. Przedmiotowe lokale są budowane jako lokale mieszkalne, które wykorzystywane będą przez ich nabywców do zamieszkania lub wynajmowane na cele mieszkaniowe. Powierzchnia żadnego z lokali nie przekraczać będzie 150 m2. Usługi budowlane świadczone przez wykonawców lub podwykonawców w zakresie realizacji inwestycji pod nazwą "budowa zespołu budynków apartamentowi-hotelowych" dotyczyć będą budynku zakwalifikowanego do PKOB 121. Roboty będą obejmowały zarówno wznoszenie budynku, jak również infrastrukturę towarzyszącą np. drogi, podjazdy, parkingi itp. Zakres robót w obiekcie obejmie lokale mieszkalne oraz użytkowe (jeżeli nabywcy przeznaczą je na cele turystyczno-hotelowe).

W związku z powyższym, w piśmie z dnia 26 maja 2008 roku, zadano następujące pytanie:

Czy wykonawcy lub podwykonawcy świadczący usługi budowlane dla Spółki w zakresie kompleksowej realizacji przedmiotowej inwestycji pod nazwą "budowa zespołu budynków apartamentowi-hotelowych" mają prawo do zastosowania stawki 7%?

Zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez wykonawcę i podwykonawców usługi, tj. roboty budowlano-montażowe dotyczą obiektu, który został zakwalifikowany wg PKOB do działu 12 i ma służyć celom mieszkalnym. Stawką właściwą dla wykonywanej usługi w odniesieniu do lokali mieszkalnych jest 7%, w odniesieniu do lokali użytkowych oraz infrastruktury towarzyszącej jest 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Z treści art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), wynika, że podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone do wysokości 7%, 3% i 0%.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ww. ustawy 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W myśl art. 41 ust. 12a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 roku, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12b powołanego artykułu nie zalicza się budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300m2 oraz lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

Ponadto zgodnie z § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 roku stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

*

w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

W tym miejscu należy wskazać na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008 roku, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Zatem, dla właściwego zdefiniowania pojęcia obiektu budownictwa mieszkaniowego, a co za tym idzie stosowania odpowiedniej stawki podatkowej, należy uwzględniać regulacje wynikające z wyżej przywołanego art. 2 pkt 12.

Z przytoczonych regulacji prawnych wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług w odniesieniu do usług budowlanych ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem. W powołanym wyżej art. 41 ust. 12 ustawy oraz w § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 roku ustawodawca opodatkował obniżoną stawką w wysokości 7% roboty budowlane wyłącznie na lokale mieszkalne znajdujące się w budynku o PKOB 121, jak i całość obiektów budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanego w dziale 11, i tym samym wyłączył roboty w odniesieniu do obiektu o PKOB 12. Powyższe potwierdza, że w powołanych przepisach, odniesiono się wyłącznie do lokali mieszkalnych, a nie do obiektu (jako całości) o charakterze niemieszkalnym sklasyfikowanym w PKOB w dziale 12.

Z treści wniosku wynika, że przedmiotem robót budowlanych będzie obiekt o PKOB 121, w którym znajdować się będą lokale mieszkalne oraz użytkowe. Wobec powyższego realizowana inwestycja dotyczy obiektu jako całości, a nie budowy samego lokalu mieszkalnego lub użytkowego. Biorąc pod uwagę, wskazaną przez Spółkę klasyfikację obiektu (PKOB 121), uznać należy, że usługi budowlane wykonane do całość obiektu będą opodatkowane stawką 22%, a nie jak błędnie wskazała w swoim stanowisku Spółka w rozbiciu na lokale mieszkalne 7% i użytkowe 22%.

Ponadto, mając na uwadze cytowane normy należy stwierdzić, że preferencyjna, 7% stawka podatku nie znajduje zastosowania do budowy obiektów infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Zauważa się, że w przedmiotowej sprawie infrastruktura towarzysząca, tj. drogi, parkingi i podjazdy nie są związane z budownictwem mieszkaniowym, gdyż nie dotyczą obiektów o których mowa w art. 2 pkt 12 czyli sklasyfikowanym w dziale 11 PKOB. Wobec powyższego roboty budowlane z nią związane podlegają opodatkowaniu także według stawki 22%.

Reasumując, biorąc pod uwagę opisane zdarzenie przyszłe, jak i przytoczone przepisy stwierdzić należy, że usługi budowlane związane z budową zespołu budynków apartamentowo-hotelowych (PKOB 121) objęte są 22% stawką podatku od towarów i usług.

Ponadto, mając na uwadze fakt, że stroną wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest Spółka jako nabywca usług, zaznacza się, iż interpretacja nie ma mocy wiążącej dla wykonawcy jak i podwykonawcy zleconych czynności, którzy chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinni wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie. W konsekwencji regulacje zawarte w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa nie będą miały zastosowania dla tych podmiotów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 - Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl