ITPP2/443-275/10/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-275/10/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2010 r. (data wpływu 22 marca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 19 maja 2010 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania instalacji wodociągowej na rzecz Urzędu Miasta - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 19 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania instalacji wodociągowej na rzecz Urzędu Miasta.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie naprawy i konserwacji pojazdów samochodowych. Ewidencja księgowa prowadzona jest w księdze przychodów i rozchodów, z zachowaniem zasady "memoriałowej". W 2008 r. cztery podmioty, w tym również Spółka, realizowały wspólne przedsięwzięcie polegające na wykonaniu instalacji dostarczającej wodę niezbędną do prowadzenia działalności gospodarczej przez te podmioty. Bez tej instalacji funkcjonowanie Spółki nie byłoby możliwe.

Jeden z tych podmiotów (inny niż Spółka) pełnił rolę koordynatora i płatnika dla wykonawcy instalacji wodociągowej. Koordynator ten wystawiał faktury dla pozostałych podmiotów biorących udział w przedsięwzięciu, w tym dla Spółki, stosownie do ponoszonych kosztów związanych z realizacją zadania. Instalacja wodociągowa po jej wykonaniu i sprawdzeniu, została przekazana nieodpłatnie na rzecz Urzędu Miasta. Terminarz zdarzeń związanych z realizacją przedsięwzięcia był następujący:

* 26 września 2008 r. Spółka otrzymała fakturę na kwotę brutto 1.861,72 zł,

* 4 listopada 2008 r. Spółka otrzymała fakturę na kwotę brutto 22.875,00 zł,

* 31 grudnia 2008 r. Spółka otrzymała fakturę na kwotę brutto 65,48 zł,

* 3 lutego 2009 r. Spółka otrzymała od Urzędu Miasta dokument "OT" potwierdzający przyjęcie instalacji wodociągowej do użytkowania, z dniem 3 lutego 2009 r.

Z punktu widzenia ustawy o podatku od towarów i usług Spółka przyjęła, że przekazanie nieodpłatne wykonanej instalacji wodociągowej nie jest darowizną, ani też nie jest nieodpłatnym przekazaniem środka trwałego. Z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym wydatki związane z wykonaniem instalacji wodociągowej są kosztem uzyskania przychodów - koszt ten jest związany z zachowaniem i zabezpieczeniem źródła przychodu.

Podatek naliczany w otrzymywanych fakturach Spółka odliczała na zasadach ogólnych określonych w ustawie o podatku od towarów i usług. Uznała, że przekazanie nieodpłatne instalacji wodociągowej nie podlega podatkowi od towarów i usług, bez względu na to, czy fakt nieodpłatnego przekazania uzna się za dostawę towarów, czy też za świadczenie usług.

Spółka wskazała, iż z unormowań zawartych w art. 7 ust. 2 i w art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że dla opodatkowania nieodpłatnego przekazania niezbędne jest spełnienie jednocześnie dwóch warunków, a mianowicie:

* przekazanie nastąpiło na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, oraz

* podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub części.

W przedstawionym stanie faktycznym - zdaniem Spółki - nieodpłatne przekazanie instalacji nastąpiło w związku z prowadzoną działalnością i miało na celu zachowanie i zabezpieczenie źródeł przychodu (art. 22 ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), nie podlega więc opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Instalacja, o której mowa, położona jest na trzech działkach, a mianowicie:

* 67,58% na działce stanowiącej własność Gminy,

* 19,80% na działce, w której Spółka posiada współwłasność w wysokości 2/7,

* 12,62% na działce stanowiącej własność Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym nieodpłatne przekazanie instalacji wodociągowej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie instalacji wodociągowej, w przedstawionym stanie faktycznym, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W oparciu o art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Powyższe przepisy oznaczają, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje (realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy) wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez dostawę towarów rozumie się również, w myśl ust. 2 powołanego artykułu, przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

* jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Z treści art. 7 ust. 3 ustawy wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów przekazywania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Z powołanych przepisów wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega nie tylko nieodpłatne przekazanie towarów na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, ale także nieodpłatne przekazanie wszelkich towarów związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem, niestanowiących próbek, prezentów o małej wartości, czy też drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych. Dla opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania istotne jest także to, czy podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.

W celu dokonania prawidłowej analizy treści normy prawnej wynikającej z przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług konieczne jest uwzględnienie brzmienia ust. 3 tego artykułu, będącego przepisem szczególnym w stosunku do uregulowania art. 7 ust. 2 tej ustawy. Przede wszystkim zauważyć należy, że określone w ust. 3 wyłączenia od zakresu zastosowania przepisu ust. 2 dotyczą towarów, których zbycie co do zasady jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Jeśli zatem na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług przekazanie towarów określonych w tym przepisie, których wydanie niewątpliwie jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem - podlega wyłączeniu od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, to w konsekwencji należy wnioskować, że art. 7 ust. 2 stanowi podstawę do opodatkowania również nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Odmienna interpretacja podważałaby racjonalność ustawodawcy. Gdyby przyjąć bowiem, iż opodatkowaniu na mocy ust. 2 podlegają wyłącznie czynności w ogóle nie związane z przedsiębiorstwem, zbędne byłoby wyłączanie z opodatkowania czynności, które i tak nie podlegałyby opodatkowaniu jako związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Należy podkreślić, że przy interpretacji art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, konieczne jest odróżnienie celu czynności przekazania towarów przedsiębiorstwa od związku tej czynności z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa. Celem bezpośrednim każdego nieodpłatnego przekazania towaru przedsiębiorstwa osobie trzeciej (innemu podmiotowi) jest przede wszystkim zaspokojenie potrzeb tej osoby (podmiotu). Z punktu widzenia funkcjonowania i interesu przedsiębiorstwa przekazującego towary, zaspokojenie potrzeb osoby trzeciej (czyli cel przekazania towarów) może być obojętne, jako w ogóle niewiążące się z jego działalnością (np. przekazanie towarów na cele osobiste podatnika, pracowników, itd.) lub też może mieć związek z funkcjonowaniem i rozwojem działalności tego przedsiębiorstwa (np. przekazanie towarów ma zapewnić możliwość sprzedaży). Powyższe wskazuje, iż celu przekazania towarów przedsiębiorstwa nie można utożsamiać ze związkiem tej czynności z jego działalnością. Przekazanie bowiem może w ogóle nie być związane z działalnością, może także pozostawać w związku bezpośrednim, stanowiąc realizację zadań przedsiębiorstwa.

Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne, bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zauważyć jednak należy, że niektóre czynności wykonane nieodpłatnie ustawodawca zrównał z odpłatnym świadczeniem usług.

Stosownie do ust. 2 powołanego artykułu, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego zapisu wynika, że nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów uznaje się za odpłatne świadczenie usług, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące warunki:

* nieodpłatne świadczenie usług nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa oraz

* podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Przez świadczenie usług, które nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, że w 2008 r. cztery podmioty, w tym Spółka, realizowały wspólne przedsięwzięcie polegające na wykonaniu instalacji dostarczającej wodę niezbędną do prowadzenia działalności gospodarczej przez te podmioty. Bez tej instalacji wodociągowej funkcjonowanie Spółki nie byłoby możliwe. Jeden z tych podmiotów (inny niż Spółka) pełnił rolę koordynatora i płatnika dla wykonawcy instalacji wodociągowej. Koordynator ten wystawiał faktury dla pozostałych podmiotów biorących udział w przedsięwzięciu, w tym dla Spółki, stosownie do ponoszonych kosztów związanych z realizacją zadania. Spółka odliczała podatek naliczony z otrzymywanych faktur. Instalacja wodociągowa, po jej wykonaniu i sprawdzeniu, została przekazana nieodpłatnie na rzecz Urzędu Miasta. Przedmiotowa sieć wodociągowa wzniesiona została na trzech działkach: działce stanowiącej własność Gminy, działce stanowiącej własność Spółki i działce, której Spółka jest współwłaścicielem.

Analizując stan faktyczny sprawy w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż nieodpłatnego przekazania na rzecz Urzędu Miasta sieci wodociągowej, nie można traktować jako przekazania na cele związane z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem. Nie zaprzeczając, iż nieodpłatne przekazanie sieci ma wpływ na działalność Spółki, należy podkreślić, iż przekazanie to nie następuje na cele związane z Jej działalnością (naprawa i konserwacja pojazdów samochodowych). Celem tego przekazania jest bowiem zaspokojenie potrzeb innego podmiotu, który będzie uzyskiwać przychody z tytułu używania otrzymanego odcinka sieci wodociągowej. Dla Spółki wybudowanie sieci i następnie jej przekazanie, stanowić będzie jeden z pośrednich etapów, zmierzających do osiągnięcia głównego celu, w jakim prowadzi działalność gospodarczą, tj. naprawa i konserwacja pojazdów samochodowych.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż nieodpłatne przekazanie sieci wodociągowej, w tej części, w której sieć ta zlokalizowana jest na terenie własnym Spółki, oraz na działce, której jest współwłaścicielem (w części przypadającej na jej udział), spełnia przesłanki wynikające z art. 7 ust. 2 ustawy, a zatem jako przekazanie na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem, stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu.

Odnośnie sieci wodociągowej wykonanej na gruntach należących do Gminy stwierdzić należy, iż przebudowa sieci nie należącej do Spółki, a następnie jej nieodpłatne przekazanie (poniesionych nakładów) na rzecz Urzędu Miasta nie stanowi dostawy towarów, ponieważ Spółka w żadnym momencie nie była jej właścicielem, a jedynie dokonywała przebudowy. Czynność ta spełnia natomiast definicję usługi. We wniosku Spółka wskazała, że bez przedmiotowej instalacji wodociągowej dostarczającej wodę, funkcjonowanie Spółki i prowadzenie przez nią działalności gospodarczej nie byłoby możliwe. Oznacza to, iż pomimo spełnienia jednej z przesłanek zawartych w art. 8 ust. 2 cyt. ustawy, dotyczącej prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z prowadzoną inwestycją, nie została spełniona druga z przesłanek, warunkujących zrównanie nieodpłatnego świadczenia usług z odpłatnym świadczeniem usług, ponieważ przekazywana nieodpłatnie inwestycja związana jest z prowadzonym przez Spółkę przedsiębiorstwem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl