ITPP2/443-271B/07/RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP2/443-271B/07/RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2007 r. (data wpływu 10 grudnia 2007 r.) uzupełnionym w dniach 14 i 23 stycznia 2008 r. (daty wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania w formie darowizny działki gruntowej stanowiącej drogę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekazania w formie darowizny działki gruntowej stanowiącej drogę.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat przekazuje w formie darowizny (aktem notarialnym) nieruchomość gruntową stanowiącą drogę urządzoną, wybudowaną przed 1993 r., dla Gminy Miejskiej. Przedmiotową działkę Powiat nabył w drodze "komunalizacji" na podstawie art. 60 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.) czyli nie korzystał z obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od tych czynności. Ponadto w momencie nabycia Powiat nie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z uwagi na fakt, że w momencie nabycia nie był zarejestrowany jako podatnik podatku VAT. Działki o łącznej powierzchni 0,3660 ha stanowią nieruchomość gruntową zabudowaną drogą i parkingiem miejskim. Na podstawie decyzji z dnia 17 listopada 1999 r. Wojewody z dniem 1 stycznia 1999 r. nieruchomość ta stała się z mocy prawa własnością Powiatu. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działka przeznaczona jest jako tereny drogowe; działka w części północnej stanowi teren zabudowy mieszkaniowej i usługowej a w części południowej tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej; działka 131/2 stanowi ulicę P. w części zachodniej tereny skwerów i parków a w części wschodniej tereny obsługi komunikacji samochodowej (użytkowana jest jako parking). Na powyższych nieruchomościach nie były ponoszone żadne nakłady inwestycyjne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przekazanie darowizny miedzy jednostkami samorządowymi jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i jaką stawką.

Zdaniem Wnioskodawcy darowizna jest przekazaniem towaru bez wynagrodzenia w sytuacji, gdy podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z powyższym zaistniałe zdarzenie nie podlega ustawie o VAT na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenia usług na terytorium kraju.

W oparciu o treść art. 7 ust. 1 powołanej ustawy za dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel. Z kolei z ust. 2 pkt 2 tego artykułu wynika, że przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia a w szczególności darowizny, ale tylko w sytuacji jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. Wobec tego darowizna towaru, od którego nie przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nie stanowi dostawy towarów w myśl art. 5 i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w momencie nabycia nieruchomości gruntowej stanowiącej drogę tj. z dniem 1 stycznia 1999 r. Powiatowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego i tym samym nie zachodziła przesłanka wynikająca z dyspozycji art. 7 ust. 2 pkt 2.

Reasumując, w świetle powyższego przekazanie w formie darowizny nieruchomości gruntowej stanowiącą drogę urządzoną, wybudowaną przed rokiem 1993 w sytuacji, gdy z nabyciem towaru stanowiącego przedmiot darowizny nie wiązało się prawo odliczenia podatku naliczonego jest wyłączone poza zakres przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl