ITPP2/443-274/11/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-274/11/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2011 r. (data wpływu 23 lutego 2011 r.), uzupełnionym dnia 24 marca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Rybackich - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2011 r. złożono wniosek, uzupełniony dniu 24 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Rybackich.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Lokalna Grupa (LG), złożyła wniosek w konkursie ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski Województwa na wybór Lokalnej Grupy utworzonej do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Rybackich w ramach Programu Operacyjnego pn. "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013". W ramach przewidzianych działań planuje się sfinansować następujące koszty: utrzymanie biura LG, w tym koszty zakupu materiałów biurowych, sprzętu IT, sprzętu biurowego, usług pocztowych, prowadzenia i aktualizacji strony internetowej, druku materiałów informacyjnych, koszty spotkań informacyjnych, udział w targach i imprezach promocyjnych, koszty szkoleń dla pracowników, członków zarządu. LG nie jest i nie była podatnikiem podatku od towarów i usług, co można poprzeć art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który dotyczy zwolnienia podmiotowego. Nie prowadzi działalności gospodarczej. Natomiast rozmiar prowadzonej działalności statutowej jest znikomy i nie przekracza kwoty określonej w przytoczonym przepisie ustawy o podatku od towarów i usług. Celem projektu będzie zapewnienie funkcjonowania LG, która będzie pełnić funkcję lokalnej instytucji grantodawczej I stopnia dla innych podmiotów z terenu na którym działa LG (m.in. dla gmin, stowarzyszeń, przedsiębiorców, rybaków). LG będzie organizowała nieodpłatne szkolenia, doradztwo oraz poprzez działania promocyjne zachęcała do składania wniosków w ramach PO. Do zadań LG będzie należeć również przeprowadzanie postępowania konkursowego i wyłanianie projektów, które najbardziej wpisują się w strategię LG. Natomiast umowy o dofinansowanie ww. projektów i rozliczanie finansowe będą prowadzone z Urzędem Marszałkowskim. Zakupione mienie w wyniku realizacji projektu pozostaje wyłącznie własnością LG i będzie wykorzystywane jedynie na potrzeby LG. Zakres nieodpłatnych usług szkoleniowych i doradczych oraz promocyjnych nie przekroczy kwoty 50.000,00 zł rocznie. W wyniku realizacji projektów LG nie osiągnie żadnych dochodów. LG nie składała ani nie składa deklaracji VAT. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą w żaden sposób związane z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy LG przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją opisanego projektu finansowanego z funduszy unijnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków funduszy unijnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

W treści złożonego wniosku wskazano, iż LG nie jest i nie była podatnikiem podatku od towarów i usług. Złożyła wniosek na wybór do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Rybackich w ramach Programu Operacyjnego pn. "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013". W ramach projektu przewiduje się sfinansować następujące koszty: utrzymanie biura LG, koszty zakupu materiałów biurowych, sprzętu IT, sprzętu biurowego, usług pocztowych, koszty prowadzenia i aktualizacji strony internetowej, koszty druku materiałów informacyjnych, koszty spotkań informacyjnych, koszty udziału w targach i imprezach promocyjnych oraz koszty szkoleń dla pracowników i członków zarządu. LG będzie organizowała nieodpłatne szkolenia, doradztwo oraz poprzez działania promocyjne zachęcała do składania wniosków w ramach PO. Do zadań LG będzie należeć również przeprowadzanie postępowania konkursowego i wyłanianie projektów, które najbardziej wpisują się w strategię LG. Dokonane zakupy nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi.

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że LG nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem, co również wyklucza możliwość dokonania odliczenia. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o które się ubiega nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2010 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl