ITPP2/443-280/08/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-280/08/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2008 r. (data wpływu 21 marca 2008 r.) uzupełnione pismem z dnia 18 czerwca 2008 r. (data wpływu 23 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania udzielonych premii pieniężnych oraz sposobu ich dokumentowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania udzielonych premii pieniężnych oraz sposobu ich dokumentowania.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza w ramach prowadzonej działalności przyznać premie pieniężne (bonusy pieniężne) swoim kontrahentom w trzech różnych przypadkach, tj. w razie:

a.

osiągnięcia określonego obrotu zakupowego, tj. zakupu przez kontrahenta oferowanego towaru o określonej wartości - za przekroczenie przez kontrahenta określonej wartości obrotu (zakupów) oferowanych przez Spółkę towarów kontrahentowi należny będzie bonus pieniężny (premia pieniężna),

b.

konkretnego zakupu oferowanego przez nas towaru przez kontrahenta - Spółka przyznaje kontrahentowi bonus pieniężny (premie pieniężną) za dokonanie zakupu konkretnej partii towarów,

c.

zakupów przez kontrahenta towarów firmy przez określony czas - bonus pieniężny (premia pieniężna) przyznawana jest z tytułu zakupów towarów dokonywanych przez klienta w określonym czasie (np. miesięcznym, kwartalnym, rocznym).

Wyżej wymienione premie należne będą kontrahentom Spółki po dokonaniu zakupu (dostawie) towarów. Warunki wypłacania premii Spółka zamierza określić z góry w umowach z danymi kontrahentami tak, aby wiedzieli na jakie premie (bonusy) pieniężne mogą liczyć w trakcie współpracy handlowej ze Spółką.

W piśmie uzupełniającym opis zdarzenia przyszłego wskazano, iż udzielane przez Spółkę premie pieniężne nie są związane z konkretnymi dostawami lecz konkretnym odbiorcą. Udzielona premia przyznawana jest za jakiś czasookres lub wysokość obrotu, również w sytuacji, gdy dotyczy zakupu konkretnej partii towarów, wówczas premia odnosi się do wysokości - wartości zakupu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy udzielenie ww. premii (bonusów) pieniężnych jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Jak należy dokumentować wypłatę tych bonusów (premii) pieniężnych (notą księgową czy fakturą).

Zdaniem Wnioskodawcy, żaden z trzech wyżej opisanych przypadków wypłacania premii pieniężnych na podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie jest to ze strony Wnioskodawcy żadna usługa na rzecz kontrahenta, jak również kontrahent spełniając ww. warunki otrzymania premii nie świadczy żadnej usługi. Nie ma zatem do czynienia z usługą w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 8 ustawy. Potwierdza to orzeczenie NSA z dnia 6 lutego 2007 r. sygn. akt I FSK 94/06, zgodnie z którym "osiągnięcie przez nabywcę towarów określonej umownie wielkości obrotów (zakupów) z danym sprzedawcą nie stanowi usługi, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem wypłacana temu nabywcy premia (bonus) za uzyskanie danego pułapu obrotów, nie jest wynagrodzeniem za świadczenie usług".

W ocenie Wnioskodawcy udzielenie (przekazanie) kontrahentowi premii pieniężnej (bonusu pieniężnego w trzech ww. przypadkach) jest obojętne z punktu widzenia podatku od towarów i usług, tj. nie podlega obowiązkowi opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dokonywanie przez kontrahenta zakupów, jak i terminowe regulowanie zapłaty, mieści się w zakresie dostawy towarów i za niedopuszczalne uznać należy opodatkowanie tej samej transakcji po obu jej stronach, raz jako dostawy towarów, drugi raz jako usługi. Stosowanie zatem do powyższego prawidłowe będzie dokumentowanie wypłaty premii (bonusów) pieniężnych notą obciążeniową, którą powinien wystawić kontrahent Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług określają przepisy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, świadczeniem usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Natomiast w myśl postanowień art. 29 ust. 4 ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 16 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), zgodnie z którym gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Zatem w przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.

Występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Z treści wniosku wynika, iż premie pieniężne (bonusy) wypłacane są przez Wnioskodawcę za osiągnięcie przez kontrahentów Spółki określonej wartości zakupów, za zakup w określonej wysokości konkretnego towaru, bądź za dokonywanie zakupów przez określony czas, przy czym jak wynika z pisma uzupełniającego wniosek, we wszystkich przypadkach premie te (bonusy) nie są związane z konkretnymi dostawami, lecz z konkretnymi odbiorcami.

Premia pieniężna, która nie może być uznana za rabat stanowi rodzaj wynagrodzenia dla nabywcy za świadczone na rzecz dostawcy usługi. Jest to relacja zobowiązaniowa, zależna od określonego zachowania nabywcy, którą na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług należy uznać za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 cyt. wyżej ustawy. To powoduje, że czynność ta po stronie nabywcy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Dla udokumentowania powyższych transakcji zastosowanie znajdą przepisy art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, w myśl którego podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane które powinny zawierać oraz sposób i okres ich przechowywania zostały określone w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798).

Reasumując, należy stwierdzić, iż w przedstawionym stanie faktycznym przekazanie przez Wnioskodawcę swoim kontrahentom premii pieniężnych - jakkolwiek po Jego stronie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a tym samym nie rodzi obowiązku wystawienia faktury VAT - powoduje powstanie obowiązku podatkowego u tych kontrahentów z tytułu podlegającego opodatkowaniu odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Otrzymanie przedmiotowych premii pieniężnych, winno być potwierdzone przez kontrahentów Wnioskodawcy - o ile są to podatnicy podatku od towarów i usług - fakturą VAT, wystawioną zgodnie z uregulowaniami art. 106 ust. 1 cyt. ustawy.

Wskazać jednak należy, iż w sytuacji, kiedy kontrahent jedną transakcją dokona zakupu takiej ilości (wartości) konkretnego towaru, że wyczerpie przesłanki uprawniające go do otrzymania premii pieniężnej, obniżenie ceny będzie miało charakter zmniejszającego obrót rabatu, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, a nie wynagrodzenia dla nabywcy za świadczone na rzecz dostawcy usługi.

Końcowo stwierdzić należy, iż powołany przez Spółkę we wniosku wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007 r. sygn. akt I FSK 94/06 nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii, jest ono rozstrzygnięciem w konkretnej sprawie i tylko do niej się zawęża, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa, którymi na terytorium RP są zgodnie z art. 87 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483) Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia. Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, a orzeczenia sądów podejmowane są w oparciu o zebrany materiał dowodowy, dlatego trudno jest określić w jakim stopniu przedstawiona sprawa będąca przedmiotem rozstrzygnięcia sądu oraz sytuacja Strony przedstawiona we wniosku jest tożsama. Aby można było utożsamić dany wyrok musiałby on zapaść w sprawie o identycznym stanie faktycznym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl