ITPP2/443-280/11/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-280/11/AK

Rodzaj dokumentu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Sygnatura

ITPP2/443-280/11/AK

Data

2011.05.11

Autor

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat

Podatek od towarów i usług -> Wysokość opodatkowania -> Zwolnienia -> Zwolnienie od podatku

Słowa kluczowe

usługi szkoleniowe

zwolnienia z podatku od towarów i usług

Istota interpretacji

Posiadanie przez Spółkę statusu niepublicznej jednostki systemu oświaty, uprawnia do zwolnienia od podatku wykonywanych przez nią czynności, jeżeli mieszczą się one w zakresie przedmiotowym tej regulacji, tj. dotyczą kształcenia i prowadzone są w ramach wpisu do stosownej ewidencji.

Wniosek ORD-IN 531 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2011 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi Ośrodek Kształcenia Zawodowego na podstawie art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Ośrodek został wpisany do ewidencji placówek oświaty pozaszkolnej i prowadzi kursy i seminaria z zakresu: obsługi komputera, szkolenia z zakresu BHP, przygotowawcze do egzaminów na tytuł mistrza w zawodzie, ze szczególnym uwzględnieniem fryzjerstwa, języków obcych na różnych poziomach nauczania, szkolenia z zakresu przedsiębiorczości i organizacji, ratownictwa medycznego, masażu, akupresury i refleksoterapii, kurs stylizacji paznokci. Ośrodek z dniem 21 maja 2007 r., decyzją Kuratora Oświaty, uzyskał akredytację w zakresie kursu zawodowego dla zawodu "Fryzjer".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka organizując kursy i seminaria typu: kursy masażu (m.in. relaksacyjnego, sportowego, funkcjonalnego i terapii manualnej, masażu odmładzającego twarz), kursy fryzjerstwa, kursy ratownictwa medycznego, kurs stylizacji paznokci, może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26-29 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazującego, że Ośrodek Kształcenia Zawodowego na podstawie art. 82 ustawy o systemie oświaty został wpisany przez Urząd Miejski do ewidencji placówek oświaty pozaszkolnej, w sytuacji, jeżeli dany wpis kwalifikuje Ośrodek do jednostek objętych systemem oświaty - zgodnie z art. 2 ustawy o systemie oświaty - to cała działalność Ośrodka korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy. Ponadto organizowany kurs zawodowy "Fryzjer", na który Ośrodek posiada akredytację Kuratora Oświaty, podlega również zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1, wprowadzonym do ustawy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), którego zdanie wstępnie zostało zmienione art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W świetle art. 2 pkt. 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Według art. 82 ust. 1 ustawy o systemie oświaty, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

* oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Regulacje art. 43 ust. 1 pkt 26 i 29 ustawy stanowią implementacje prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym "Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym", co oznacza, iż usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja "interesu publicznego", nie zostały również określone podmioty, które mogą działać "w interesie publicznym". Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa, jaki i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu "interesu publicznego".

W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem "pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika" (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Z przestawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że na podstawie art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Spółka prowadzi Ośrodek Kształcenia Zawodowego. Ośrodek został wpisany do ewidencji placówek oświaty pozaszkolnej. Prowadzi kursy i seminaria z zakresu: obsługi komputera, szkolenia z zakresu BHP, przygotowawcze do egzaminów na tytuł mistrza w zawodzie, ze szczególnym uwzględnieniem fryzjerstwa, języków obcych na różnych poziomach nauczania, szkolenia z zakresu przedsiębiorczości i organizacji, ratownictwa medycznego, masażu, akupresury i refleksoterapii, kurs stylizacji paznokci. Decyzją Kuratora Oświaty Ośrodek uzyskał akredytację w zakresie kursu zawodowego dla zawodu "Fryzjer".

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane regulacje ustawy o podatku od towarów i usług, w tym przede wszystkim treść art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) uznać należy, iż posiadanie przez Spółkę statusu niepublicznej jednostki systemu oświaty, uprawnia do zwolnienia od podatku wykonywanych przez nią czynności, jeżeli mieszczą się one w zakresie przedmiotowym tej regulacji, tj. dotyczą kształcenia i prowadzone są w ramach wpisu do stosownej ewidencji.

W sytuacji, gdy kurs dla zawodu "Fryzjer" również wykonywany jest w ramach tego wpisu, art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy, jako przepis szczególny w stosunku ww. regulacji nie ma zastosowania.

Wobec faktu, iż Spółka przedstawiając własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego wskazała, iż świadczenie usług szkoleniowych w zakresie zawodu "Fryzjer" podlega również zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b) ustawy, jakkolwiek potwierdzając, iż korzystają one ze zwolnienia, z uwagi na powołanie błędnej podstawy prawnej, uznano je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl