ITPP2/443-277A/08/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-277A/08/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2008 r. (data wpływu 21 marca 2008 r.) uzupełnionym pismami z dnia 25 kwietnia, 5 maja oraz 12 czerwca 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wpływów od najemców lokali z tytułu czynszu oraz opłat za "media" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 25 kwietnia, 5 maja oraz 12 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wpływów od najemców lokali z tytułu czynszu oraz opłat za "media".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie zawartej z Gminą i Miastem umowy o zarządzanie zasobami lokalowymi, sprawuje zarząd tymi zasobami, za który otrzymuje miesięczne wynagrodzenie. Za powyższą usługę wystawia dla Gminy fakturę VAT. Stanowi to obrót Spółki, który podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (zarządzanie gminnymi lokalami mieszkalnymi stawka zw., zarządzanie gminnymi lokalami użytkowymi stawka 22%).

Oprócz ww. usług zarządzania Spółka świadczy również inne usługi, a mianowicie: wywóz nieczystości stałych, dostawa wody i odprowadzanie ścieków, utrzymanie zieleni, selektywna zbiórka odpadów, usługi transportowe. Z najemcami lokali gminnych Spółka zawiera - w imieniu i na rzecz Gminy i Miasta - umowy najmu i dzierżawy oraz umowy na dostawę energii elektrycznej, energii cieplnej, dostawę wody i odprowadzenie ścieków, usuwanie nieczystości stałych. Działając również w imieniu i na rzecz Gminy i Miasta Spółka nabywa od dostawców zewnętrznych energię elektryczną i cieplną. Zakupy te dokumentowane są fakturami VAT wystawionymi na Spółkę. Obciążeń najemców i dzierżawców z tytułu najmu przedmiotowych lokali (stanowiących własność Gminy i Miasta) oraz dostawy wskazanych wyżej "mediów" (energii elektrycznej, energii cieplnej, dostawy wody i odprowadzenia ścieków, usuwania nieczystości stałych) dokonuje Gmina i Miasto, która wystawia faktury. Natomiast Spółka wystawia na rzecz Gminy i Miasta faktury VAT z tytułu świadczonych przez siebie usług w zakresie wywozu nieczystości stałych, dostawy wody i odprowadzania ścieków oraz za "media" nabyte od dostawców zewnętrznych. Faktury te wystawiane są według wartości wynikających z faktur wystawionych wcześniej przez Gminę i Miasto dokumentujących obciążenie najemców i dzierżawców lokali gminnych. Wartości tych faktur znane są Spółce poprzez fakt, iż prowadzi Ona na zlecenie Gminy i Miasta obsługę finansowo-księgową w zakresie lokali gminnych. Dostawa "mediów" na rzecz Gminy i Miasta jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Co pół roku Spółka dokonuje korekty obciążeń za ww. usługi na podstawie rozliczenia najemców i dzierżawców z faktycznego ich zużycia. Za czynsz i dostarczane "media" przez Gminę i Miasto najemcy i dzierżawcy dokonują płatności na rzecz Spółki, która przekazuje je na rachunek bankowy Gminy i Miasta.

W związku z powyższym w piśmie z dnia 12 czerwca 2008 r. Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy wpływy otrzymywane na konto Spółki z tytułu czynszu za najem i dzierżawę oraz opłaty z tytułów "mediów" naliczane przez Gminę i Miasto najemcom i dzierżawcom gminnych lokali mieszkalnych i użytkowych (którymi zarządza Spółka w imieniu i na rzecz Gminy i Miasta) w wystawionych przez Gminę i Miasto fakturach, stanowią obrót własny Spółki i podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Spółki wpływy z tytułu najmu i dzierżawy oraz opłat za dostawę mediów dotyczące gminnych lokali mieszkalnych i użytkowych nie stanowią obrotu dla Spółki i nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W oparciu o art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług - zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 powołanej ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 2 pkt 22 sprzedażą jest m.in. odpłatna dostawa towarów i świadczenie usług na terytorium kraju. Zatem w zestawieniu z zapisem art. 29 ust. 1, obrotem jest kwota należna m.in. z tytułu świadczenia usług.

Biorąc pod uwagę zapis art. 29 ust. 1 ustawy, należy wskazać, że kwotą należną z tytułu dokonanej sprzedaży, a więc np. wyświadczonej usługi, jest wartość wykazana na fakturze stanowiąca wynagrodzenie za dokonaną sprzedaż, a nie kwota w postaci środków finansowych, które będą wpływać na rachunek bankowy.

Umowa najmu jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony - zarówno wynajmującego, jak i najemcę - określone przepisami obowiązki. Jak wynika z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) oddanie rzeczy innej osobie do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony na podstawie umowy najmu związane jest z wzajemnym świadczeniem najemcy polegającym na zapłacie umówionego czynszu. Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie lokalu użytkowego lub mieszkalnego przez jego najemcę.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zawiera z najemcami umowy najmu i dzierżawy w imieniu i na rzecz Gminy i Miasta. Właścicielem zasobów lokalowych jest Gmina i Miasto, która wystawia faktury m.in. z tytułu czynszu. Zatem kwota należna z tytułu czynszów (wartość - wynikająca z faktury), jak i w konsekwencji powyższego wpływy na konto Spółki, które odprowadzane są na rachunek bankowy Gminy i Miasta nie są kwotami należnymi, o których mowa w art. 29 ust. 1 i tym samym nie stanowią dla Spółki obrotu, który podlegałby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż Spółka nie świadczy usługi w zakresie wynajmu lub dzierżawy zasobów lokalowych.

W przypadku opłat za media, należy zauważyć, iż dotyczą one zarówno usług bezpośrednio świadczonych przez Spółkę (usługi w zakresie wywozu nieczystości stałych, dostawy wody i odprowadzania ścieków) oraz energii elektrycznej i cieplnej zakupionej przez Spółkę w imieniu i na rzecz Gminy i Miasta od dostawców zewnętrznych. Wobec powyższego kwotą należną dla Spółki, jest wyłącznie ta część kwoty jaka stanowi wynagrodzenie za świadczone przez nią usługi w zakresie wywozu nieczystości stałych, dostawy wody i odprowadzania ścieków, które to podlegają opodatkowaniu.

W przypadku energii elektrycznej i cieplnej, zauważa się, że Spółka dokonuje jedynie alokacji kosztów nabytych w imieniu i na rzecz Gminy i Miasta mediów. Zarządca, w tym przypadku Spółka, zawierając w imieniu i na rzecz Gminy i Miasta umowę na dostawę energii elektrycznej i cieplnej, nie staje się nabywcą (odbiorcą) przedmiotowych usług, a pozostaje jedynie reprezentantem nabywcy, gdyż to Gmina i Miasto jest nabywcą tych usług. Zatem w świetle powyższego, czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując, należy uznać, że kwoty należne wynikające z faktur wystawianych przez Gminę i Miasto, a w konsekwencji tego wpływy na konto Spółki z tytułu czynszu jak i za media w części w jakiej dotyczą energii elektrycznej i cieplnej, nie stanowią obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 i tym samym nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast kwoty należne z tytułu mediów w części stanowiącej wynagrodzenie za świadczone przez Spółkę usługi w zakresie wywozu nieczystości stałych, dostawy wody i odprowadzania ścieków są kwotami należnymi z tytułu sprzedaży dokonanej przez Spółkę, a więc są jej obrotem, który podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl