ITPP2/443-273/10/KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-273/10/KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 marca 2010 r. (data wpływu 24 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Przebudowa drogi powiatowej od drogi krajowej - M.-C.-O. Etap I - od k.m. 11+036,96 do k.m. 20+850,00 - odcinek C.-O." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu "Przebudowa drogi powiatowej od drogi krajowej - M.-C.-O. Etap I - od k.m. 11+036,96 do k.m. 20+850,00 - odcinek C.-O.".

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat podpisał umowę z Województwem o dofinansowanie projektu pn. "Przebudowa drogi powiatowej od drogi krajowej - M.-C.-O. Etap I - od k.m. 11+036,96 do k.m. 20+850,00 - odcinek C.-O.", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej 5 - "Infrastruktura transportowa regionalna i lokalna", Działanie 5.1 - "Rozbudowa i modernizacja infrastruktury transportowej warunkującej rozwój regionalny", Poddziałanie 5.1.6 - "lnfrastruktura drogowa warunkująca rozwój regionalny" Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Powiatowy Zarząd Dróg (dalej Zarząd) został wpisany do umowy o dofinansowanie jako jednostka realizująca powyższy projekt. Zakres robót budowlanych obejmuje roboty drogowe. Faktury są wystawiane na Zarząd. Droga objęta inwestycją jest drogą użyteczności publicznej. Zarząd - jako zarządca dróg powiatowych - nie będzie czerpał żadnych zysków i nie będzie pobierał żadnych kwot należnych za użytkowanie drogi, nie wystąpi z tego tytułu sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Zarząd, jako samorządowa jednostka budżetowa, powołana przez Radę Powiatu, wykonuje zadania administracji publicznej. Jedyne czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług to sprzedaż składników majątkowych, sprzedaż drewna z wycinki drzew przydrożnych oraz czynsz za dzierżawę gruntu. Sprzedaż ta nie jest związana z przedmiotem sprawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Zarząd ma uprawnienia do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług na przebudowę wymienionego odcinka drogi powiatowej, tj. czy będzie miał możliwość odzyskania podatku od towarów i usług, naliczonego w związku z tą inwestycją.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, bowiem prawo to przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu.

Dokonywany zakup towarów i usług w związku z realizacją projektu, nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 7 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Zarząd, jako samorządowa jednostka budżetowa, wykonuje zadania administracji publicznej. Wykonywane czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. sprzedaż składników majątkowych i drewna z wycinki drzew przydrożnych oraz pobór czynszu z tytułu dzierżawy gruntu, nie mają związku z przedmiotem sprawy. Zarząd został wyznaczony do realizacji projektu dotyczącego przebudowy drogi powiatowej, będącej drogą użyteczności publicznej. Jako zarządca dróg powiatowych, nie będzie czerpał żadnych zysków, ani kwot należnych za użytkowanie drogi, wobec czego nie wystąpi z tego tytułu sprzedaż opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że ze względu na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Zarząd nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na roboty drogowe, związanych z realizacją przedmiotowego projektu dotyczącego przebudowy drogi powiatowej. Wnioskodawcy nie przysługuje także prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków z § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl