ITPP2/443-28/08/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-28/08/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 20 grudnia 2007 r. (data wpływu 14 stycznia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 marca 2008 r. (data wpływu 26 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "Wyposażenie jednego nowego miejsca pracy dla osoby niepełnosprawnej - pracownik gospodarczy/konserwator" niezwiązanego z czynnościami opodatkowanymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "Wyposażenie jednego nowego miejsca pracy dla osoby niepełnosprawnej - pracownik gospodarczy/konserwator" niezwiązanego z czynnościami opodatkowanymi.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Urząd w B. uzyskał dofinansowanie ze środków PFRON projektu "Wyposażenie jednego nowego miejsca pracy dla osoby niepełnosprawnej - pracownik gospodarczy/konserwator" w ramach realizowanego programu pod nazwą "Program wyrównywania różnic między regionami". W ramach tej umowy został zakupiony sprzęt m.in. kosiarka samojezdna, odśnieżarka rotacyjna, przyczepa do kosiarki, kosa spalinowa, wiertarka itp. Zakupiony sprzęt będzie użytkowany do utrzymania czystości, porządku, zieleni w gminie, a także do drobnych, bieżących napraw w budynku Urzędu. Sprzęt nie będzie wykorzystywany do świadczenia usług, ani do żadnej działalności gospodarczej. W piśmie uzupełniającym opis stanu faktycznego Wnioskodawca wyjaśnił, iż zakupione towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Urząd, jako beneficjent projektu "Wyposażenie jednego nowego miejsca pracy dla osoby niepełnosprawnej - pracownik gospodarczy/konserwator" ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT dokumentujących zakup sprzętu.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Urząd, jako jednostka samorządu terytorialnego zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, zwolniona jest od podatku, jeżeli wykonuje czynności związane z zadaniami publicznymi nałożonymi odrębnymi przepisami, wykonywanymi w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, z wyłączeniem czynności, które są wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Urząd jako jednostka organizacyjna gminy działa przede wszystkim na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Art. 2 ust. 1 cytowanej ustawy mówi, że gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Art. 6 ust. 1 mówi, że do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym. Zadania własne gminy zostały określone w art. 7 ust. 1 tejże ustawy, do których należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, poprzez realizację spraw w zakresie m.in. utrzymania porządku, czystości, zieleni gminnej, utrzymania obiektów gminnych.

Stosownie do zapisów art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Reasumując Wnioskodawca stwierdził, iż nie może skorzystać z odliczenia podatku od towarów i usług, ponieważ czynności jakie wykona w ramach realizacji projektu są zadaniami własnymi gminy, czyli zadaniami publicznymi, które są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, a podatek ten jest kosztem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl