ITPP2/443-280/14/PS - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-280/14/PS Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2014 r. (data wpływu 4 marca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 11 kwietnia 2014 r. (data wpływu), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "W." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 11 kwietnia 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "W.".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie, objętego PROW na lata 2007-2013 pn. "W.". W ramach projektu dokonano zakupu:

* laptopa i rzutnika;

* gablot wystawienniczych i muzealnych;

* szafy metalowej;

* rolet okiennych;

* książki - kroniki;

* materiałów do przygotowania ekspozycji;

* poczęstunku na inaugurację izby.

Przy realizacji projektu zebrano różnego rodzaju eksponaty dotyczące historii i tradycji Gminy oraz zorganizowano i urządzono trwałą wystawę tych eksponatów w trzech pomieszczeniach użyczonych w ramach partnerstwa przez Urząd Gminy. Stowarzyszenie nie świadczy żadnych usług odpłatnych, nie jest podatnikiem VAT i nie ma możliwości odzyskania tego podatku. Wydatki poniesione na realizację przedmiotu operacji są dokumentowane fakturami VAT, wystawionymi na Stowarzyszenie, które nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarowi usług. Wydatki poniesione w ramach ww. projektu służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanych operacji 4.13 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla małych projektów w ramach Osi 4 PROW 2007-2013 Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "W.".

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując operacje 4.13 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla małych projektów w ramach Osi 4 Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z wydatkami poniesionymi na ww. projekt. Na podstawie art. 15 ustawy z dnia 11 marca.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) nie jest podatnikiem VAT. Stowarzyszenie nie świadczy żadnych usług odpłatnych, nie wykonuje działalności opodatkowanej określonej w art. 5 ww. ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści ww. przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego przy zakupach dokonanych w związku z realizacją projektu na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż - jak wynika z treści wniosku - nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny, a efekty projektu nie mają związku z wykonywanymi przez nie czynnościami opodatkowanymi.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl